Btw. Hur kunde osb och gips bli så billigt? En glädjekalkyl till mitt hus är 95.000 för plyfa+2 lager gips. Och då är enbart gipset på 25k
 
A atomlab skrev:
Btw. Hur kunde osb och gips bli så billigt? En glädjekalkyl till mitt hus är 95.000 för plyfa+2 lager gips. Och då är enbart gipset på 25k
Har du räknat på stycke pris?
Beställer du en hel pall borde du kunna komma ner lite?
 
Jag köpte hel bunt osb på bauhaus, var 40-50:- billigare per skiva (!) än beijer där jag köpte resten (hade i övrigt bra priser på beijer).

Ang högtalarna så är det bra om man kan driva alla i par, det är lättare med förstärkare då. Jag har en högtalare i badrum och tvättstuga, och Sonos förstärkare går ej brygga. Hade satt två/fyra i varje rum
 
nino nino skrev:
Har du räknat på stycke pris?
Beställer du en hel pall borde du kunna komma ner lite?
Yes. Hel pall. Har räknat på 50kr st. 900*2600
 
A atomlab skrev:
Ojämt antal högtalare? Mono?
Det sitter vanligtvis dubbla högtalare i rummen. Undantaget är mindre viktiga rum som toaletter, badrtum och walk in-closet. Jag landar på bortåt 35 högtalare i huset redan så det kändes inte rimligt att köra dubbelt överallt.
 
Varför är fönsterna så dyra? Vad hände där.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det sitter vanligtvis dubbla högtalare i rummen. Undantaget är mindre viktiga rum som toaletter, badrtum och walk in-closet. Jag landar på bortåt 35 högtalare i huset redan så det kändes inte rimligt att köra dubbelt överallt.
Var in i ett hus för att ge råd om energi. Han hade 2st 19" fullhöga rack med media och förstärkare. Han hade fått installera kyla i sitt teknikrum... Låter som ditt hus. :)
 
T twoody skrev:
Varför är fönsterna så dyra? Vad hände där.
Fönstren faktiskt rätt billiga sett till vad jag får för pengarna, dvs jag fick ändå ett bra pris. Men visst, det är mycket pengar.

37 fönster med spröjs, varav två runda. Dessutom tre fönsterdörrar, varav två dubbeldörrar. Alu utsida, trä insida. Plusfönster med lägre U-värde och bättre lås, och med förskruvade karmhylsor. Och persienner till allt.

Det drar iväg snabbt...
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Fönstren faktiskt rätt billiga sett till vad jag får för pengarna, dvs jag fick ändå ett bra pris. Men visst, det är mycket pengar.

37 fönster med spröjs, varav två runda. Dessutom tre fönsterdörrar, varav två dubbeldörrar. Alu utsida, trä insida. Plusfönster med lägre U-värde och bättre lås, och med förskruvade karmhylsor. Och persienner till allt.

Det drar iväg snabbt...
Ok är det ytter dörrar och persienner på allt så springer det iväg men låter ändo väldigt dyrt.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Kul!

Jag bygger just nu 236 kvm boyta i två plan på Hammarö. Platta på 141 kvm. Ungefär ditt upplägg på entreprenad/eget.
Ungefär samma budget också. I slutändan känns det som interiörval blir väldigt avgörande för budgetutfallet.

Jag tycker din budget för tak låter låg..Samt fönster. Glöm inte en trapp till övervåningen. Braskamin?
Rörmokeri låter högt om du inte menar färdiga badrum?

PM:a mig om du är intresserad av min budget ;)

Skulle gärna se din budget, mvh rikard
 
A atomlab skrev:
Btw. Hur kunde osb och gips bli så billigt? En glädjekalkyl till mitt hus är 95.000 för plyfa+2 lager gips. Och då är enbart gipset på 25k
Den posten är ganska missvisande, för mycket av skivmaterialen har hamnat på posten ”virkespaket”. Gipsen ligger nog omkring 85-90 kr i dagens pris (120x270) och plyfa ca 200 (120x270)
 
Då var det dags för ett nytt inlägg. Jag inser att det gått allt längre tid mellan mina inlägg men det är för att tiden blir allt mer knapp. Sedan någon månad tillbaks kör jag sju dagar i veckan i huset, när jag kommer hem på kvällarna så vill jag mest bara träffa familjen och sedan ha några timmar lugn och ro innan allt drar igång igen. Arbetslusten finns dock fortfarande kvar, även om den inte är lika hög. Det är dock kul när man ser att allt mer blir färdigställt. Det ger en hel del energi tillbaks.

Sedan tre veckor tillbaks så har jag tillsammans med en kompis kaklat badrum, toaletter och övriga utrymmen. Det är nog ungefär tre veckors jobb kvar (vi kör fyra dagar i veckan med kakling).

Bergvärmen kom igång denna veckan, kraftigt försenad. Rörmokarna hade alla möjliga ursäkter men nu har jag äntligen fullvärme inne i huset, riktigt skönt!

Imorgon kommer två killar från Snickarlaget och monterar trappan, ska bli riktigt skönt att slippa stegen för att komma upp på andra våningen.

I övrigt så har jag monterat alla fönsterbänkar, och har påbörjat fönstersmygar. Fönstersmygarna är dock enormt tidskrävande eftersom jag vill få det riktigt bra. Då jag dessutom kör utan foder runt fönstren så är det mycket tid med att få snyggt runt smygarna. Då det är ganska stora hålrum/glipor runt smygarna så har jag valt att använda gipsbruk för att fylla igen håligheterna. Jag är nöjd med resultatet, men det är nog bara att räkna med att det tar ungefär två timmar per fönster allt som allt med smygar + gipsbruk + måla. Fönstersmygarna limmar jag på plats, det tar ca 2-4 dagar för limmet att härda fullt ut beroende på ju tjockt jag behöver lägga.

