18 982 läst · 122 svar
19k läst
122 svar
Gammal jordfräs - hur får jag igång den?
Här kommer bilderna
Det du kallar ”plats för förgasaren” är förgasaren.
Det du kallar förgasare är trotteln.
Det du kallar förgasare är trotteln.
Att du har kompression är bra, och inget du ska göra något åt ;-)
Vad kablarna är till är svårt att säga utan att veta vad de går till, men troligen är de till stopp för motorn. Prova gärna att tändstiftet verkar fungera, genom att sätta på det på tändkabeln, och lägg/kila fast tändstiftet mot någon metalldel (ren metall, dvs som kan leda ström) samtidigt som du drar runt motorn. Du ska då kunna se en gnista.
Vad kablarna är till är svårt att säga utan att veta vad de går till, men troligen är de till stopp för motorn. Prova gärna att tändstiftet verkar fungera, genom att sätta på det på tändkabeln, och lägg/kila fast tändstiftet mot någon metalldel (ren metall, dvs som kan leda ström) samtidigt som du drar runt motorn. Du ska då kunna se en gnista.
Haha, bra. Då låter jag kompressionen varaS Strontus skrev:Att du har kompression är bra, och inget du ska göra något åt ;-)
Vad kablarna är till är svårt att säga utan att veta vad de går till, men troligen är de till stopp för motorn. Prova gärna att tändstiftet verkar fungera, genom att sätta på det på tändkabeln, och lägg/kila fast tändstiftet mot någon metalldel (ren metall, dvs som kan leda ström) samtidigt som du drar runt motorn. Du ska då kunna se en gnista.
Ska testa tändstiftet imorgon. Mörkt nu.
För att förtydliga så på en tvåtaktsmotor (som din) så kommer kolven på väg upp komprimera bränsle/luftblandningen (det går tungt när du drar runt motorn), och om den inte hade någon kompression, t ex på grund av att motorn är sliten/sprucken el dyl. så skulle den inte fungera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor
(att den måste ha komp gäller alla motorer, men på en tvåtaktare så har du kompression en gång per varv)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor
(att den måste ha komp gäller alla motorer, men på en tvåtaktare så har du kompression en gång per varv)
Delen du kallade förgasare på bilden och som @Daniel 109 kallade trottel är samma del som jag kallade för slid i inlägg #23. Den ser ren och fin ut. Den koniska nålen går ner i ett hål nere i förgasaren. Om du har tillgång till tryckluft så blås ner i detta hål. Bäst är om du lyfter ur flottören innan du blåser. Hur många trådar är det i kabeln som var intejpad? En kan vara till en dödare. Är det fler trådar är frågan om den har någon liten generator inbyggd. Men jag vet inte vad den skulle ha använts till. Det kan finnas fler dåliga kablar. Annars tycker jag att bilderna i kombination av det du skriver ger en ganska positiv bild av situationen. Nästa steg är att kolla om du har gnista enligt hur @Strontus beskriver.
Husägare
· Skåne
· 1 446 inlägg
Tack för detta klargörande!S Strontus skrev:För att förtydliga så på en tvåtaktsmotor (som din) så kommer kolven på väg upp komprimera bränsle/luftblandningen (det går tungt när du drar runt motorn), och om den inte hade någon kompression, t ex på grund av att motorn är sliten/sprucken el dyl. så skulle den inte fungera.
[länk]
(att den måste ha komp gäller alla motorer, men på en tvåtaktare så har du kompression en gång per varv)
Ja, jag har tryckluft. Ska blåsa imorgon.A Avemo skrev:Delen du kallade förgasare på bilden och som @Daniel 109 kallade trottel är samma del som jag kallade för slid i inlägg #23. Den ser ren och fin ut. Den koniska nålen går ner i ett hål nere i förgasaren. Om du har tillgång till tryckluft så blås ner i detta hål. Bäst är om du lyfter ur flottören innan du blåser. Hur många trådar är det i kabeln som var intejpad? En kan vara till en dödare. Är det fler trådar är frågan om den har någon liten generator inbyggd. Men jag vet inte vad den skulle ha använts till. Det kan finnas fler dåliga kablar. Annars tycker jag att bilderna i kombination av det du skriver ger en ganska positiv bild av situationen. Nästa steg är att kolla om du har gnista enligt hur @Strontus beskriver.
Tre trådar var det i kabeln. Testar även gnistan imorgon.
Tack så länge.