Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
J Jehu skrev:
Jag påpekade det uppenbara, att det som startade hela rörelsen byggde på ett falsarium.
Hockeyklubban.
Jag hoppades på en vecka. Det tog tydligen bara en halvtimme :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen för en debatt är att inte alla håller med. Svårt att acceptera om man inte klarar av att debattera. Och att ge samma länkar till man blir trött är inte särskilt konstruktivt. Och kanske borde förbjudas enligt Birgit S?
Jag har gjort några få inlägg. De bygger på decennier av erfarenhet och observation, och högskoleutbildning i naturvetenskap. Inte på att jag läst en websajt.
 
R
Så du är klimatforskare? I så fall kan du ju berätta vad som är fel i länken jag postade. Hittills har folk bara ignorerat den verkar det som.

Och du ska inte anklaga mig för att upprepa mig. Jag har aldrig postat den länken utan att någon gjort påståendet att Manns graf är falsk. Anklaga de personerna istället eftersom det är där problemet ligger.
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Klimat frågan har blivit ett sätt för alldeles för många att tjäna pengar på det, Det står stora pengar på spel.
Det är ingen som tjänar pengar på att folk är oroliga för vad stigande temperaturer kan orsaka.
Däremot finns det mycket pengar att tjäna för oljeindustrin om folk tror att klimatet inte ändras p.g.a. ökade utsläpp orsakade av människor.

J Jehu skrev:
Därför blir det som jag säger, att den uteblivna uppvärmningen och avsaknaden av klimatrelaterade katastrofer blir det som avgör.
Uppvärmningen är inte utebliven, det är bara att jämföra temperaturer under de senaste årtionden. Kolla på NASA eller SMHI.

J Jehu skrev:
Jag påpekade det uppenbara, att det som startade hela rörelsen byggde på ett falsarium.
Hockeyklubban.
Klimatforskningen och möjligheten att följa den startade långt tidigare än så, jag har följt den sen 80-talet.

J Jehu skrev:
Förutsättningen för en debatt är att inte alla håller med. Svårt att acceptera om man inte klarar av att debattera. Och att ge samma länkar till man blir trött är inte särskilt konstruktivt. Och kanske borde förbjudas enligt Birgit S?
Jag har gjort några få inlägg. De bygger på decennier av erfarenhet och observation, och högskoleutbildning i naturvetenskap. Inte på att jag läst en websajt.
Tyvärr innehåller dina inlägg inget nytt utan det är samma innehåll som flera andras inlägg, oavsett vad för utbildning du och de har.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Börjar bli trött i fingrarna av att klippa in dessa länkar :)

[länk]
[länk]

Kortfattat, igen, det var inget fel på "hockeyklubban" och den medeltida varma perioden var inte global.

Klarar vi en vecka utan att upprepa detta nu?
Nej det gör vi inte. Så här såg fortförklaringen ut:
Mr. Jones said the word “trick” meant a clever technique, not something malicious. He said the decline was a commonly known drop in temperatures according to data gathered from the density of tree rings, which is used to chart temperature historically when there are no data collected from thermometers. He said the “trick” -- replacing tree-ring data with the more accurate air-temperature data in more recent years -- was common.

De bytte ut temperatur data från årsringar av träd som var från början tänkt att användas till temperatur data från termometrar. Hälften av grafen var av årsringar av träd och andra halvan från termometrar. Vem fan blandar ihop olika data i en och samma graf och sen förklrar att ''replacing tree-ring data with the more accurate air-temperature data in more recent years -- was common''. att det är vanligt att byta data från träd årsringar till luft temperatur data är common alltså vanligt.
Nej du, så vanligt är det inte. Det kallas för data manipulation. Om jag gör samma sak på min firma och folk kommer på mig då får jag sparken på en gång. Men det var andra bullar när det gällde Mr Jones. Om man har tillräcklig med makt och pengar bakom sig då slipper man ändå en sån skandal.
Det är samma sak med Bin Salman och journalisten som blev mördad och styckad i bitar på ambassaden. Han slapp utan med det eftersom det finns tillräcklig med makt och pengar som gjorde det möjligt.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
BirgitS
Just den grafen spelar ingen roll för det finns många senare framtagna grafer som visar på samma sak, en kraftig temperaturstegring under de senaste årtiondena som gör att vi nu har högre global temperatur än någon annan gång under de senaste 1000 åren.
 
R
L Lars48 skrev:
Nej det gör vi inte. Så här såg fortförklaringen ut:
Mr. Jones said the word “trick” meant a clever technique, not something malicious. He said the decline was a commonly known drop in temperatures according to data gathered from the density of tree rings, which is used to chart temperature historically when there are no data collected from thermometers. He said the “trick” -- replacing tree-ring data with the more accurate air-temperature data in more recent years -- was common.

De bytte ut temperatur data från årsringar av träd som var från början tänkt att användas till temperatur data från termometrar. Hälften av grafen var av årsringar av träd och andra halvan från termometrar. Vem fan blandar ihop olika data i en och samma graf och sen förklrar att ''replacing tree-ring data with the more accurate air-temperature data in more recent years -- was common''. att det är vanligt att byta data från träd årsringar till luft temperatur data är common alltså vanligt.
Nej du, så vanligt är det inte. Det kallas för data manipulation. Om jag gör samma sak på min firma och folk kommer på mig då får jag sparken på en gång. Men det var andra bullar när det gällde Mr Jones. Om man har tillräcklig med makt och pengar bakom sig då slipper man ändå en sån skandal.
Det är samma sak med Bin Salman och journalisten som blev mördad och styckad i bitar på ambassaden. Han slapp utan med det eftersom det finns tillräcklig med makt och pengar som gjorde det möjligt.
Poängen är att "hockeyklubban" är korrekt. Flera andra studier bekräftar detta. Att byta mätdata i en serie är verkligen inte ovanligt. Menar du att vi ska gå ut och såga ner träd för att avgöra hur varmt det är ute nuförtiden?