Ungefär halva övervåningen har jag varit tvungen att flytspackla pga ojämnheter som ingen kan förklara, inte ens jag. Det är svackor på var och varannat ställe som gör att parketten inte ligger tillräckligt plant. Efter flytspacklingen blev dock golvet kanonbra. Taket på första våningen är jämnt och fint, så svackorna verkar på nåt sätt sitta i golvspånet.

Lösullen på vinden är också på plats nu sedan några veckor tillbaks. Allt var sprutat och klart på ungefär tre timmar, fyllde med 50 cm. Jag var inne på 60 cm först men killarna sa att det bara är ungefär 1% som väljer 60 cm, det gör helt enkelt ingen större nytta med mer än 50.

Innerdörrarna är monterade och på plats, likaså grovköket i tvättstugan. Elcentral och mediacentral sitter också på plats, även om det återstår en hel del jobb med dem.

Nästan alla takhögtalare är klara, och ungefär 70% av alla takspot är på plats. Här var det tyvärr ett stort missöde. Dosfräsen jag använde till spotarna var ganska sliten. Det gjorde väl inget tyckte jag, eftersom håltagningen skedde i gips. Dock var ”piggarna” inte riktigt jämna och fina, så 80-fräsen gjorde i själva verket hål som blev bortåt 84-85 mm. Det innebär att mina 111 inköpa spot inte passade, ramen täckte helt enkelt inte hålen. Så jag fick returnera allt och köpa lite större spotar. Dessa var dock 100:- dyrare per styck. Och ska man ha 111 st så blir det rätt så mycket extra pengar...

Förutom kakling den närmsta tiden är det fokus på att få klart alla fönster, samt komma lite längre med bastun så vi kan kakla där inne. Det är väldigt lustigt med bastun, för precis ALLA säger olika gällande hur väggkonstruktionen ska göras.

Vissa säger att jag ska använda bastuplast, andra säger att jag absolut inte ska använda den. Har läst massor på nätet, och det är samma sak där, alla har sin idé om hur väggarna ska byggas. Som det ser ut nu så kommer jag bygga på samma sätt som en kompis gjorde:

1. Stående reglar med isolering
2. Plywood
3. Bastuplast
4. Luftspalt (gles 28x70)
5. Plywood
6. Bastupanel

Steg 5 är väl egentligen inte nödvändigt, det beror lite på om jag ska göra panelen stående eller liggande, så jag har nåt att spika mot.

Det känns även lite osäkert om jag verkligen ska ha plast på väggarna som vetter mot ett våtutrymme. Där har jag ju tätskikt på väggarna, det borde inte bli bra att få tätt från båda hållen...

26 januari ska huset vara färdigt enligt avtalet med kommunen, så nu är det bara att gasa vidare. 27 januari ska vi lämna över vårt gamla hus, så i grova drag behöver huset vara inflyttningsklart inom sex veckor. Som ni förstår har jag redan lagt ner målet om inflytt före jul, men det gör inte så mycket. Tvärtom så känns det skönt att ha en månad extra på sig för att få klart allting.

Nu blir det sängen, imorgon är det en ny spännande byggdag, och en trappa som ska komma på plats. 07.00 dyker montörerna upp!


Plywoodbit på en grön flytspackelkudde för utjämning av golv ojämnheter i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt flytspackel på golv i rum med fönster ger en jämn yta och reflekterar ljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat rum under renovering med flytspacklat golv, osatt fönsterbräda och kablar från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med utsikt och takspotsmontering, arbetsbelysning och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterad högtalare på ett trägolv under installation, med ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete utanför ett stort vitt hus vid skymning med byggmaterial och en bil parkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med omonterade skåp och rör, samt köksö med marmorliknande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med belysning och skymningshimmel i en nybyggd bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med nylagda golv och osatta spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral och mediacentral med öppna kablar och kretsbrytare på en vägg, golv med KeraSafe skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blivande toalett under renovering med installerade vattenledningar och skyddad golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under ett snedtak med träreglar och isoleringsskikt av lösull sprutat mellan reglarna på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med grönt fuktspärrssystem och utstickande kablar i ett badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av ett badrum med delvis kaklade väggar och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis kaklat badrumsutrymme med svart golvkakel och väggar med vita kakelplattor, inklusive rör och inbyggnadsfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett renoveringsprojekt av ett hus med synlig stege, golvskydd och omonterade innedörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig kakelläggning på golv med byggverktyg och en konstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställt kök med vita skåp och svart bänkskiva samt öppna elinstallationer och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg under konstruktion med kakel i badrum, visande pågående arbete med elritningar synliga och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjulius och 5 till
  • Laddar…
Jag glömde skriva att jag gjorde ett minst sagt oväntat kap på Black Friday. Som av en slump kollade jag på tvättmaskin och torktumlare som vi vill ha, Siemens Avantgarde. Döm till min förvåning när Elgiganten hade 50 (femtio!) procents rabatt på dessa maskiner. Istället för närmre 20 000 per styck kostade de nu ca 10 000 styck. Helt sjukt bra!
 
  • Siemens Avantgarde tvättmaskin och torktumlare med blå belysning på displayen, markerade som nya.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjrex och 4 till
  • Laddar…
Kul att se framstegen!

Bra jobbat!!
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Snyggt!
Ingen plast i badrummen, dubbla tätskikt är ju tabu. Men skarven fårvara dubbel en kort bit. Det går att ha dubbla om det inte är något mellan dom.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.