N niblom skrev:
...

Jag har en batteridriven slagbormaskin och en med sladd. Tar väldigt sällan fram den med sladd. T.ex. skulle jag borra 160mm djupa 10mm hål i betong och klarade ca 8-10 hål på mina 4Ah batterier. Så man kommer ganska långt på batteri som amatör.

/N
Grejen är väl att en amatör borrar i betong så pass sällan (generellt) att det kanske inte är värt att köpa det för de få gånger per år det gäller, men det är såklart upp till var och en.

Nästan alla proffs använder batteridrivna då man rör på sig mycket.
 
Jag skaffade mig en borrskruvdragare för att ha till allt 2010. Efter att ha kännt på de som fanns i min prisklass så stog det klart att det fanns bara en maskin för mig. En AEG 18c... Den har blivit utsatt för altanbygge, trädgårdsmöbler, golvläggning och min egna renovering. Liten och lätt med högt vridmoment. Visst, batterierna var bara på 1,5a men det betyder bara att det tog 20 minuter att laddas fullt och med två batterier var det tillräckligt. Nu i somras köpte jag två begagnade batterier på 2a som "bara" är tre år gamla. Så nu kan jag ta med den ut i obygden och leka.
Visst är exempelvis Festoolen ovanför ett jättebra köp, men den behöver en laddare också.
Vissa vill köra på ett system för att det är snyggt/bättre/ekonomiskt och det finns en poäng med det också. Dessutom är andrahandsvärdet på vissa maskiner rätt intressant. En proffsmaskin som en privatperson ägt har mycket kvar att ge.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Duabkitet verkar ju vara det du söker, men personligen hade jag även tittat på 12v då dom är väldigt mycket lättare och smidigare att använda. Ska man dra 4000 trallskruv så uppskattar man verkligen att skruvdragare är 300 gram lättare, med två eller fler batterier så arbetar man i det närmaste oavbrutet som hobbysnickare... Och tar strömmen slut är det ändå dags för rast.
Ska man dra 4000 trallskruv så är en maskin för bandad skruv att föredra, hyr eller köp en beg. Du drar skruven på 1/4 av tiden max. Det sparar många timmar på knä
 
H Heijunka skrev:
Eller jag kanske ska hoppa över och borra i stenväggar och skaffa en sladdborrmaskin extra för sådant?
Lånat sådan tidigare men bra att ha själv.
Då kan jag fokusera på borr och skruva i trä.
Ja alla gånger. Tror gångerna när du ska borra i sten och kommer sakna frånvaron av sladd är lätt räknade. Använder min blå Bosch borrhammare med sladd till att både blanda betong, ta hål med hålsåg, bila och borra i sten.
Just en maskin man inte använder varje vecka tycker jag är skönt att ha med sladd.
 
Kan även säga att jag känner få som har batteridrivna verktyg äldre än 10 år men använder regelbundet sladdverktyg som är 30-40 år så avskrivningstiden torde va bra mycket längre på ett sladdverktyg
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bosch små 12V är grymt bra, framförallt gillar jag 12V-20 HX. Men den har bara bits-fäste så då behöver man minst en maskin till.

Sen håller jag med tidigare inlägg om slagskruvdragare, helt fantastiskt bra! Där är jag ganska övertygad om att Milwaukee vinner matchen om man ser till styrka och vikt! Deras 12V är lika stark som många andra märkens 18V....

https://www.proffsmagasinet.se/mask...gskruvdragare-med-20ah-batterier-och-laddare?

https://www.protoolreviews.com/buyi...less-impact-driver-head-to-head-review/43128/
 
12v då är Miluwakee riktigt bra, även om 18v blir mer allround
 
Är ute efter skruvdragare, och har sett dessa paket på bauhaus.
I butik har dom detta:
makita.jpg

Men på hemsidan har dom detta:
https://www.bauhaus.se/kombokit-mak...USUtSKpGcOLnx-BqiVZUAGEQLbE0atjxoCAZIQAvD_BwE

Är det något som skiljer förutom att det är 2,0 Ah batteri på det de har i butiken?
Tror ju egentligen jag klarar mig lätt på 2,0 batteriet, och då väger väl maskinen lite mindre.
Ska jag skruva massor, så kan jag ta med mig en 18V från jobb med två 4,0 Ah batteri.

Vilket paket hade ni köpt?
Eller något annat i samma prisklass.
 
ullberg
Jag hade definitivt tagit den på nätet, har förvisso inte använt 453 men den formen på maskin tror jag indikerar Makitas allra enklaste modeller. Ingen av dessa är borstlösa, skulle jag köpa nytt idag hade jag letat borstlöst men då spricker sannolikt budgeten...
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Bauhaus kan säkert ha DDF482 i butik, känn på båda och bestäm dig för att den mindre starkare maskinen lätt ä värd 200kr extra. Slagskruvdragaren är inte supersnabb men du slipper vridmomentet i handleden.
 
