useless useless skrev:
Du kommer att behöva lufta och fylla på vatten flera gånger för att få ut all luft.
Om trycket stiger snabbt när du fyller på vatten är troligen förtrycket i det röda expansionskärlet borta och kärlet behöver förmodligen bytas.
Lufta, menar du öppna en luftningsventil i ett element?

Trycket ökade ganska fort när jag fyllde på.
 
radbug76 radbug76 skrev:
Dum fråga, men hur får jag bort fronten? Är det bara att släppa på de två skruvarna på ovansidan eller är det något annat?
Så vill jag minnas det är på vår IVT iaf (y)
 
Då värmepumpen producerar varmvatten men inte värme på elementen så kan växelventilen ha fastnat i varmvattenläge.
Mer troligt än att cirkulationspumpen skulle vara trasig. Då borde du inte ha varmvatten. Det är väl samma pump som cirkulerar vattnet i radiatorkrets och VV-beredare.
 
GoC GoC skrev:
Då värmepumpen producerar varmvatten men inte värme på elementen så kan växelventilen ha fastnat i varmvattenläge.
Mer troligt än att cirkulationspumpen skulle vara trasig. Då borde du inte ha varmvatten. Det är väl samma pump som cirkulerar vattnet i radiatorkrets och VV-beredare.
Vi har varmvatten i kranarna och är- och bör- värdet på utgående radiatorkrets är normalt, men bara några dm ned på utgående rör är det kallt vilket tyder på att cirkulationen inte fungerar.

Frågan är bara om det är pumpen eller om det förtrycket i expansionskärlet som är boven i dramat (nu går jag bara på vad andra skriver, jag är inte så insatt i sådant här) eller något helt annat.
 
Lyft av fronten så du kommer åt cirkulationspumpen, kanske har den fastnat och behöver hjälpas igång.

Hur ser det ut på displayen, är husvärmen igång? Felmeddelanden?
 
radbug76 radbug76 skrev:
Dum fråga, men hur får jag bort fronten?
2 skruvar på topp och lyfta av fronten. Cirkpumpen är Nr 13, känn om den är varm och liksom surrar, ibland finns det ett vred
1 - 2 - 3 för att ställa farten på den. Sätt den på max och låt den gå några dygn för att ev. luft ska snurra runt, sen återgå till vad den stod på
 
  • Schematisk bild av en uppvärmningsanläggning med numrerade delar, med fokus på cirkulationspumpen markerad som nummer 13.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
2 skruvar på topp och lyfta av fronten. Cirkpumpen är Nr 13, känn om den är varm och liksom surrar, ibland finns det ett vred
1 - 2 - 3 för att ställa farten på den. Sätt den på max och låt den gå några dygn för att ev. luft ska snurra runt, sen återgå till vad den stod på
Är det denna? Den är varm men låter inget. Ska jag vrida på silverbrickan i mitten?

Cirkulationspump märkt "Grundfos" med inställningsratt, kopplad till kopparrör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Lyft av fronten så du kommer åt cirkulationspumpen, kanske har den fastnat och behöver hjälpas igång.

Hur ser det ut på displayen, är husvärmen igång? Felmeddelanden?
Displayen normal och inga felmeddelanden.
 
Ja, där ska du öppna, det kan komma lite vatten, men det ska inte spruta.

Innanför är det själva pumpaxeln med ett vanligt spår för en stor spårmejsel så du kan bekräfta att den snurrar.
 
Ja skruva bort skruvlocket och se om axeln snurrar. Behövs en stor trasa för det kan komma lite värmvatten.
 
radbug76 radbug76 skrev:
Ska jag vrida på silverbrickan i mitten?
Ta bort den,kommer liiite vatten men sprutar inte, känn meden mejsel i hålet, lite försiktigt, bli inte rädd det kommer att skramla lite och mejseln vill snurra,håll inte fast mejseln i handen.

Edit många på det
 
Snurrar inte cirkulationspumpen så lär det heller inte produceras något varmvatten.
Jag tror att växelventilen fastnat i VV-läge efter att ha varit i det läget hela sommaren då inget värmebehov funnits.
 
GoC GoC skrev:
Snurrar inte cirkulationspumpen så lär det heller inte produceras något varmvatten.
Jag tror att växelventilen fastnat i VV-läge efter att ha varit i det läget hela sommaren då inget värmebehov funnits.
Jag ska kolla pumpen för säkerhetsskull, men hur kollar jag växelventilen? Var finns den och hur kan jag se om den fastnat?
 
Växelventilen sitter på ledningen efter cirkulationspumpen
Följ ledningen så hittar du den.
Ser ut så här.
Dra på den vita spaken och ”motionera” den

Växelventil med vit spak monterad på kopparledning vid en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoC GoC skrev:
Växelventilen sitter på ledningen efter cirkulationspumpen
Följ ledningen så hittar du den.
Ser ut så här.
Dra på den vita spaken och ”motionera” den

[bild]
Jag har ännu inte haft felet som TS ,men har liknande IVT bergvärme och också fått varning att får jag värme i tex varmvatten men inte element , eller vice versa, så är det denna växlare som mest troligt krånglar.

Tack för tips hur man kan motionera den !
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.