Går spaken lätt så har växelventilen fastnat.Tryck den flera gånger mot ”ändläget” vill minnas att du skall dra den in mot själva ventilen. Till slut så brukar den släppa, den är fjäderbelastad, och du känner att spaken påverkar ventilen då den trögt instället.
 
GoC GoC skrev:
Växelventilen sitter på ledningen efter cirkulationspumpen
Följ ledningen så hittar du den.
Ser ut så här.
Dra på den vita spaken och ”motionera” den

[bild]
Jag hittar inte denna, uppåt så försvinner ledningen in bakom isolering in i pumpens innanmäte och nedåt går den silverfärgade ledningen till någon låda. Det börjar även kännas som jag är långt utanför vad jag kan så får se om jag tar den lätta vägen och ringer en tekniker imorgon (och får frysa ännu en natt).
 
J jonaserik skrev:
Ta bort den,kommer liiite vatten men sprutar inte, känn meden mejsel i hålet, lite försiktigt, bli inte rädd det kommer att skramla lite och mejseln vill snurra,håll inte fast mejseln i handen.

Edit många på det
Tack för alla tipsen men det börjar kännas som om jag är ute och cyklar. Vill inte ha sönder något eller göra något värre.
 
radbug76 radbug76 skrev:
Jag hittar inte denna, uppåt så försvinner ledningen in bakom isolering in i pumpens innanmäte och nedåt går den silverfärgade ledningen till någon låda. Det börjar även kännas som jag är långt utanför vad jag kan så får se om jag tar den lätta vägen och ringer en tekniker imorgon (och får frysa ännu en natt).
Det är där inne i innanmätet du hittar växelventilen :)
 
Växelventilen i din värmepump är troligtvis från LK, och dem brukar inte strula (och har ingen spak heller). Problemet låter antingen som ett inställningsfel eller att utegivaren visar fel temperatur. Tryck på i-knappen och knäpp några bilder på informationen som visas där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.