T toyboy skrev:
80000 för en luft/luft ?
Sen vill jag tillägga att min största ovilja mot ”skräp maskinerna” är inte bara hållbarheten utan dess förmåga eller snarare brist på förmåga att leverera när det som mest behövs. Sen att din zibron har hållt länge är väl jättebra och på årsbasis lär du ju spara mer än med elelement vilket också är positivt men hur mycket mer energi i procent drar den än en ex daikin? Det får vi nog aldrig veta, det går såklart att räkna på om du mäter effekten den drar vi olika temperaturer. Men min poäng är att om alla luft/luft som fanns installerade var en Zibron och över en natt byttes till det mest effektiva som fanns oavsett pris så skulle energibesparingen bli enorm och miljöpåverkan minskas radikalt. Kanske en 500-1000kr vilket för dig personligen innebär typ 10år innan break even i besparing men slår man ut det i procent energipåverkan så blir det ganska stor skillnad.
 
useless useless skrev:
Nej, det är EUs f-gasförordning som ligger till grund för medlemsländernas nationella lagstiftning i frågan.
[länk]

Att moderna köldmedier inte har någon klimatpåverkan är väl en sanning med modifikation? De moderna så kallade miljövänliga köldmedierna har ett gwp på mellan 1000 och 2000.
Kör med Propan så kan man skita i F-gas förordningen. GWP 3...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Sen vill jag tillägga att min största ovilja mot ”skräp maskinerna” är inte bara hållbarheten utan dess förmåga eller snarare brist på förmåga att leverera när det som mest behövs. Sen att din zibron har hållt länge är väl jättebra och på årsbasis lär du ju spara mer än med elelement vilket också är positivt men hur mycket mer energi i procent drar den än en ex daikin? Det får vi nog aldrig veta, det går såklart att räkna på om du mäter effekten den drar vi olika temperaturer. Men min poäng är att om alla luft/luft som fanns installerade var en Zibron och över en natt byttes till det mest effektiva som fanns oavsett pris så skulle energibesparingen bli enorm och miljöpåverkan minskas radikalt. Kanske en 500-1000kr vilket för dig personligen innebär typ 10år innan break even i besparing men slår man ut det i procent energipåverkan så blir det ganska stor skillnad.
Innan hade jag räknat med en förtjänst efter 8.5 år men det blev 11,9 istället förutsatt att det håller.
Mitsubishin som jag fick nu är betydligt bättre än den förra. Ofta fick patronen gå in för att hålla temperaturen när det kröp ner under 10 minus. Så pumparna har blivit bra mycket bättre på bara sju år. Zibron fyller sin funktion där den sitter. Isolerat garage som man kan vistas i även vintertid utan att frysa ihjäl.
När det är som kallast ligger Mitsubishin på 35 kw per dygn och Zibron 10 kw. Garaget är bättre isolerat än huset.
 
K karlmb skrev:
Kör med Propan så kan man skita i F-gas förordningen. GWP 3...
Dom håller på det är väl brandskyddet man jobbar med men R32 har 630 Gwp så det går neråt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Innan hade jag räknat med en förtjänst efter 8.5 år men det blev 11,9 istället förutsatt att det håller.
Mitsubishin som jag fick nu är betydligt bättre än den förra. Ofta fick patronen gå in för att hålla temperaturen när det kröp ner under 10 minus. Så pumparna har blivit bra mycket bättre på bara sju år. Zibron fyller sin funktion där den sitter. Isolerat garage som man kan vistas i även vintertid utan att frysa ihjäl.
När det är som kallast ligger Mitsubishin på 35 kw per dygn och Zibron 10 kw. Garaget är bättre isolerat än huset.
 
