Här kommer bilderna
 
  • Bränsle rinns ut från en traktors hjul i en hink med texten 'Bra flöde genom bränsleslangen'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en renoverad flottörventil som ser nästan ny ut, mot gröngrå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostig maskindel med texten "DIVERSE BELÄGGNINGAR" över en tändstift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rengjort tändstift hållet framför en rostig motorkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig motor med tejpade kablar och klistermärke, text undrar varför kabeln är tejpfast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en förgasarens monteringsplats på en motor med texten "PLATS FÖR FÖRGASAREN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en förgasare mot en suddig bakgrund med texten "STUDIE AV FÖRGASARE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostig motor med okopplade kablar och osäker fastsättning, fråga om montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Strontus skrev:
Ser inga bilder?
Nu kom de
 
D Daniel 109 skrev:
Då finns det kanske lite komp i den.
Ok... vad kan man göra åt det?
 
Z zingo skrev:
Ok... vad kan man göra åt det?
Man kan ju köra utan olja. *IRONI*
 
  • Gilla
VärhultsVargen
  • Laddar…
Det du kallar ”plats för förgasaren” är förgasaren.
Det du kallar förgasare är trotteln.
 
D Daniel 109 skrev:
Det du kallar ”plats för förgasaren” är förgasaren.
Det du kallar förgasare är trotteln.
Jag är långt från kunnig om maskiner och motorer, så jag använder säkert fel ord.
Men jag lär mig! :D
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan ju köra utan olja. *IRONI*
Och vad är svaret på frågan utan ironi?
:D
 
Att du har kompression är bra, och inget du ska göra något åt ;-)

Vad kablarna är till är svårt att säga utan att veta vad de går till, men troligen är de till stopp för motorn. Prova gärna att tändstiftet verkar fungera, genom att sätta på det på tändkabeln, och lägg/kila fast tändstiftet mot någon metalldel (ren metall, dvs som kan leda ström) samtidigt som du drar runt motorn. Du ska då kunna se en gnista.
 
S Strontus skrev:
Att du har kompression är bra, och inget du ska göra något åt ;-)

Vad kablarna är till är svårt att säga utan att veta vad de går till, men troligen är de till stopp för motorn. Prova gärna att tändstiftet verkar fungera, genom att sätta på det på tändkabeln, och lägg/kila fast tändstiftet mot någon metalldel (ren metall, dvs som kan leda ström) samtidigt som du drar runt motorn. Du ska då kunna se en gnista.
Haha, bra. Då låter jag kompressionen vara :D
Ska testa tändstiftet imorgon. Mörkt nu.
 
För att förtydliga så på en tvåtaktsmotor (som din) så kommer kolven på väg upp komprimera bränsle/luftblandningen (det går tungt när du drar runt motorn), och om den inte hade någon kompression, t ex på grund av att motorn är sliten/sprucken el dyl. så skulle den inte fungera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor

(att den måste ha komp gäller alla motorer, men på en tvåtaktare så har du kompression en gång per varv)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Delen du kallade förgasare på bilden och som @Daniel 109 kallade trottel är samma del som jag kallade för slid i inlägg #23. Den ser ren och fin ut. Den koniska nålen går ner i ett hål nere i förgasaren. Om du har tillgång till tryckluft så blås ner i detta hål. Bäst är om du lyfter ur flottören innan du blåser. Hur många trådar är det i kabeln som var intejpad? En kan vara till en dödare. Är det fler trådar är frågan om den har någon liten generator inbyggd. Men jag vet inte vad den skulle ha använts till. Det kan finnas fler dåliga kablar. Annars tycker jag att bilderna i kombination av det du skriver ger en ganska positiv bild av situationen. Nästa steg är att kolla om du har gnista enligt hur @Strontus beskriver.
 
Z zingo skrev:
Haha, bra. Då låter jag kompressionen vara :D
Ska testa tändstiftet imorgon. Mörkt nu.
Ännu bättre när det är mörkt, då syns gnistan tydligt!
 
S Strontus skrev:
För att förtydliga så på en tvåtaktsmotor (som din) så kommer kolven på väg upp komprimera bränsle/luftblandningen (det går tungt när du drar runt motorn), och om den inte hade någon kompression, t ex på grund av att motorn är sliten/sprucken el dyl. så skulle den inte fungera.

[länk]

(att den måste ha komp gäller alla motorer, men på en tvåtaktare så har du kompression en gång per varv)
Tack för detta klargörande!
 
A Avemo skrev:
Delen du kallade förgasare på bilden och som @Daniel 109 kallade trottel är samma del som jag kallade för slid i inlägg #23. Den ser ren och fin ut. Den koniska nålen går ner i ett hål nere i förgasaren. Om du har tillgång till tryckluft så blås ner i detta hål. Bäst är om du lyfter ur flottören innan du blåser. Hur många trådar är det i kabeln som var intejpad? En kan vara till en dödare. Är det fler trådar är frågan om den har någon liten generator inbyggd. Men jag vet inte vad den skulle ha använts till. Det kan finnas fler dåliga kablar. Annars tycker jag att bilderna i kombination av det du skriver ger en ganska positiv bild av situationen. Nästa steg är att kolla om du har gnista enligt hur @Strontus beskriver.
Ja, jag har tryckluft. Ska blåsa imorgon.
Tre trådar var det i kabeln. Testar även gnistan imorgon.
Tack så länge.
 
F fredrik.johansson skrev:
Ännu bättre när det är mörkt, då syns gnistan tydligt!
Åh, vilken bra anledning att inte behöva vänta tills imorgon :D
Nu ösregnar det men om det blir uppehåll går jag ut en sväng.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.