Som sagt, valfri 18v maskin som känns bra. När jag byter blir det nog en Makita ddf484. Har en AEG 14,4 idag som är super

Vanlig skruvdragare till det mesta
Slagskruvdragare om man ska skruva mycket
Borrhammare med sladd till betongen
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H
Flera intressanta tips.
Lite svårt att välja.

Får nog ta en sväng till butik och klämma på de och känna hur de känns i handen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H Heijunka skrev:
Den på Duabhuset verkar intressant. Blå Bosch med en slagborrmaskin med på köpet.

Men någonstans läst om att blå Bosch inte är som förr. Kan man lita på dem?
Jag har några blåa bosch. Har aldrig upplevt att dom inte funkat. Har dock testat andra märken som gett upp vid normal användning, vill dock inte nämna dessa här då det finns så många märkesfantaster i forumet.
Duabkitet verkar ju vara det du söker, men personligen hade jag även tittat på 12v då dom är väldigt mycket lättare och smidigare att använda. Ska man dra 4000 trallskruv så uppskattar man verkligen att skruvdragare är 300 gram lättare, med två eller fler batterier så arbetar man i det närmaste oavbrutet som hobbysnickare... Och tar strömmen slut är det ändå dags för rast.
Har själv både 18 och 12v men använder i princip bara 18v när jag byter däck eller använder hålsågen. alltså två gånger per år.. Däremot så behövs 18v om du vill ha andra maskiner sladdlösa typ cirkelsåg, Tigersåg, borrhammare och liknande där du vill ha mera umpfh.

Nu får du ju ingen borrhammare i 12v serien men jag hade nog hellre tänkt sladd i det fallet, en blå med sladd kommer att följa dig i graven om du inte använder den professionellt. En batteridito går inte sönder men om 8-10 år så tror jag inte att du får tag på nya batterier... Och om du får tag på nya batterier kostar dom mer än vad sladdmaskinen kostar.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Jag köpte en Makita slagskruvdragare och en vanlig skruvdragare inför vårt husbygge. Slagskruvdragaren är alltid med mig! Den andra är bara använd till hålsågning och några enstaka borrningar men oftast kör jag slagskruvdragaren även till flatborren.
Tror inte att man ska lägga för stor vikt vid vilket märke det är, alla premium maskiner är bra nog! Men det är bra att hålla sig till samma märke så klart.
 
H
Var runt till några byggvarufirmor och sådana som säljer verktyg igår för att känna på maskinerna.
Och precis som ni beskrivit så är de lite bättre fabrikaten med stora batterier rätt så klumpiga. Att skruva trall kommer fresta på armarna en hel del med en tyngre maskin.
Sedan hur de ligger i handen är intressant. Lände på en AEG och den låg helt perfekt i handen och var med ett mindre 18 voltsbatteri. Dock lite tveksam om det är något att satsa på, alltså håller de bra. Pris ca 1800 kr på tyska byggvaruföretaget inklusive två batterier. Så kan man köpa separat borrmaskin med slag och driven med sladd.

Men är AEG något att satsa på? Har redan flera billiga maskiner som gett upp.
 
Jag har inte lyckats nöta ut någon av mina aeg. Ett batteri blev glappt när jag tappade skruvdragaren från taket, men det gick att laga med lödkolven..
 
Cheesen
H Heijunka skrev:
Var runt till några byggvarufirmor och sådana som säljer verktyg igår för att känna på maskinerna.
Och precis som ni beskrivit så är de lite bättre fabrikaten med stora batterier rätt så klumpiga. Att skruva trall kommer fresta på armarna en hel del med en tyngre maskin.
Sedan hur de ligger i handen är intressant. Lände på en AEG och den låg helt perfekt i handen och var med ett mindre 18 voltsbatteri. Dock lite tveksam om det är något att satsa på, alltså håller de bra. Pris ca 1800 kr på tyska byggvaruföretaget inklusive två batterier. Så kan man köpa separat borrmaskin med slag och driven med sladd.

Men är AEG något att satsa på? Har redan flera billiga maskiner som gett upp.
Aeg är väl TTIs mellansegment. Mellan milwaukee och Ryobi.
Tror den heter ridgid i staterna...
Inte proffskvalite men troligen ett bra val för hobbyfixaren. Kolla bara hur det är med batterier, vad dom kostar och om dom går att köpa. Det är nämligen så att batteriet oftast tar slut först för hemmapularen.
 
sunnis
Med batterikampanj så är Festol T18 ganska enkelt val enligt mig. Otroligt fin balans och lätt utan massa gummibjäffs, bra tillbehör om man vill bygga vidare, systainer. Digitalt momentstopp som gör den traditionella chuckstoppet rätt så omodern. Motorstyrningen är riktigt bra, här utmärker sig vissa maskiner mer än andra. Vissa Makita är ju mer eller mindre av/på knapp, jävligt drygt när man ska finskruva. Du får även 3års riktig fri rep service, inga tillverkare som erbjuder det.

https://www.toolab.se/produkt/Festo...MIqebH6JKH5QIVHZSyCh0-TQcbEAQYASABEgIkxfD_BwE
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Slagskruvdragare är en sån grej som innan man använt den så tycker man den är onödig men när man kört den ett par skruvar så är den underbar. Det är inte en borrmaskin med slag för att borra i betong utan en skruvdragare som vrid-slår i skruvarna.