Resten av ditt inlägg gick in på, det numera vanliga, konspirationsområdet så det kommenterar jag inte mer än med att det verkar vara vad som behövs för att era "teorier" ska gå ihop.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag snubblade över nedanstående, och tänkte direkt på den här tråden.

The five stages of climate denial:
1/ it’s not happening + you scientists are making it up for the $
2/ it’s not humans
3/ warmer is better! bring it on
4/ adapting is cheaper than cutting carbon and ... geoengineering!
5/ it’s too late. You scientists really shdv told us earlier

https://mobile.twitter.com/khayhoe/status/1177287129019428865

Jag tror det finns exempel på allt detta i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Därför blir det som jag säger, att den uteblivna uppvärmningen och avsaknaden av klimatrelaterade katastrofer blir det som avgör. Studera t ex årets orkansäsong, som inte var anmärkningsvärd.
Jag påpekade det uppenbara, att det som startade hela rörelsen byggde på ett falsarium.
Hockeyklubban. Graferna från wikipedia, inte från någon website som vinklar åt ena eller andra hållet.
Om du studerar den nedre grafen, som mig veterligt inte är ifrågasatt, så befinner vi oss i en avsvalning sedan 8000 år tillbaka.
Föreslår att ni slutar länka till partsinlagor, om det nu är wattsupwithat eller skeptical science och hävda att de har monopol på sanningen.
Bäst är att bara länka till basdata, som NASA eller NOAA. [länk]
J Jehu skrev:
Därför blir det som jag säger, att den uteblivna uppvärmningen och avsaknaden av klimatrelaterade katastrofer blir det som avgör. Studera t ex årets orkansäsong, som inte var anmärkningsvärd.
Jag påpekade det uppenbara, att det som startade hela rörelsen byggde på ett falsarium.
Hockeyklubban. Graferna från wikipedia, inte från någon website som vinklar åt ena eller andra hållet.
Om du studerar den nedre grafen, som mig veterligt inte är ifrågasatt, så befinner vi oss i en avsvalning sedan 8000 år tillbaka.
Föreslår att ni slutar länka till partsinlagor, om det nu är wattsupwithat eller skeptical science och hävda att de har monopol på sanningen.
Bäst är att bara länka till basdata, som NASA eller NOAA. [länk]
Varför tar du inte och diskuterar en sak i taget i ett inlägg istället för att slänga ur dig en massa påståenden, du skriver att graferna är ifrån Wikipedia varför länkar du inte till dom då?, samtidigt säger du att man bör länka till säkra källor som Nasa varför inte länka till Nasa då och visa avsvalningen i temperaturen?.

Partsinlagor? Sen när blev sidor som skeptical science som presenterar peer-review forskning partsinlagor, är det kanske jobbigt att bli överbevisad hela tiden.

Jasså du tycker inte orkansäsongen har varit anmärkningsvärd och att det saknas klimatrelaterad katastrofer kanske jag får påminna om några då.

Vi har tex. haft kategori 5-orkaner på Atlanten fyra år i följd vilket aldrig har inträffat tidigare.
https://www.smhi.se/bloggar/vaderle...ktivitet-just-nu-pa-norra-halvklotet-1.151291

Spanien värsta regnovädret på 100år
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stora-oversvamningar-har-drabbat-sodra-spanien

Arktis skogsbränderna saknar motstycke enligt WMO
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/brander-harjar-i-arktis-varsta-sasongen-nagonsin

Sen kommer du väl ihåg skogsbränderna i Sverige i fjol samt alla temperatur rekord som har slagits lite överallt,
Men du märker ingenting?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag snubblade över nedanstående, och tänkte direkt på den här tråden.

The five stages of climate denial:
1/ it’s not happening + you scientists are making it up for the $
2/ it’s not humans
3/ warmer is better! bring it on
4/ adapting is cheaper than cutting carbon and ... geoengineering!
5/ it’s too late. You scientists really shdv told us earlier

[länk]

Jag tror det finns exempel på allt detta i tråden.
Här känner man igen en del också :rofl:

Bingo-schema med olika påståenden om klimatförnekelser, såsom "Koldioxid behövs för vattnets skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Just nu snöar det i Sthlm. Jävligt kallt för att vara början av October. Känns som om att global cooling är på gång. snart börjar det snöa redan i Augusti.
Ändrar man en liten parameter som koldioxid ii ett kaotisk system då ger den stor genomslag. Det är inte linjärt som alarmisterna tror.
Vi får hoppas att det inte blir minus 30 grader på vintrarna.
 
R
Räknas lars48s inlägg som "Det var frost inatt så var är den där globala uppvärmningen?" ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Just nu snöar det i Sthlm. Jävligt kallt för att vara början av October. Känns som om att global cooling är på gång
Det var inte förrän jag flyttat ifrån Stockholm som jag förstod hur navelskådande Stockholmare i allmänhet är.
Man tror att det är världens centrum, emedan orten är en perifer håla i Europas nordliga utmarker, inte alls representativ för något i närheten av "global".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Här känner man igen en del också :rofl:

[bild]
Halmgubbetrams.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.