H
Hej

Ska köpa ny skruvdragare. Har läst en del tips men blir inte klok på vad man ska välja.
Ska man välja med slag för borrning eller strunta i det om det ger en klumpigare dragare?

Ska borra och skruva med den då jag ska bygga ny altan. Men framtiden kanske även borra i stenväggar mm.
 
Hur stor budget har du?

Om du bara vill ha en maskin så köp en vanlig borrmaskin (en utan slag). Den kan du både borra och skruva med.
Om du har lite större budget så köp två maskiner. En borrmaskin och en slagskruvdragare (inte slagborr). Det finns paket.
De gånger som du behöver borra i sten kan du hyra en ”riktig” borrhammare. Det är billigt och de är bra mycket bättre än en borrmaskin med slag.
 
Redigerat:
Kör på 18v maskiner.
 
ullberg
Om det verkligen är ”sten” (eller hård betong) du ser behov för framöver: Jag hade köpt en maskin utan slagborrningsfunktion och sedan kompletterat med en borrhammare (själv hade jag börjat med en sladdbunden lite beroende på hur förutsättningarna med närhet till el ser ut)

Är det tegel eller lättbetong kanske man kan tänka annorlunda men slagborrsdfunktionen ffa i en batterimaskin men egentligen generellt är inte speciellt effektiv på hårda material (då är borrhammare ett lämpligare verktyg)

/U

PS jag antar att du inte tänker på slagskruvdragare (låter som du vet skillnaden på din formulering) för de kommer verkligen inte funka för att borra i hårda material till - menar vara trevliga i vissa moment för altanbyggande...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Cheesen
H Heijunka skrev:
Hej

Ska köpa ny skruvdragare. Har läst en del tips men blir inte klok på vad man ska välja.
Ska man välja med slag för borrning eller strunta i det om det ger en klumpigare dragare?

Ska borra och skruva med den då jag ska bygga ny altan. Men framtiden kanske även borra i stenväggar mm.
Vad har du för budjet?
 
H
Haft några enklare maskiner förut, typ grön Bosch och Black and Decker. Nu en Meec från Jula.
Boschen var dock rätt så länge sedan så de kan blivit bättre nu men där lämnade batterit in efter 2 år och nytt batteri för massa pengar höll knappt 2 år.

Men de håller dåligt och Meec:en har 18V men är inte riktigt nöjd. Renoverat en del i huset och den blir trött fort.

Budget, ja ska jag bygga ny altan nu i höst så kommer den kostar en del och aldrig med en dålig dragare och vill slippa borrmaskinen jag har med sladd.
Så budget, runt 4 tusen om den sedan håller bra så kanske det blir billigare i längden. Gärna med extra batteri så man kan fortsätta skruva medan man laddar.

Lite mer, nej inte slagskruvdragare utan för att borra i stenväggar
 
H
Eller jag kanske ska hoppa över och borra i stenväggar och skaffa en sladdborrmaskin extra för sådant?
Lånat sådan tidigare men bra att ha själv.
Då kan jag fokusera på borr och skruva i trä.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ska man bara ha en maskin så tycker jag att man ska överväga Festool PDC.

Den är stark, har slag och är relativt smidig ändå.
Djupanslagstillbehöret för skruvdragning är väldigt bra om man ska dra mycket skruv.
 
Jag har kört med diverse verktyg från AEG i många år och är väldigt nöjd. Just nu har jag en 18V skruvdragare som har hängt med några år utan problem eller tendens till att tackla av trots utomhusarbete i regn och snö, betongblandning etc.
Brukar kosta runt 2000 beroende på modell och batteriantal/-storlek.

För att borra i sten och betong skulle jag rekommendera en separat maskin avsedd för ändamålet.
 
Till ett altanbygge är det ju slagskruvdragare som är det bästa om man inte vill slita sönder handlederna. Jag har ryobis 18v både slagskruvdragare borrmaskin mutterknack tigersåg mm och är väldigt nöjd med dom samtidigt som det är ett budget alternativ
 
H Huzzbutt skrev:
[länk]

Allt du söker i till ett väldigt förnämligt pris. En av våra forumkamrater köpte samma häromdan och själv tog jag dragarn med cirkelsåg istället. Bra grejer.
Tycker också att detta är ett förmånligt erbjudande som verkar passa exakt vad TS söker. Ena maskinen att nyttja som skruvdragare och den andra klarar enklare borrning i hårda material.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
H
Den på Duabhuset verkar intressant. Blå Bosch med en slagborrmaskin med på köpet.

Men någonstans läst om att blå Bosch inte är som förr. Kan man lita på dem?
 
ullberg
Det är inte en slagborrmaskin utan en borrhammare du får med - och det är mycket bättre. Ja, jag tror fortfarande att man kan lita på blå Bosch, speciellt om du kommer från gröna dito och meec - då är det ett jättelyft.

Tycker det verkar vara ett vettigt erbjudande
 
H Huzzbutt skrev:
[länk]

Allt du söker i till ett väldigt förnämligt pris. En av våra forumkamrater köpte samma häromdan och själv tog jag dragarn med cirkelsåg istället. Bra grejer.
+ 1 på den. Vet inte om priset är bra eller dåligt. Men maskinerna är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.