C capture skrev:
Sågat lite. Någon som vågar sig på att gissa träslaget för jag vet inte, kan det vara lönn?
Tycker det ser ut som alm. Kanske från någon almsjukdöd alm om den legat något år?
 
Ombytta roller och ny tjusig topp monterad!

I eftermiddags var det uppehåll och då var det dags att montera tillbaka toppen på lille hulken - vår bm 641 baklastare. Till skillnad från hur det vanligtvis går till så var jag lärlingen som hantlangade och ställde frågor och en god vän stod för erfarenheten och kompetensen. Det har blivit rätt mycket skruvande genom åren för mig, men inte på denna nivån.

Kontroll visade att foderna satt på rätt höjd i blocket (vilket var väldigtskönt!). Därefter kunde vi börja med monteringen av toppen.

Först fick en av de gamla bultarna spår skurna på längden tvärs över gängorna och blev på så vis en gängrensare. Rena gängor nere i blocket är en förutsättning för att kunna spänna fast toppen med rätt moment. En gängtapp är för hård och kan skada eller skära snett om man har otur.

Därefter monterades topp, stötstänger, brygga och ventilspelet justerades. Spridare, grenrör, insug och termostat för kylarvattnet kom också på plats utan missöden.

Skruvandet gick väldigt bra och det var dessutom väldigt lärorikt att vara "på andra sidan" och vara den med alla frågorna som dessutom inte hade hela arbetsgången klar för sig. Det är en nyttig erfarenhet och ger lite förståelse för hur det är att vara lärling eller praktikant och hur överväldigande något nytt kan te sig innan man har erfarenhet. Nyttigt att komma ihåg för framtiden!

Mätning av höjden på cylinderfodrar i en motorblock med skjutmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad motor topp på en BM 641 baklastare, med synliga ventiler och stötstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterad topp på en motor till en BM 641 baklastare, omgiven av verktyg och motorblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad motor i en BM 641 baklastare med ny topp och justerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalendern och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade nog funderat på att komplettera med spjäll, det är inte ofta man har nytta av sug både via anhåll och underifrån samtidigt.
Här håller jag inte med dig. Använder man anhåll så är det ju aldrig en nackdel att även suga på undersidan. Använder man inte anhåll så brukar det vara bra att suga på ovansidan så gott det går ändå.

Det beror såklart på hur stark spånsug man har men jag tappar ingen effekt av att suga på 2 punkter samtidigt, förutsatt att tryckfallet är rimligt lila i båda (och att vi pratar 125mm eller mindre per sugpunkt).
Snarare är det en nackdel att strypa ner för mycket då det ansamlas damm i rören om skillnaden mellan stamrör och utsugsdiameter är för stor.
 
Använt lidlsvetsen för att lära mig svetsa.

Två omgångar hyllkonsoler till högtalarna som numera fått en rejäl stereoseperation, samt inte längre ligger i vägen på bordet.
Välorganiserad verktygstavla ovanför arbetsbänk med LED-belysning och olika verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klistrade också upp en LEDlist temporärpermanent, blev bra med ljus.
Samt smällde upp lilla hyllan under verktygstavlan.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Här håller jag inte med dig. Använder man anhåll så är det ju aldrig en nackdel att även suga på undersidan. Använder man inte anhåll så brukar det vara bra att suga på ovansidan så gott det går ändå.

Det beror såklart på hur stark spånsug man har men jag tappar ingen effekt av att suga på 2 punkter samtidigt, förutsatt att tryckfallet är rimligt lila i båda (och att vi pratar 125mm eller mindre per sugpunkt).
Snarare är det en nackdel att strypa ner för mycket då det ansamlas damm i rören om skillnaden mellan stamrör och utsugsdiameter är för stor.
Sant, jag tänkte dammsugare.

I bilden är det dock strypt redan innan förgreningen, hur påverkar det?
 
Ola C Ola C skrev:
Sant, jag tänkte dammsugare.

