HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tycker ändå att det verkar som om du på något vis fått in vatten i skorstensisoleringen. Ser ju skumt ut på bild #3 i inlägg 7.
Kan du få kondens t.ex. p.g.a. att ha övertryck i huset, så att fuktig luft strömmar ( via otätheter ) genom skorstensisoleringen och kondenserar mellan rökrör och skyddsrör?
En helt annan förklaring kan vara att du har en fleece-filt el.dyl. för nära kaminen ( egen erfarenhet från sommarstugan ).
Tack för svar.
Jag har mekanisk frånluftsfläkt och har undertryck i huset (luft strömmar in genom ventilerna, speciellt undervåningen där kamin står)
Kaminen tar förbränningsluft utifrån, kan den kalla uteluften på något sätt kondensera i isoleringen när kaminen är blivit kall? Kanske skulle testa koppla bort uteluften för att testa?

Jag tror inte det kommer in vatten utifrån då det inte spelar någon roll om det inte regnat på länge, luktar ändå.

Tror inte det är någon filt eller dyl som luktar, det luktar jättetydligt ovanpå från kaminen, runt skorstenen eller ifrån gallret på ovansidan. Har blåst rent flera gånger med kompressor

Bifogar en film där kaminen är under uppstart, som man kan höra så knäpper det väldigt mycket från kaminen, vad beror det på?
 
Det knäpper pga att järn/stål i kaminen snabbt ökar i temperatur och därmed blir lite längre....då knäpper det. Det är helt normalt.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tycker ändå att det verkar som om du på något vis fått in vatten i skorstensisoleringen. Ser ju skumt ut på bild #3 i inlägg 7.
Kan du få kondens t.ex. p.g.a. att ha övertryck i huset, så att fuktig luft strömmar ( via otätheter ) genom skorstensisoleringen och kondenserar mellan rökrör och skyddsrör?
En helt annan förklaring kan vara att du har en fleece-filt el.dyl. för nära kaminen ( egen erfarenhet från sommarstugan ).
Gummikragen på skorstenen tror jag är limmad i huvplåten, det är högst osannolikt att det läcker där på det sätt du skissade tidigare. Dessutom är ju inte modulen öppen uppåt, så att isoleringen är isolerad.

Kondens: varmare luft mot kallare ytor bildar kondens. Inte helt enkelt att se det scenariet i detta fall.
 
C
Om knäppningarna...Vi skall byta ut vår Contura och jag eldar som f-n för att snabbt få upp värmen....Jag har inte dessa "enorma" knäppningar.....
 
Jag har eldat i 5-6 olika conturor av denna typ, alla knäpper på liknande vis. Har du en som inte knäpper - grattis!
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Gummikragen på skorstenen tror jag är limmad i huvplåten, det är högst osannolikt att det läcker där på det sätt du skissade tidigare. Dessutom är ju inte modulen öppen uppåt, så att isoleringen är isolerad.

Kondens: varmare luft mot kallare ytor bildar kondens. Inte helt enkelt att se det scenariet i detta fall.
Att något limmades i skorstenen är inget jag kommer ihåg, men mitt minne kanske sviker.
Att jag fastnade för vatten, beror på bild 3 i inlägg 7. Där syns tydligt någon form av saltutfällning, vilket jag tolkade som isolering urlakad av vatten. Det slår mig nu att det ju kan finnas en annan långsökt anledning till det också t.ex. kan det vara så att någon har varit för flitig med vatten och rengöringsmedel och att det då kan ligga kvar kemikalier i " botten" på skorstensmodulens isolering. Det slår mig också att skorstenens tätning mot taket, ser lite skum ut ( jag har takplåt och en speciell tätningslist där).
Närbild på skorstensmodul med tydlig saltutfällning som kan tyda på vatten- eller kemikalieinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att något limmades i skorstenen är inget jag kommer ihåg, men mitt minne kanske sviker.
Att jag fastnade för vatten, beror på bild 3 i inlägg 7. Där syns tydligt någon form av saltutfällning, vilket jag tolkade som isolering urlakad av vatten. Det slår mig nu att det ju kan finnas en annan långsökt anledning till det också t.ex. kan det vara så att någon har varit för flitig med vatten och rengöringsmedel och att det då kan ligga kvar kemikalier i " botten" på skorstensmodulens isolering. Det slår mig också att skorstenens tätning mot taket, ser lite skum ut ( jag har takplåt och en speciell tätningslist där).
[bild]
Hej!
Vad är det skumma med tätningen mot taket du tänkte på? Något jag ska kolla upp?
 
K kungcoopa skrev:
Hej!
Vad är det skumma med tätningen mot taket du tänkte på? Något jag ska kolla upp?
Var kanske en förhastad tanke. Ingen riktigt bra närbild på anslutningen till innertaket. Ser nu att det finns en gummitätning mellan plåten och skorstenen. Annars hade det varit möjligt att fuktig rumsluft hade sipprat ut och kanske kondenserat på skorstensröret, för att sedan rinna in i isoleringen.
 
