Har sedan 15 år en gammal jordfräs stående under tak vid en av bodarna på gamla torpet. Antar att den är c:a 40 år gammal. Har för mig att den förre ägaren sade att den fungerade bra när han fortfarande ägde torpet. Men jag har inte haft tid att ens röra den förrän nu. Det är en Agria 2600 (?) och den har ju en hel del ytrost som ni ser på de bifogade bilderna. På bensintanklocket står det att "bara olja av bra kvalitet typ Mobil ska användas" (fast på tyska) så jag antar att det är en tvåtaktare. Men hur gör jag för att förbereda den så att sannolikheten är hög att den ens startar? Och HUR startar jag den? Kan inte se hur jag ska göra för att försöka få igång den. Tacksam för tips och ideer!
Jag tror att det fattas en kåpa. Det är på kåpan innanför svänghjulet en kant med lite mindre sliten färg som antyder att den ytterst varit skyddad av en kåpa till. Där fanns säkert startapparaten.
Tvåtaktsmotor som stått minst 15 år med bensin i tanken. Det innebär att bensin kan ha dunstat ur förgasaren och lämnat olja som beckat igen den. Du kan ju börja med att ta loss bensinslangen från förgasaren så att bensinen i tanken kan rinna ut. Sedan fylla på ny bensin och försöka starta. Men det är risk att du måste plocka isär förgasaren och göra rent den.
Är den 40 år gammal har den antagligen brytarspetsar till tändningen. Och i så fall kan dessa vara korroderade efter 15 år stillestånd och kräva en avputsning innan du får någon gnista. Det är bara att kolla om du har gnista. Har du inte det så måste du antagligen ta dig in till brytarspetsarna.
Tvåtaktsmotor som stått minst 15 år med bensin i tanken. Det innebär att bensin kan ha dunstat ur förgasaren och lämnat olja som beckat igen den. Du kan ju börja med att ta loss bensinslangen från förgasaren så att bensinen i tanken kan rinna ut. Sedan fylla på ny bensin och försöka starta. Men det är risk att du måste plocka isär förgasaren och göra rent den.
Är den 40 år gammal har den antagligen brytarspetsar till tändningen. Och i så fall kan dessa vara korroderade efter 15 år stillestånd och kräva en avputsning innan du får någon gnista. Det är bara att kolla om du har gnista. Har du inte det så måste du antagligen ta dig in till brytarspetsarna.
Det är brytarspetsar och 2-takt, 150-180cc gissar jag. På våran likadana fräs hade packningen mellan vevhus och växellåda kollapsat så olja läckte ut i vevhuset. Packningen kostade endast 40:- på kullager.se. Radialtätning 26 x 35 x 7 AS.
Tändspolen fick bytas till någon 12V universal Biltema grej (Art. 53-400). Du ser ut att sakna den, den ska sitta till höger under förgasaren. Förgasaren har en flotör i kork som nog behöver ses över.
Tändspolen fick bytas till någon 12V universal Biltema grej (Art. 53-400). Du ser ut att sakna den, den ska sitta till höger under förgasaren. Förgasaren har en flotör i kork som nog behöver ses över.
Jag har aldrig sett den aktuella motorn i verkligheten. Så min gissning kan vara fel. Jag tror att han först ställer in gasreglaget i ett bra läge för start, sedan öppnar bensinkranen och därefter trycker på flödaren på förgasaren. Det ser ut på dina bilder som att förgasaren har en flödare och inte en choke.
Ska andelen olja i bensinen vara som tex i motorsågen dvs 1:50?A Avemo skrev:Jag har aldrig sett den aktuella motorn i verkligheten. Så min gissning kan vara fel. Jag tror att han först ställer in gasreglaget i ett bra läge för start, sedan öppnar bensinkranen och därefter trycker på flödaren på förgasaren. Det ser ut på dina bilder som att förgasaren har en flödare och inte en choke.