Hej!

Det besöket resulterade i att han vet vad som behövs och hur det kan utföras. Rent kvalitets tänk på din rörmokare. 2,25tim och du får betala 620kr är inget att diskutera.
Blev du nöjd med resultatet?
Om inte skall du klaga!!!
Annars visa tacksamhet när han åkte till dig den eftermiddagen istället för hem.
Du har förväntat dig ett utfört arbete med ett bra och snyggt resultat, det fick du!
Så gläds åt det. Tacka försett bra jobb!

Gå vidare, du är inte lurad!


QUOTE="Novvehehe12, post: 3427479, member: 252294"]Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?[/QUOTE]
 
Kan också tillägga att korrekta prisuppgifter kan vara av värde för kunden så att denne kan:
1. Avgöra om denne är intresserad av att överhuvudtaget få jobbet utfört.
2. Kunna jämföra priser från olika hantverkare.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen har man då kommit överens om en grund för beräkningen av priset vilket skyddar konsumenten. Fakturan kan då aldrig hamna på mer än 2 h * 600 kr/h = 1200 kr. Ingå inte sådana avtal om ni behöver fakturera mer än så.
Problemet är att fakturan oftast hamnar på mer, argumenten ser vi bland annat i denna tråd, och många känner sig pressade. Läropeng hörs ofta i sammanhanget, att man skulle bett om offert osv.
 
Jag har själv haft firma.
Man Jan se saker på olika sätt
Om man skulle titta på en massa jobb kan man jo inte göra det med välgörenhet.
Om man har 4 jobb att lämna offert till i staden där man bor och och dessa skulle ta 15 min, då är det en timme per dag plus resor 120:- x 4.
På 1 mån 20 arbetsdagar x 1 tim x 500:- om dagen = 10,000:- per månad, plus resor i detta fall 120:- per jobb x 4 per x 20 arbetsdagar = 9600:-.
Alltså 19600:- i mån.
Golvslipare brukar ta runt 250:- - 300:- per kvadrat för slipning lackning.
Dock har dom ett minimum på 20 kvadrat för att resan skall gå ihop.
Så summan av hela är...
Om alla lät bli att betala 620:- av dessa 4 besök om dagen i 20 dagar skulle firman göra en förlust på.
620:- x 4 per dag x 20 dagar = 49,600:-
Så jag kan förstå när en firma tar ut en kostnad på runt 500:- för ett besök.
 
  • Gilla
Gun L och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är att fakturan oftast hamnar på mer, argumenten ser vi bland annat i denna tråd, och många känner sig pressade. Läropeng hörs ofta i sammanhanget, att man skulle bett om offert osv.
Då får vi hjälpa alla stackars hantverkare i dylika trådar att förstå konsumenttjänstlagen. Det är ingen liten gullig lag som skyddar dåligt pålästa småföretagare om man säger så.
 
  • Gilla
  • Haha
roffer och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får vi hjälpa alla stackars hantverkare i dylika trådar att förstå konsumenttjänstlagen. Det är ingen liten gullig lag som skyddar dåligt pålästa småföretagare om man säger så.
Är det inte det vi håller på med just nu ;)(y)
 
  • Gilla
ajepaje och 1 till
  • Laddar…
A andreas_r skrev:
Dålig fingertoppskänsla tycker jag, att åka ut och kolla på ett jobb i 15 minuter på hemvägen fakturera en timme mm. Nej det hade jag klassat som "presale" och kanske försökt få till någon sorts merförsäljning eller bara sett det som att bygga/vårda relation till kunden. Även jag har krav på att fakturera/fylla 8 timmar om dagen men vi arbetar alla olika.
Fast åker han hem på fritiden eller på arbetstid? Här åkte han ju uppenbart ut på arbetstid...
 
P panette skrev:
Jag har själv haft firma.
Man Jan se saker på olika sätt
Om man skulle titta på en massa jobb kan man jo inte göra det med välgörenhet.
Om man har 4 jobb att lämna offert till i staden där man bor och och dessa skulle ta 15 min, då är det en timme per dag plus resor 120:- x 4.
På 1 mån 20 arbetsdagar x 1 tim x 500:- om dagen = 10,000:- per månad, plus resor i detta fall 120:- per jobb x 4 per x 20 arbetsdagar = 9600:-.
Alltså 19600:- i mån.
Golvslipare brukar ta runt 250:- - 300:- per kvadrat för slipning lackning.
Dock har dom ett minimum på 20 kvadrat för att resan skall gå ihop.
Så summan av hela är...
Om alla lät bli att betala 620:- av dessa 4 besök om dagen i 20 dagar skulle firman göra en förlust på.
620:- x 4 per dag x 20 dagar = 49,600:-
Så jag kan förstå när en firma tar ut en kostnad på runt 500:- för ett besök.
Det handlar inte om att inte få betalt, det handlar om att berätta för kund vad man kommer ta betalt för.