M
Jag kan inte riktigt se fördelen med att köpa något för 50-70K som håller 12-15år mot att köpa något för 15K som håller +5år. (Det är så länge min Anslut har gått nu sedan köp) Vidare har jag svårt att få ihop ekonomikalkylen på besparingen i förbrukning mot mellanskillnaden i inköpspris. Det skulle i princip innebära att den för 50-70K snarare tillverkar ström mot att förbruka ström:)

Jag är inte mycket för Kinesutvecklat, obs., inte att förväxlas mot Kinestillverkat i Kinesisk fabrik (Apple, Hilti osv.). Men i just värmepumpsfallet har jag svårt att motivera den högre kostnaden för ”märket” då det skiljer så sjukt mycket i inköpspris. Jula vill just nu ha 20K för den 6+3kW Anslut luft/vatten som jag nu värmt mitt hus på +200m2 i 5 år med. Jag ligger på 6-7000kwh per år och håller 23gr inomhus. Lite dyrt att köpa en 50-70K apparat i testsyfte men jag har svårt att se att en sådan skulle dra så pass mycket mindre att det skulle löna sig över tid med min nuvarande förbrukning.
 
T toyboy skrev:
Dom håller på det är väl brandskyddet man jobbar med men R32 har 630 Gwp så det går neråt.
Nej det är inte brandskyddet som är problemet, utan att branschen till varje pris vill hålla fast vid patenterade gaser dom kan ta bra betalt för.

Om brandskyddet vore ett problem får du gärna förklara varför man har drivit igenom att det ska vara R1234yf i bilar?
https://www.mestmotor.se/automotors...dmedel-r1234yf-ar-lika-giftigt-som-stridsgas/
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Brandskydd är problem för tex lagerhållning och transporter för både distributörer och återförsäljare.
Co2 finns i lite produkter och kanske blir bra framöver i tex luft/luft
 
Fast det är ju okej att ha 20 kg propan i husvagnen eller garaget som privatperson utan problem.
Sen är det väl inte innehållets brandfarlighet som är det största problemet med tryckbehållare? Hur lagrar och transporterar man kylmedia i dag?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är ju okej att ha 20 kg propan i husvagnen eller garaget som privatperson utan problem.
Sen är det väl inte innehållets brandfarlighet som är det största problemet med tryckbehållare? Hur lagrar och transporterar man kylmedia i dag?
Skillnad på privatperson och företag vid lagerhållning/transport av aggregat och inte min ide :)
R410 var ingen brandrisk så inga problem.
R32 var det krångligt med i början då det finns en "risk" för brandfarlighet men det verkar vara ok nu för lager och transport med åkerier.
Ren köldmedia vid transport finns det anvisningar om som med allt beroende på mängd
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Brandskydd är problem för tex lagerhållning och transporter för både distributörer och återförsäljare.
Co2 finns i lite produkter och kanske blir bra framöver i tex luft/luft
Brandskydd är väl en icke fråga i dessa led.
Hur skulle annars husvagnar husbilar storkök småkök och alla andra med olika gasolanläggningar få det att fungera?
CO2 utvecklingen förstörde Panasonic med köpet av Sanyo men som tur är det på gång igen.
Blaså vill ju mercedez ha detta i sina bilar istf 1234yf
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Brandskydd/explosionsrisk var inte en ickefråga när R32 kom och skulle lagerhållas och distribueras av åkerierna.
 
A
Så va det med de första kylskåpet med r600a oxå.
Typisk mänsklig okunskap och ogrundade rädsla för förändringar.
Allt är ju brandfarlig om rätt förutsättningar finns. Utom om möjligt asbets då.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
Sen är det ju inte brandfarligheten i R32 och R1234YF det gäller utan att när dessa gaser brinner så bildas fosgen vilket användes i VK1 som stridgas då den påett ypperligt sätt åsamkade lungkolaps i första hand hos fienden. Detta uppmärksammades av bilverkstäderna där många fackföreningar inledningsvis förbjöd verkstäderna att ta in fordon med denna typ av gas i AC.

Australien har väl fortfarande krav på extrem skyddsutrustning för kyltekniker som jobbar Med R32?
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Dessutom är inte propan särskilt brandfarligt jämfört med en massa andra saker man gladeligen tar in i huset, bilen eller garaget.
Dels krävs det en ganska specifik propan/luft-blandning och dels brinner det relativt långsamt.

Skulle man utgå ifrån den riktiga farligheten så hade det varit förbjudet att köra runt med etanol i tankbilar och låta gemene man hantera det på macken.


R1234yf har för övrigt i princip samma antändningstemperatur som propan - 440 grader.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.