Hej! Jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra åt min fuktiga gällare (hus från 1961)
Jag har 1 yta i källaren där det ligger en gammal matta, samt ett badrum där det ligger en våtrumsmatta. Om jag lägger en madrass på golvet i på dessa ytor händer ingenting speciellt (Gissar att båda mattorna spärrar fukt från betongplattan)
Övergång mellan en blå våtrumsmatta och en gulaktig spånskiva, indikerar olika golvbeläggningar på ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ytterligare 2 ytor i källaren som är renoverade där jag lagt platonmatta direkt på betongen, sedan spånskivor och klickgolv på det. Om jag lägger en madrass på detta golv så är madrassen fuktig undertill efter ett par dagar. Hur kan det bli så? Jag gissar att fukten måste komma underifrån eftersom problemet uteblir i rummen med plastmattorna?
Mörkt laminatklickgolv i ett rum med vit soffa och svart gitarrförstärkare, problem med underliggande fukt diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nyligt börjat bila fram avloppsrören i källaren för att byta avlopp. Märker då att betongplattan ligger i ett tunt lager grus, direkt sand (sanden är fuktig) vilket troligen är orsaken till att även betongplattan är fuktig.
Uppbruten betonggolv i källare visande underliggande grus och sandlager vid avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få bukt på den fuktiga betongplattan tänkte jag regla upp och lägga ventilerat golv i källaren. Så att jag sedan kan lägga golv på det. Borde det avhjälpa mina fuktbekymmer eller missar jag något?

Huset är dränerat i lite olika etapper, jag har i nuläget 1 källarvägg som är ganska fuktig (sida mot min asfalterade uppfart). Man ser fuktfläckar på väggen så jag ska låta dränera om den sidan av huset nästa sommar. När jag mäter fukt i övriga ytterväggar ger dom inga större utslag.

Min fråga är helt enkelt om min plan låter vettig. Finns det risk att jag missar något som gör att jag ändå kanske behöver ta dit någon form av expert som kan se hur det ser ut och göra ett utlåtande?
Man vill gärna slippa bila/gräva ur hela källaren, isolera om och gjuta ett helt nytt källargolv.
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
Det förhåller sig antagligen tvärtemot hur du tänker när det gäller orsaken till fukten. Den mesta fukten kommer från den varma inomhusluften. När denna träffar de kalla betonggolven kyls den ner och vattenångan i luften kondenserar. I rummen som har plastmatta på golven fungerar den som en ångspärr och stoppar fukten från att tränga ner i betongen.

Grundproblemet är att du har för hög inomhustemperatur i förhållande till vad som var tänkt när huset byggdes. Det finns tre olika strategier du kan följa för att lösa problemet. 1) Sänk inomhustemperaturen till ca 16 grader. 2) Lägg plastmattor på alla golven eller 3) Bila upp golven och lägg isolering under ett nytt golv. Alla lösningarna har för- och nackdelar.

Källarmurarna till ditt hus vilar på armerade betongsulor, minst 20 cm höga och minst 20 cm bredare än källarmurarna. Mellan betongsulorna finns det tunna oarmerade betongplattor, vanligen 5-7 cm tjocka, som vilar på makadam eller liknande material. De är lätta att bila upp, men utrymmet för isolering är begränsat. Det är besvärligt att isolera uppifrån. Organiskt material måste alltid ligga över isolering. Dessutom stjäl det plats från en redan begränsad höjd.
 
  • Gilla
Mccpercy
  • Laddar…
Det där är en helt ordinär källarkonstruktion.
Det är byggt för att vara just en källare.
Att en madrass skulle bli fuktig om den ligger på golvet som du konstruerat på korrekt vis låter osannolikt, då borde klickgolvet bli skadat under madrassen. Men så klart kan den bli kall.
idén att regla upp är helt fel.
 
  • Gilla
Ali Rou och 1 till
  • Laddar…
Tack! Då är ju ventilerat golv uteslutet. Takhöjden är på köpet inte den bästa.

Det där med att lägga plastmatta i hela källaren lät helt klart som det enklaste alternativet att gå vidare med. Jag har tänkt installera FTX ventilationssystem också. Det borde kunna avhjälpa fuktbekymret om det är så att den kommer inifrån och inte underifrån (som jag först föreställt mig)
 
+1 om idén att ett uppreglat golv är helt fel.

Ett ventilerat golv är helt rätt, om du köper något av de koncept som finns, t.ex. Nivell eller Granab. Egna konstruktioner brukar sällan bli lika bra. Det kräver dock att du kan offra ca 10cm i takhöjd.

Jag skulle nog också avråda till att lägga plastmatta i källaren. Eftersom plattan är oisolerad (vilket är mer regel än undantag i äldre hus) så får man räkna med att betongplattan i källaren är fuktig över tid. Om man saknar takhöjden för ett ventilerat golv så får man välja ett ytskikt som tål en viss fuktpåverkan, t.ex. klinkers. Golven blir kalla, men det kan man oftast leva med i en källare. Limmade plastmattor påverkas av en ständig fuktig miljö. Framför allt limmet förtvålas och kan skapa inomhusmiljöproblem på lite längre sikt. Maximal RF för en limmad matta står i tillverkarens monteringsanvisningar.

