Längs landsvägen hade de betydligt större maskiner, vet inte varför de använder en sådan liten inne på tomten
 
harry73
Han kom tre gånger försent till jobbet och får nu sitt straff :D
Han ser ju inte så glad ut
 
Stickan56
D Diablito skrev:
Längs landsvägen hade de betydligt större maskiner, vet inte varför de använder en sådan liten inne på tomten
Alla tomter är lika osårbara som din.:cool:

Stickan
 
Traktor utrustad för microtrenching med flera fiberkablarullar redo för nedfräsning i vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det full fart i byn. Nästan all fiber fräses ner i vägen med Microtrenching.
Alla nöjda och glada.
Förhoppningsvis driftsatt innan nyår, säger projektledaren.
 
  • Gilla
Faderallan och 3 till
  • Laddar…
Maffigt ekipage :D
 
  • Gilla
Faderallan
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Längs landsvägen hade de betydligt större maskiner, vet inte varför de använder en sådan liten inne på tomten
....för att en 900kg maskin kan man köra på gräs utan att det blir några märken om man är försiktig.
 
  • Gilla
Faderallan
  • Laddar…
D09
Entreprenören som tog över efter oneoak hoppade av så ännu ingen fiber ha ha
 
D09
Spännande.. ett nytt byggbolag hörde av sig och gjorde ett försök idag men det gick inte att blåsa igenom från min fastighet till skåpet.
Frågan är hur de tidigare har kopplat ihop allt.

De ska ha en grävare på plats nästa vecka och kolla skarvarna så kanske då :)
 
Det går att mäta hur långt man kommer in
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Det går att mäta hur långt man kommer in
Ja de gjorde de genom att blåsa fiber upprepade gånger hos oss. Satt en analog räknare på blåsverktyget, blir inte så precist men ger ett hum om va stoppet sitter
 
Men hos mig har de trots de inte gjort något på snart ett år sen felet upptäcktes
 
D09 D09 skrev:
Spännande.. ett nytt byggbolag hörde av sig och gjorde ett försök idag men det gick inte att blåsa igenom från min fastighet till skåpet.
Frågan är hur de tidigare har kopplat ihop allt.
De ska ha en grävare på plats nästa vecka och kolla skarvarna så kanske då :)
Det kan hända även de bästa att det är blåsstopp, har man bara rätt utrustning och underhållen utrustning så får man det väldigt exakt var stoppet är. Så vet man bara hur det är grävt så mäter man ut det med ett mäthjul och tar en grop. Det är en standard åtgärd.
Är lite krångligare med tungblåst efter xxx m, då försöker man hitta var det går tungt, ibland får det bli draggropar. Nackdelen med det är om det senare skulle behöva blåsas ny fiber att problemet finns kvar någonstans.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Man gjorde ett försök mellan mitt hus och kopplingskåpet som säkert är 150m bort och däremellan två skarvar ( min tomtgräns samt vid grannens gräns ).

misstänker att det har med grannens punkt att göra.

jag var riktigt försiktig när jag la min samt la fiberslangen i skyddande pex för säkerhet skull.

vad brukar orsaka blåsstopp?
 
Det fixar dom. Det slarvas ibland att man kapar duct med slöa verktyg och kan ge problem. Dåligt lagd/skadad dukt, men även felkopplad. Även fektigt gjord skarv, ej riktigt intryckt dukt eller snedkapad.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Då fick vi precis mail från IP-only om att vi är anslutna till deras nät och att tjänsteleverantören kommer höra av sig snart. Två lampor på den inre boxen lyser grönt. Hög tid att dra fram en nätverkskabel då känns det som :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.