Antigen berättar du för kunden, innan du tar dig dit, att du kommer debitera 500kr för offerter. Eller så bakar du in det i din timpeng. Du ska inte komma i efterhand och begära pengarna.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
620kr var ju bara för första kollen, han har ju inte skrivit vad resten av arbetet kostade.
S Stefan HWH skrev:
Hej!

Det besöket resulterade i att han vet vad som behövs och hur det kan utföras. Rent kvalitets tänk på din rörmokare. 2,25tim och du får betala 620kr är inget att diskutera.
Blev du nöjd med resultatet?
Om inte skall du klaga!!!
Annars visa tacksamhet när han åkte till dig den eftermiddagen istället för hem.
Du har förväntat dig ett utfört arbete med ett bra och snyggt resultat, det fick du!
Så gläds åt det. Tacka försett bra jobb!

Gå vidare, du är inte lurad!


N Novvehehe12 skrev:
Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
 
J
NCC kommer nästa vecka och kollar på asfaltering hos mig.

Hoppas att han inte bor 10 mil härifrån och det kommer en faktura på inkl eller exkl moms för det.

Om jag tolkar vissa av er här inne är det min uppgift som kund att fråga hur långt de har att åka, hur många som kommer, in de kommer från samma kontor, åker i olika bilar och vad de tror att titten kommer att kosta mig. Om jag inte täcker in alla eventualiteter (kan ju finnas licenser, slitage, försäkringar etc också kanske, eventuellt, möjligtvis) får jag ta det som "löropeng"...

Hur kan det inte vara den som vill ha pengars ansvar att berätta hur mycket pengar den vill ha. Helt otrolig argumentation.

Det är detta som gör att man känner sig som en idiot när man får personer man själv betalar på besök.
 
Redigerat:
  • Gilla
roffer och 11 till
  • Laddar…
Det jag inte tyckte var fair var att jag skulle betala 500kr för de 10 minuterna som han var här och kikade på vad som behövdes göras. Självklart ska hantverkare ha betalt! Men han var här 15 minuter innan han slutar. Ska jag då behöva betala hela sista timmen på hans arbetsdag?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får vi hjälpa alla stackars hantverkare i dylika trådar att förstå konsumenttjänstlagen. Det är ingen liten gullig lag som skyddar dåligt pålästa småföretagare om man säger så.
Jag tror jag har en idé till artikel på bygga hus med tillhörande formulär för konsumenten vid köp av hantverkartjänster, kanske även en stomme till prislista som hantverkaren kan lämna ut till kunder som frågar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tid kostar pengar varför ska man inte få debitera sin tid?
N Novvehehe12 skrev:
Det jag inte tyckte var fair var att jag skulle betala 500kr för de 10 minuterna som han var här och kikade på vad som behövdes göras. Självklart ska hantverkare ha betalt! Men han var här 15 minuter innan han slutar. Ska jag då behöva betala hela sista timmen på hans arbetsdag?
Du skriver att firman låg 3mil från dej?
Ska hantverkaren stå för restiden?
Ska man hårdra de ska väll arbetsbilen ställas på firman, så isf restid båda vägarna.
 
H Hammarfall skrev:
Borde ja. Skyldighet nej. Då gäller det att fråga och inte inte ta för givet att det ska vara "kostnadsfritt" även om jag självfallet tycker att man inte tar betalt för en enklare offert.
Glömde att svara dig.

Jag skulle vilja vända på det, varför ska konsumenten behöva fråga efter allt, var dom hantverkare istället tydlig med vad som kostar pengar. Ta det inte för givet att konsumenten förstår att allt kostar.
 
Claes Sörmland
smiler smiler skrev:
Du skriver att firman låg 3mil från dej?
Ska hantverkaren stå för restiden?
Ska man hårdra de ska väll arbetsbilen ställas på firman, så isf restid båda vägarna.
Givetvis är det hantverkarens firma som står för sin egen försäljningsorganisation. Konsument betalar först efter att avtal om att utföra en en tjänst är sluten. Och det insåg ju också firman som råkat felfakturera TS.

(Edit: Citerade fel person, se inlägg #65 nedan för detta påpekande.)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.