Fördelen är att det blir inget motvrid och det räcker med ett par 6 x 100 skruvar i en vanlig skruvdragare och så är man trött i handlederna.

Jag har kört i ca 500 6 x 120 skruv i min altan så den har gått varm.

Hade en Makita slagskruvdragare men nu uppdaterat till en AEG som är starkare och tystare:
https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-aeg-bss18op-0-18v#go-to-description

Den är 6 år garanti och 3 år på batteriet.

/N
 
H
N niblom skrev:
Slagskruvdragare är en sån grej som innan man använt den så tycker man den är onödig men när man kört den ett par skruvar så är den underbar. Det är inte en borrmaskin med slag för att borra i betong utan en skruvdragare som vrid-slår i skruvarna.

Fördelen är att det blir inget motvrid och det räcker med ett par 6 x 100 skruvar i en vanlig skruvdragare och så är man trött i handlederna.

Jag har kört i ca 500 6 x 120 skruv i min altan så den har gått varm.

Hade en Makita slagskruvdragare men nu uppdaterat till en AEG som är starkare och tystare:
[länk]

Den är 6 år garanti och 3 år på batteriet.

/N
Låter mycket intressant eftersom jag ska bygga altan och det blir en hel del stora skruv. Även HEX typ med sekant skalle.
6 års garanti låter lovande och jag är ju amatör så den kommer inte användas 5 dagar i veckan hela året.
Men klarar man sig med 2Ah batterier till den typen av slagskruvdragare?

Är nog inne på att slagborrmaskin får bli en med sladd då man kan stå och mala lite längre.
 
H Heijunka skrev:
Låter mycket intressant eftersom jag ska bygga altan och det blir en hel del stora skruv. Även HEX typ med sekant skalle.
6 års garanti låter lovande och jag är ju amatör så den kommer inte användas 5 dagar i veckan hela året.
Men klarar man sig med 2Ah batterier till den typen av slagskruvdragare?

Är nog inne på att slagborrmaskin får bli en med sladd då man kan stå och mala lite längre.
Om du känner att vill ha en bra slagskruvdragare också rekommenderar jag Hitachi/Hikoki
https://www.hornbach.se/shop/HIKOKI...qkbzqabcmfJhvWFIMBqKZ29du9_SEmh0aAio_EALw_wcB
Utan att ha använt AEGs variant ovan törs jag lova att denna är mer prisvärd.

I den här tråden provar och jämför jag några olika skruvdragare/borrskruvdragare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/test-av-skruvdragare.339528/

Var medveten att en slagskruvdragare inte ersätter batteriborrmaskin.
Angående batteri så fungerar 2Ah men kan göra att maskinen inte ger full kraft då dessa ofta inte kan leverera samma effekt som större batteripack som har sina celler parallellkopplade. Å andra sidan blir maskinen smidigare med mindre batteri. Två batterier vill du iaf ha för att slippa vänta på laddning :)
 
nanowire nanowire skrev:
Utan att ha använt AEGs variant ovan törs jag lova att denna är mer prisvärd.
Okej, hur kan du lova att din variant är mer prisvärd när du inte provat den?

Personligen så tycker jag det blir lite roligt när någon säger, denna är bäst utan att ha provat den andra.

/N
 
H Heijunka skrev:
Låter mycket intressant eftersom jag ska bygga altan och det blir en hel del stora skruv. Även HEX typ med sekant skalle.
6 års garanti låter lovande och jag är ju amatör så den kommer inte användas 5 dagar i veckan hela året.
Men klarar man sig med 2Ah batterier till den typen av slagskruvdragare?

Är nog inne på att slagborrmaskin får bli en med sladd då man kan stå och mala lite längre.
Det jag glömde nämna är att den AEG´n som jag rekommenderade är en oljeslagskruvdragare. Den är MYCKET tystare än de som är "vanliga" slagskruvdragare. Med vanliga måste man ha hörselskydd på sig för de låter ganska bra.

Oljeslagskruvdragare kostar lite mer, men är mycket mycket tystare. Sen om det är AEG eller något annat märke spelar nog inte så stor roll, bara det är en oljeslagskruvdragare.

Jag har en batteridriven slagbormaskin och en med sladd. Tar väldigt sällan fram den med sladd. T.ex. skulle jag borra 160mm djupa 10mm hål i betong och klarade ca 8-10 hål på mina 4Ah batterier. Så man kommer ganska långt på batteri som amatör.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.