Huddingebo Huddingebo skrev:
Att byta ut det vackra huset, som tom hade en vacker naturstensgrund mot ett som ser ut som en satanistkyrka.
Det borde vara olagligt. Passar inte in för fem öre. Min åsikt, gräsligt opassande i sin omgivning!
om man minns rätt så var det fuktskadat. Även en del var väl också brandskadat.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Utanför riksdagen får de inte ha byggbodar i fel röd färgton och måste måla om dem, så de mer smälter in i miljön.
I Mölndal kan man ha en permanent kolsvart låda bland alla pastellfärgade hus!
valet av färg var väl baserat på grannens hus också var svart?
 
En praktisk fråga, hur får man bort vattnet från taket? Rinner det bara rätt ut eller?

Och med så brant tak, borde man inte ha rasskydd för snö?

Det är många praktiska frågor jag funderar över när jag ser detta hus.
 
Titta på den bilden som visar mötet mellan vägg och tak. Där syns att det är som ett hål som följer hela vägen. Taket, den del som håller tätt ligger under träplankorna och är troligtvis av papp. När vattnet rinner längs med pannorna försvinner det sedan ner i hålet innan väggen tar vid och där ligger det dolt bakom väggpanelen stuprör och hängränna.

pacman42 pacman42 skrev:
En praktisk fråga, hur får man bort vattnet från taket? Rinner det bara rätt ut eller?

Och med så brant tak, borde man inte ha rasskydd för snö?

Det är många praktiska frågor jag funderar över när jag ser detta hus.
 
A A.G skrev:
om man minns rätt så var det fuktskadat. Även en del var väl också brandskadat.
Samma med mitt hus. Brandskadat för 20år sedan och det syns att de bärande plankväggarna är svedda på flera ställen.
Väggen på ena långsidan var rutten nedtill på en sträcka av 3m. ändå var hela väggen plan och rak.
Väggar i så här gamla hus är EXTREMT överdimensionerade för den last de utsätts för.. Detta eftersom trät i väggarna på den här tiden var det som gav isoleringen. Man kan säkert plocka bort 75% av det bärande och ersätta med skivmaterial utan att styrkan försämras.
Så att det inte skulle gå att byta ytskikt, tak och ev skadade delar i den bärande stommen tror jag är rent påhitt.
Solklart fall av ursäkt för att få riva ett hus som passar på sin plats, och ersätta det med ett extremt opassande.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Svensk design har blivit likställt med avskalad enkelhet a la IKEA. Synd att det detta har blivit ett mantra på både arkitektutbildningen och designhögskolor. Om 200 år är det ingen som vet vad snickarglädje är längre, då bor vi alla i öststatsfärgade klossar.
 
  • Gilla
  • Haha
Alkaloid och 3 till
  • Laddar…
Bland dom personer som köper eller bygger nytt är det ingen som tvingar på en viss gestaltning vilket jag tycker är skönt. Om en nybyggare inte vill ha avskalad enkelhet kommer väll denne troligtvis inte bygga eller köpa en sådan bostad?

Det är ju tråkigt om snickarglädje försvinner helt. Det tror jag dock inte den kommer göra. På äldre hus kommer förhoppningsvis många att vilja ha kvar den charmen och vackra utseendet. Kanske även på nya hus. Men det är i min uppfattning många saker som spelar in. Jag ritade för någon vecka sedan enbostadshus åt en kund där fokus låg på en bra planlösning där utsikten skulle vara påtaglig i rummen. Där gjorde vi en ganska stram och enkel fasad. På balkongräckena föreslog jag att vi skulle göra ett räcke med brädor där vi sågade ut mönster från traditionella snickarglädje i området samt kanske justerade lite. Detta skulle blivit en ganska skön mix av stramt i övrigt och sedan fokus på räcken som utsmyckning. Kunden ville inte ha detta för att kundens fokus låg på en bra bostad för sin familj där tiden inte skulle läggas på underhåll och målning av detaljer utan på familjen. Så vi har alla olika prioriteringar och det är långt från arkitekten som bestämmer hur husen ska se ut. Arkitekten försöker i min mening alltid hjälpa sin beställare få den produkt som denne vill ha och beroende på kund så kommer arkitekten mer eller mindre med egna idéer som under processen anpassad och blir en bra slutprodukt.

Buildgates Buildgates skrev:
Svensk design har blivit likställt med avskalad enkelhet a la IKEA. Synd att det detta har blivit ett mantra på både arkitektutbildningen och designhögskolor. Om 200 år är det ingen som vet vad snickarglädje är längre, då bor vi alla i öststatsfärgade klossar.
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Supersnyggt hus ju!
 
  • Gilla
Resko och 2 till
  • Laddar…
Detta hus bidrar i alla fall effektivt till att tvätta bort bonna-stämpeln över området. Snart är det lika fräckt att bo i Mölndal som på Kungsportsavenyn... :thinking:
 
  • Haha
  • Arg
carin76 och 2 till
  • Laddar…
Folk som vill bo fräckt kan väl iaf välja ett passande område att bygga sitt fräcka hus i.
Tror knappast att de som bor där tycker att det är så jäkla fräckt med ett kolsvart avskalat trend-hus med extremt avvikande stil.
 
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Folk som vill bo fräckt kan väl iaf välja ett passande område att bygga sitt fräcka hus i.
Tror knappast att de som bor där tycker att det är så jäkla fräckt med ett kolsvart avskalat trend-hus med extremt avvikande stil.
Då är det väl bara att flytta eller blunda när man går förbi huset om någon är så överkänslig. Snacka om I-landsproblem deluxe.
 
  • Gilla
Resko och 8 till
  • Laddar…
FANTASTISKT fint tycker jag. Tycker inte alls det förstör området. Hade både kunnat bo i det eller ha det som granne. Trappan var sjukt snygg i sin enkelhet.
 
  • Gilla
Resko och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samma med mitt hus. Brandskadat för 20år sedan och det syns att de bärande plankväggarna är svedda på flera ställen.
Väggen på ena långsidan var rutten nedtill på en sträcka av 3m. ändå var hela väggen plan och rak.
Väggar i så här gamla hus är EXTREMT överdimensionerade för den last de utsätts för.. Detta eftersom trät i väggarna på den här tiden var det som gav isoleringen. Man kan säkert plocka bort 75% av det bärande och ersätta med skivmaterial utan att styrkan försämras.
Så att det inte skulle gå att byta ytskikt, tak och ev skadade delar i den bärande stommen tror jag är rent påhitt.
Solklart fall av ursäkt för att få riva ett hus som passar på sin plats, och ersätta det med ett extremt opassande.
Dom kanske inte vill ett gammalt snett fult energislukande sekelskifteshus
Med en massa kassa kattvindar men vill bo på området?
 
  • Gilla
Daos69 och 1 till
  • Laddar…
P Putteman skrev:
FANTASTISKT fint tycker jag. Tycker inte alls det förstör området. Hade både kunnat bo i det eller ha det som granne. Trappan var sjukt snygg i sin enkelhet.
Roligt med olika hus på området
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Eller hur :) Alla gillar olika typer av hus.

J jannebmw skrev:
Dom kanske inte vill ett gammalt snett fult energislukande sekelskifteshus
Med en massa kassa kattvindar men vill bo på området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.