Bowser
Jag la en av barnens leksaksbilar på kaminen för 2 år sen. När jag sen eldade så luktade det pyton.. ett av gummidäcken hade lossnat och trillat ner i springan i bilden.
Nu rykte det rätt rejält också.. så att hitta luktkällan blev ganska enkelt.
Nu har jag inte varit med vid sotning tidigare.. men om sotarrn kanske lagt något på kaminen medans han jobbat så det åkt ner emellan kanske?

Va ganska krångligt att flytta på överdelen för att rengöra.. men det gick tillslut... man var tvungen att flytta ovandelen för att ens se själva gummisörjan som satt sig som klister.. så även om du inte ser något utifrån så tycker jag du försöka flytta runt/lyfta ovandelen för att säkerställa att inget ligger där.
 
  • En hand pekar på en springa mellan kaminens ovandel och botten där ett gummidäck kan ha trillat ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hej igen,
Lukten kvarstår och har nu tänkt försöka lyfta på ovandelen av kaminen för att kunna inspektera. Men den sitter som berget. Någon som har tips på hur jag kan få bort överdelen av täljsten?
 
Täljstenen är oftast siliconad fast på dessa modeller, prova ta ett bågfilsblad för att såga isär silikonen. Ett långskott till din lukt är att fel typ av silicon använts och avger denna lukt.......
 
Fick du nån klarhet vad det var som orsakade lukten?
Jag har precis samma problem. Jag har en kamin från år 2000. Eldade idag och det luktar precis så som du beskriver från gallret ovanför kaminen. Jag undrar om det kan vara en tätning eller isolering någonstans i kaminen. Det började denna säsongen. Har aldrig känt den lukten förut. En annan sak skulle kunna vara att det ligger aska och sot ovanför rökledarplattan. Denna plattan ligger nästan alltid högst upp i kaminen innan skorstenen börjar. Läste nånstans att man ska ta bort den en gång per år och rengöra från sot. Jag kan inte elda nu för jag står inte ut med lukten.
 
N Neocortex skrev:
Fick du nån klarhet vad det var som orsakade lukten?
Jag har precis samma problem. Jag har en kamin från år 2000. Eldade idag och det luktar precis så som du beskriver från gallret ovanför kaminen. Jag undrar om det kan vara en tätning eller isolering någonstans i kaminen. Det började denna säsongen. Har aldrig känt den lukten förut. En annan sak skulle kunna vara att det ligger aska och sot ovanför rökledarplattan. Denna plattan ligger nästan alltid högst upp i kaminen innan skorstenen börjar. Läste nånstans att man ska ta bort den en gång per år och rengöra från sot. Jag kan inte elda nu för jag står inte ut med lukten.
Tyvärr ingen framgång. Har dock inte försökt bryta bort överdelen av kaminen ännu.
Kommer du någon vart är jag jätteglad om du återkopplar!
 
murak
Jag flikar in (har redan skrivit detta i en annan tråd med liknande tema) då jag i ren desperation frågade en säljare på den lokala eldabutiken om vad lukten kunde vara. Han var bombsäker på att det var lacken som doftar. Han har haft flera kunder som kommit med liknande beskrivningar och han har själv upplevt det på nån av sina egna kaminer som han hunnit installera.

Desto billigare kamin desto mer doft (finns dock undantag), desto mer lackad yta desto mer doft. Lukten är helt ofarlig enligt honom. Den kan på vissa kaminer försvinna när man eldat ordentligt ett par gånger, i andra fall kan den till och med återuppstå i början av eldningssäsongen.

Vår kamin var i det billigare spannet (12kkr på rea, 15kkr org.) och den består till typ 85% av lackad plåt (resten är glaset i luckan) och den luktar tydligt i början av säsongen (detta är tredje hösten vi har den) Vi har börjat snegla på en ny i täljsten, men vi kanske ger oss på att tokelda en helg för att testa vad som händer.

Detta är en teori, det finns säkert andra som kan stämma.
 
murak murak skrev:
Jag flikar in (har redan skrivit detta i en annan tråd med liknande tema) då jag i ren desperation frågade en säljare på den lokala eldabutiken om vad lukten kunde vara. Han var bombsäker på att det var lacken som doftar. Han har haft flera kunder som kommit med liknande beskrivningar och han har själv upplevt det på nån av sina egna kaminer som han hunnit installera.

Desto billigare kamin desto mer doft (finns dock undantag), desto mer lackad yta desto mer doft. Lukten är helt ofarlig enligt honom. Den kan på vissa kaminer försvinna när man eldat ordentligt ett par gånger, i andra fall kan den till och med återuppstå i början av eldningssäsongen.

Vår kamin var i det billigare spannet (12kkr på rea, 15kkr org.) och den består till typ 85% av lackad plåt (resten är glaset i luckan) och den luktar tydligt i början av säsongen (detta är tredje hösten vi har den) Vi har börjat snegla på en ny i täljsten, men vi kanske ger oss på att tokelda en helg för att testa vad som händer.

Detta är en teori, det finns säkert andra som kan stämma.
Hej!
Tack för inspel. Min är dock helt i täljsten förutom rökröret och luckan som är lackat. Installerades 2004 så känns som det borde slutat lukta om det skulle vara färg som luktar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.