Funderar du på att dränera? Vi förklarar hur det går till, hur lång tid det tar och vilka faktorer som kan försena arbetet.

Du kan läsa artikeln här: Tid dränera
 
Bra artikel! Det hade varit intressant att få någon indikation om kostnaderna för en dränering också.
 
  • Gilla
Lite fundersam och 1 till
  • Laddar…
Ännu en sak som kan påverka tid och pris är hur källaren är gjord.

Detta fick vi veta när vi började ta in offerter.

En entreprenör vi hade på plats tog två skoptag med grävaren, fyllde igen direkt och sa att han inte kunde ta på sig jobbet.

Vår källare är utgrävd efter huset blev byggt och ytterväggarna står upp pallade på staplade stenar med källarväggen murad innanför.

Vilket tydligen medför stor risk för att hela väggen rasar ner vid vanligt dräneringsarbete.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
JanneJanne123
Något att tänka på är att det blir komplett kaos på tomten. Hållet på att dränera nu.

Före:
En välskött trädgård med en träterrass, möbler och leksaker före dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under:

Grävmaskin på en rörig tomt under dräneringsarbete, med synligt hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter hoppas jag kunna lägga upp när det är klart :D

Edit: ca 4 000 per meter betalar vi, då är det dubbla lager Isodrän.
 
  • Gilla
Tamazin och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Något att tänka på är att det blir komplett kaos på tomten. Hållet på att dränera nu.

Före:
[bild]

Under:

[bild]

Efter hoppas jag kunna lägga upp när det är klart :D

Edit: ca 4 000 per meter betalar vi, då är det dubbla lager Isodrän.
Märkte du någon skillnad inomhus efteråt?
Blir det varmare i källaren?
 
Om den tekniska livslängden på pordrän eller liknande är bara 15 år jag väldigt nöjd att jag inte använde dylik produkt när jag isolerade källaren.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Omodern dränering står det ju. Skulle chansa på att rören går först, om man använt mjuka sådana.
 
JanneJanne123
L Luugen skrev:
Märkte du någon skillnad inomhus efteråt?
Blir det varmare i källaren?
Är inte helt klart ännu, men ser redan på de mätningar jag har historiskt gällande luftfuktigheten i källaren att skillnaden mellan vår övervåning och källaren inte är alls lika stor som den var innan.
 
E
N nitram_h skrev:
Ännu en sak som kan påverka tid och pris är hur källaren är gjord.

Detta fick vi veta när vi började ta in offerter.

En entreprenör vi hade på plats tog två skoptag med grävaren, fyllde igen direkt och sa att han inte kunde ta på sig jobbet.

Vår källare är utgrävd efter huset blev byggt och ytterväggarna står upp pallade på staplade stenar med källarväggen murad innanför.

Vilket tydligen medför stor risk för att hela väggen rasar ner vid vanligt dräneringsarbete.
Var bor du? Jag har dränera mitt hus som är byggt som ditt.
 
15år? man brukar väl ändå säga 25-35år?
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Något att tänka på är att det blir komplett kaos på tomten. Hållet på att dränera nu.

Före:
[bild]

Under:

[bild]

Efter hoppas jag kunna lägga upp när det är klart :D

Edit: ca 4 000 per meter betalar vi, då är det dubbla lager Isodrän.

Uppenbart så det blir en hel del extrakostnader utöver själva dräneringen
Ny gräsmatta, ny häck nya rabatter, ny trappa, ny asfaltsbeläggning upp till garaget, nya plattor i entren. Häggen ryker också.
Ja billigt blir det inte...
 
  • Gilla
Pir79
  • Laddar…
Mitt hus är byggt 1947. 1993-94. Enda orsaken till att vi dränerade om var att avloppet kläggade igen hela tiden så vi fick spola upp det.
När vi grävde upp så såg vi att dom gamla tegelrören fortfarande
fungerade!! Det rann vatten i dom och muren var torr!! Det blir över 50 år!!Så det är bara löjligt att påstå att det bara håller 10-15år!!
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
L L-E skrev:
Om den tekniska livslängden på pordrän eller liknande är bara 15 år jag väldigt nöjd att jag inte använde dylik produkt när jag isolerade källaren.
Vad använde du istället?
 
Bitumen EPS platonmatta räknat från vägg till mark
 
Redigerat:
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Bitumen EPS platonmatta räknat från vägg till mark
Funkar resten av husets livslängd!
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.