Att minska värmen är heller inte en jättebra idé då den relativa fuktigheten (RF) ökar med en minskad inomhustemperatur. Värm lagom och se till att ventilation (ventiler i väggar mm) är öppna och fungerar som det ska.
 
Fråga: Om det finns plats för uppreglat ventilerat golv av Nivell (SubFloor) eller Granab-typ i källarens gillestuga, anses det fortfarande helt fel?
 
Jag har också en oisolerad platta i mitt suterränghus från 1973. På den ligger en nästan likadan brun-beige plastmatta som syns på bilden. Jag håller precis på att ta bort den och ska lägga heltäckningsmatta som andas där istället.
En limmad plastmatta som inte andas kan väl aldrig vara bra på en oisolerad platta i källare?
Inte heller att sänka temperaturen känns som någon bra idé, men jag kan ha fel?
 
R Rooney skrev:
Jag har också en oisolerad platta i mitt suterränghus från 1973. På den ligger en nästan likadan brun-beige plastmatta som syns på bilden. Jag håller precis på att ta bort den och ska lägga heltäckningsmatta som andas där istället.
En limmad plastmatta som inte andas kan väl aldrig vara bra på en oisolerad platta i källare?
Inte heller att sänka temperaturen känns som någon bra idé, men jag kan ha fel?
Inte alls.
 
Jag skulle ha utrymme att flytspackla ett tunt lager om golvet skulle vara ojämnt, lägga Granab 3000
30-40 mm luftspalt + spånskiva och golv så att det bygger c:a 50-60 mm.
Frågan är om det fungerar bra när luftspalten är "så smal som möjligt?"

FTX ventilation kommer ju som komplement sen.
Jag har musikstudio och hobbyrum och spenderar väldigt mycket tid i källaren så man vill ju ha ett bra klimat där nere :)
 
A
Man kan även lägga ett flytande golv på platonmatta,bygger inte mycket i höjd +blir ventilerat under med speciella socklar,om golvet är hyfsat jämnt.
 
Varför skall man ventilera ett fuktigt källargolv av betong och släppa in fukten i källaren? Bättre att stänga ute fukten enligt min mening.
 
Magnus E K
R Rooney skrev:
Jag har också en oisolerad platta i mitt suterränghus från 1973. På den ligger en nästan likadan brun-beige plastmatta som syns på bilden. Jag håller precis på att ta bort den och ska lägga heltäckningsmatta som andas där istället.
En limmad plastmatta som inte andas kan väl aldrig vara bra på en oisolerad platta i källare?
Plastmatta från 1973 (ej våtrumsmatta) är väldigt hög sannolikhet att underskiktet består av asbestpapp, så bäst att kolla upp det innan rivning!

Nej, plastmatta direkt på oisolerad betong är nog inte så lyckat, såvida inte mattan består helt av plast och limmet är någon fukttålig typ. Jag har plastmatta av okänd årgång (ej från byggår) direkt på betongen i ett rum i källaren och den har släppt på en del ställen plus att det kan låta som det är grus under ibland på ställen där man sällan går. Kommer tas bort någon gång i framtiden och då blir det troligen klinker istället (inget behov av varmt golv där).
 
A
GoC GoC skrev:
Varför skall man ventilera ett fuktigt källargolv av betong och släppa in fukten i källaren? Bättre att stänga ute fukten enligt min mening.
Man kan ju inte stänga in fukt på det sättet,går emot alla rön,ska man även måla på fuktigt virke med latexfärg i så fall?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Plastmatta från 1973 (ej våtrumsmatta) är väldigt hög sannolikhet att underskiktet består av asbestpapp, så bäst att kolla upp det innan rivning!

Nej, plastmatta direkt på oisolerad betong är nog inte så lyckat, såvida inte mattan består helt av plast och limmet är någon fukttålig typ. Jag har plastmatta av okänd årgång (ej från byggår) direkt på betongen i ett rum i källaren och den har släppt på en del ställen plus att det kan låta som det är grus under ibland på ställen där man sällan går. Kommer tas bort någon gång i framtiden och då blir det troligen klinker istället (inget behov av varmt golv där).
Jag har redan tagit bort några kvadratmeter. Hur ser asbestpapp ut?
 
Tss skrev:
Man kan ju inte stänga in fukt på det sättet,går emot alla rön,ska man även måla på fuktigt virke med latexfärg i så fall?
Betong ruttnar inte det är skillnaden.
För att utveckla det, organiska material och syre så ruttnar/murknar materialet.
Sten och kalk som betong består av varken ruttnar eller blir förstört av att vara fuktigt.
Enklaste är att stänga fukten ute istället för att släppa in den och behöva ventilera bort det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.