Dom brukar ha både DDF482 och DDF484 i butik som är betydligt bättre. 482 är inte borstlös men ganska prisvärd med slagskruvdragaren
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag köpte paketet med DDF482 och DTD152 4.0ah på Bauhaus för nån vecka sedan. Pris i butik 2990:- men prismatchade mot Toolab som har den för 2975:- Priset landade då på 2618:- på Bauhaus. Velade också mellan 2.0ah och 4.0ah men till detta pris så slog jag till på paketet med 4.0ah-batterier. Kommer nog köpa ett löst 2.0ah batteri för att ha när man skall göra småjobb.
 
Lånar tråden lite.

Köpte en Blå Bosch GSR 14,4-2-LI 2x1.5Ah batteri mitten av 2014, kort efter fick jag ett erbjudande(1000 kr) på en äldre 18v Makita även den med 2x1.5Ah batteri. Skillnaden i kraften mellan de 2 maskinerna finns men är förvånandsvärt liten vilket har gjort att Boschen med sitt lättare yttre har blivit en favorit. Det är egentligen bara när jag behöver köra större än 10 mm borr som jag tar Makitan. Kan tillägga att jag har en del andra Makita maskiner som jag gillar skarpt så jag ser ingen anledning att välja produkt baserat på vilket märke det är.

Man kan tycka att batterierna är på tok för små men märkligt nog har jag aldrig haft något problem med det. Det ligger alltid ett laddat i lådan och när det i maskinen tar slut så sätte rman det i laddare. Även när vi byggde köket och drog riktigt stora skruvar med dragarna så behövde vi aldrig vänta på att ladda batteri.

Efter som Boschen börjar bli sliten så har jag varit runt i ett par butiker och de nyare Bosch jag testat känns inte lika greppvänliga så därför fastnade jag först för MAKITA DDF482RTJ men nu såg jag att Bosch GSR 18V-55 2X2.0AH säljs för 1995 kr. Kan det vara ett bra alternativ eller finns det någon anledning att hålla sig ifrån dem?
 
S snowjim skrev:
Lånar tråden lite.

Köpte en Blå Bosch GSR 14,4-2-LI 2x1.5Ah batteri mitten av 2014, kort efter fick jag ett erbjudande(1000 kr) på en äldre 18v Makita även den med 2x1.5Ah batteri. Skillnaden i kraften mellan de 2 maskinerna finns men är förvånandsvärt liten vilket har gjort att Boschen med sitt lättare yttre har blivit en favorit. Det är egentligen bara när jag behöver köra större än 10 mm borr som jag tar Makitan. Kan tillägga att jag har en del andra Makita maskiner som jag gillar skarpt så jag ser ingen anledning att välja produkt baserat på vilket märke det är.

Man kan tycka att batterierna är på tok för små men märkligt nog har jag aldrig haft något problem med det. Det ligger alltid ett laddat i lådan och när det i maskinen tar slut så sätte rman det i laddare. Även när vi byggde köket och drog riktigt stora skruvar med dragarna så behövde vi aldrig vänta på att ladda batteri.

Efter som Boschen börjar bli sliten så har jag varit runt i ett par butiker och de nyare Bosch jag testat känns inte lika greppvänliga så därför fastnade jag först för MAKITA DDF482RTJ men nu såg jag att Bosch GSR 18V-55 2X2.0AH säljs för 1995 kr. Kan det vara ett bra alternativ eller finns det någon anledning att hålla sig ifrån dem?
S snowjim skrev:
Lånar tråden lite.

Köpte en Blå Bosch GSR 14,4-2-LI 2x1.5Ah batteri mitten av 2014, kort efter fick jag ett erbjudande(1000 kr) på en äldre 18v Makita även den med 2x1.5Ah batteri. Skillnaden i kraften mellan de 2 maskinerna finns men är förvånandsvärt liten vilket har gjort att Boschen med sitt lättare yttre har blivit en favorit. Det är egentligen bara när jag behöver köra större än 10 mm borr som jag tar Makitan. Kan tillägga att jag har en del andra Makita maskiner som jag gillar skarpt så jag ser ingen anledning att välja produkt baserat på vilket märke det är.

Man kan tycka att batterierna är på tok för små men märkligt nog har jag aldrig haft något problem med det. Det ligger alltid ett laddat i lådan och när det i maskinen tar slut så sätte rman det i laddare. Även när vi byggde köket och drog riktigt stora skruvar med dragarna så behövde vi aldrig vänta på att ladda batteri.

Efter som Boschen börjar bli sliten så har jag varit runt i ett par butiker och de nyare Bosch jag testat känns inte lika greppvänliga så därför fastnade jag först för MAKITA DDF482RTJ men nu såg jag att Bosch GSR 18V-55 2X2.0AH säljs för 1995 kr. Kan det vara ett bra alternativ eller finns det någon anledning att hålla sig ifrån dem?

18V-55 är mycket trevlig med smalt grepp och bra balans
 
H Huzzbutt skrev:
18V-55 är mycket trevlig med smalt grepp och bra balans
Låter bra, får kanske slå till på en sådan med 2Ah batteri. Såg att det var bra pris även på 5Ah men jag vill ha en smidig dragare och ser inget behov av 3Ah extra. Vad jag förstår så är det nästan dubbla vikten på 5Ah batterier, 300 mot 600 gram om jag mins rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.