Har sedan 15 år en gammal jordfräs stående under tak vid en av bodarna på gamla torpet. Antar att den är c:a 40 år gammal. Har för mig att den förre ägaren sade att den fungerade bra när han fortfarande ägde torpet. Men jag har inte haft tid att ens röra den förrän nu. Det är en Agria 2600 (?) och den har ju en hel del ytrost som ni ser på de bifogade bilderna. På bensintanklocket står det att "bara olja av bra kvalitet typ Mobil ska användas" (fast på tyska) så jag antar att det är en tvåtaktare. Men hur gör jag för att förbereda den så att sannolikheten är hög att den ens startar? Och HUR startar jag den? Kan inte se hur jag ska göra för att försöka få igång den. Tacksam för tips och ideer!
 
  • Gammal rostig Agria 2600 jordfräs med tydlig ytrost och en sliten bensintank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig jordfräs märkt Agria, står utomhus täckt av ytrost och ärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal jordfräs med rost och ytskador, troligen Agria 2600, står på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig Agria 2600 jordfräs med slitet däck och tanklock med tysk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal jordfräs med rost och flagnande grön färg, synlig märkesetikett, under en blå presenning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig gammal Agria 2600 jordfräs med synlig ytrost och en bensintank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal rostig Agria 2600 jordfräs med tydliga tecken på ytrost och åldrande, stående utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal rostig jordfräs med tydlig ytrost och instruktioner på bensintanklocket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rostig Agria 2600 jordfräs med synlig märkesdekal och bensintank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig jordfräs av märket Agria med synliga motor- och bränslekomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Kolla tändstift, töm ur gammal bensin - fyll på ny.
 
N Noseone skrev:
Kolla tändstift, töm ur gammal bensin - fyll på ny.
Tändstiftet ser bra ut. Tanken verkar nästan tom. Hur tömmer jag den helt på bästa sätt? Verkar lite svårt att vända den uppochned. Och hur drar jag igång den? Hittar ingen startmekanism.
 
H
Lindar man inte ett snöre/band runt axeln där framme och rycker till. Som en gammal bil med en vev där fram. Finns det inget i lådan på handtaget? Jag är osäker
 
Jag tror att det fattas en kåpa. Det är på kåpan innanför svänghjulet en kant med lite mindre sliten färg som antyder att den ytterst varit skyddad av en kåpa till. Där fanns säkert startapparaten.

Tvåtaktsmotor som stått minst 15 år med bensin i tanken. Det innebär att bensin kan ha dunstat ur förgasaren och lämnat olja som beckat igen den. Du kan ju börja med att ta loss bensinslangen från förgasaren så att bensinen i tanken kan rinna ut. Sedan fylla på ny bensin och försöka starta. Men det är risk att du måste plocka isär förgasaren och göra rent den.

Är den 40 år gammal har den antagligen brytarspetsar till tändningen. Och i så fall kan dessa vara korroderade efter 15 år stillestånd och kräva en avputsning innan du får någon gnista. Det är bara att kolla om du har gnista. Har du inte det så måste du antagligen ta dig in till brytarspetsarna.
 
Tack för svar!
Ingen rem i lådan men jag får väl använda något annat.
Ska testa det ni föreslår nästa vecka när jag åker till torpet.

Vilken andel olja ska jag blanda i bensinen? Är det ca 1:50 som till motorsågen?
 
Tack för filmen
Innan han försöker dra igång den ser det ut som han justerar/öppnar/stänger något med två spakar/vred. Vad är det han gör?
 
Det är brytarspetsar och 2-takt, 150-180cc gissar jag. På våran likadana fräs hade packningen mellan vevhus och växellåda kollapsat så olja läckte ut i vevhuset. Packningen kostade endast 40:- på kullager.se. Radialtätning 26 x 35 x 7 AS.
Tändspolen fick bytas till någon 12V universal Biltema grej (Art. 53-400). Du ser ut att sakna den, den ska sitta till höger under förgasaren. Förgasaren har en flotör i kork som nog behöver ses över.
 
Jag har aldrig sett den aktuella motorn i verkligheten. Så min gissning kan vara fel. Jag tror att han först ställer in gasreglaget i ett bra läge för start, sedan öppnar bensinkranen och därefter trycker på flödaren på förgasaren. Det ser ut på dina bilder som att förgasaren har en flödare och inte en choke.
 
A Avemo skrev:
Jag har aldrig sett den aktuella motorn i verkligheten. Så min gissning kan vara fel. Jag tror att han först ställer in gasreglaget i ett bra läge för start, sedan öppnar bensinkranen och därefter trycker på flödaren på förgasaren. Det ser ut på dina bilder som att förgasaren har en flödare och inte en choke.
Ska andelen olja i bensinen vara som tex i motorsågen dvs 1:50?
 
20:1 enl. bruksanvisningen d.v.s. 20 liter bensin blandas med 1 liter tvåtaktsolja.
 
Immobil Immobil skrev:
20:1 enl. bruksanvisningen d.v.s. 20 liter bensin blandas med 1 liter tvåtaktsolja.
Ok, tack!
 
Går den att dra runt utan tändstift? efter 40år kan den nog ha rostat i cylinderloppet och då behövs lite extra kärlek (och timmar)
 
P Plutus skrev:
Går den att dra runt utan tändstift? efter 40år kan den nog ha rostat i cylinderloppet och då behövs lite extra kärlek (och timmar)
Den gick att dra runt med tändstift. Har inte kollat utan.
Kan göra det imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.