I bilden är det dock strypt redan innan förgreningen, hur påverkar det?
Ser ut att vara 110 till 75, som senare splittar till 75+50. Hade såklart varit bättre att gå direkt med 50 från 110. Hur stor roll det spelar beror på karakteristiken på spånsugen. Bäst hade nog varit 75 till båda. 2 st 75 rör är ungefär 70% tvärsnittsarea mot 1st 110 rör. I praktiken spelar det lika stor roll hur stor area det är runt frässtålet mot iläggsringen och samma i anhållet.
 
Arbetsdag med vägföreningen :sweat:

Tre motorsågar och två bränsledunkar i en metallvagn, redo för arbetsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalendern och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ser ut att vara 110 till 75, som senare splittar till 75+50. Hade såklart varit bättre att gå direkt med 50 från 110. Hur stor roll det spelar beror på karakteristiken på spånsugen. Bäst hade nog varit 75 till båda. 2 st 75 rör är ungefär 70% tvärsnittsarea mot 1st 110 rör. I praktiken spelar det lika stor roll hur stor area det är runt frässtålet mot iläggsringen och samma i anhållet.
Spånsugen verkar inte ha ändrat karaktär på ljudet så den är nog inte för strypt. Hade jag mätt innan jag skaffade delarna så hade jag köpt 110 delar rätt över, men det finns möjlighet att bygga om framöver och då blir allt lite mindre hpd-aktigt också.
Än så länge kör jag med spånsugen direkt i maskinerna, den är inget att bygga ett system runt. Men när den har rasat eller jag bygger en mer fast installation så lär jag nog tänka över det där med luftflöden lite mer.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Använt lidlsvetsen för att lära mig svetsa.

Två omgångar hyllkonsoler till högtalarna som numera fått en rejäl stereoseperation, samt inte längre ligger i vägen på bordet.
[bild]

Klistrade också upp en LEDlist temporärpermanent, blev bra med ljus.
Samt smällde upp lilla hyllan under verktygstavlan.
Verkstan ser lovande ut, bara att fixa golven också (y)
 
Igen?! Det var ju 2.5år sedan jag kladdade epoxi på det =)
 
I helgen hjälpte jag en kompis att göra ett gäng smörknivar. Kapade två kortare bitar av en Enstock och sågade två sidor i rät vinkel med släden på bandsågen. På blocket markerades profilen som sågades ut först för att sedan skivas i lagom tjocka smörknivar. Det gav tyvärr en hel del spill så block no två skivades först varvid profilerna markerades på varje skiva för sig för att undvika dåliga partier. Dessa sågades sen ut på figursågen.
Den gamla bandslipen med 120-papper jämnade till knivarna. Jag nänns knappt dammsuga nu för det doftar så himla gott av!
Händer i arbetshandskar kapar en del av en Enstock med en såg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enstock på bandsåg i verkstad, förberedd för att kapas till smörknivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trästock kapas med en bandsåg i ett verkstadsrum för att göra smörknivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enstock med uppritade smörknivsprofiler redo att sågas till knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild med träspill och halvfärdiga smörknivar bredvid en bandsåg och en rå tränstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverkare som skapar träsmörknivar på arbetsbänk med träspill och mall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en bandslip för att jämna till träsmörknivar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Fortsatt kökstjänst.. Pärlplattor i olika former på ett bord bredvid ett strykjärn och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 9 till
  • Laddar…
Du verkar inte vara strykrädd iaf.;)
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Inte idag men igår blev två hörnor färdiga, svarvhörnan och borrhörnan. Lite smådonande kvar innan snickeri 4.0 står färdigt men det är nära nu.

Välordnad verkstadshörna med en svarv och borrmaskin på en vit arbetsbänk, verktyg på väggen och rör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välfungerande och organiserad verkstadshörna med hyllor som visar svarv- och borrutrustning, samt upphängda verktyg på en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Inte idag men igår blev två hörnor färdiga, svarvhörnan och borrhörnan. Lite smådonande kvar innan snickeri 4.0 står färdigt men det är nära nu.

[bild]

[bild]
Wohoo!
Snart dags för en ny shop-tour-film med extra bilder då?

Själv får jag ju inte plats i verkstan, och nu är garaget fullt med..så hittat en tom plätt gräs.
Vinkelslip och hörselskydd på en rostig metallbit som ligger på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.