Helt klart fräckt, om det funkar som det skall, tycker bara att det tar för mycket utrymme av hällen.
Får kolla på den nästa gång på Ikea, kommer säker någon kund som vill ha den installerad.
 
Den test jag läste konstaterade att var betydligt sämre med den här typ av fläkt.
 
A AndersS skrev:
Den test jag läste konstaterade att var betydligt sämre med den här typ av fläkt.
Länk
 
Råd och Rön, men inte gratis. Bästa vanliga hamnar på 85 av 100 möjliga, bästa integrerad bänk på 51 och nedåt.
Och då kostar de bästa bänkfläktar det dubbla också.
Och bara att googla;)
 
Tycker nog att det kan vara värt lite sämre fläktfunktion för att få ett luftigt intryck av köket.
Jag skall bygga om ett kök strax och siktar på en sån här. Trots att det finns gott om plats för en vanlig fläkt.
 
  • Gilla
Hillis-hus
  • Laddar…
Finns fläktar dom sitter platt mot taket, då blir det också luftigt.
 
Det är ju knappast optimalt ur effektivitetdsynpunkt heller iofs.
 
J jperzzon skrev:
Det är ju knappast optimalt ur effektivitetdsynpunkt heller iofs.
Titta på hur ångorna från hällen rör sig, går de i sidled eller uppåt?
Men de som integreras i taket är frånluftfläktar och som jag förstått det är bänkfläktarna väl i regel kolfilter, så man kanske jämför två olika metoder här.
 
Givetvis är ovanför generellt bättre än under. Menade bara att sånt stort avstånd blir det knappast optimalt heller.
De flesta i-hällen fläktar verkar finnas både som kolfilter (för köksö tänker jag) och imkanal ut.
Vi kommer bygga det senare.
 
Vi har en Siemens häll med inbyggd fläkt.
Vi steker bacon utan problem när man har fläkten på högsta varvtal.
Fungerar bra.
Fläkten går att reglera i 9 steg plus boost.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En klassisk ”fluga”. När man bygger nytt kan det kanske va en idé, eller om man ska ha köksö och då kör kolfilter. Kör man inte med kolfilter så måste man ju dra utsuget nånstans, och blir det snyggare?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vi köpte Ikeas häll med fläkt häromdagen. Tyvärr inte provat den än då köket inte riktigt är klart. Att dom fläktarna är sämre har man läst lite överallt men vi vill verkligen inte ha en stor fläkt hängandes från taket.
 
  • Ej färdigställt kök med Ikeas häll, kartonger på golvet och julgran i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ikea-häll med integrerad fläkt omonterad på köksö i ett hem under renovering, med verktyg och julgran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
craftsboy och 5 till
  • Laddar…
A
Denna öppna planlösning är ju väldigt svår för vanliga fläktar så...
 
Vi köpte tillslut en elico One eller vad den nu heter. Var billigare än ikeas på black friday och framstod som mycket trevligare.
Fast inte innan jag hunnit klicka hem en Ikea-häll också.
Har inte hunnit testa nästan alls än men kan iaf konstatera att kanalsytemet har högst tveksam möjlighet att få plats bakom lådorna i ett ikeakök. Det känns som om det saknas 1 - 1/2 cm. Möjligen får jag byta nedersta lådan till en aningen grundare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.