AKEA var väldigt smidiga här, både projektledaren och de som grävde och svetsade. De verkade vara förberedda eller vana vid att fixa till anpassade lösningar till slutkunden.

Om man får tag i någon mindre erfaren kanske de har svårare att godkänna andra lösningar än den vanliga?
 
Det är ju ingen teknisk begränsning där utan det handlar väl om vad som ingår i det som är beställt. Det ingår ingen dragning i huset utan de vill lämna över där fiberslangen slutar.

Ska man vara lite cynisk så har ni "beställt fel" (även om det inte fanns nåt annat än välja på så har ni alltså formellt sett beställt nåt som inte passar ert hus).

Det är såklart ingen teknisk omöjlighet att skarva fiberducten till en "inomhusduct" och blåsa fibern hela vägen in (så har de gjort hos mina föräldrar, orange slang in genom väggen, 1 dm och sen sitter en skarv till en tunnare vit slang som farsan fick dra dit han ville innan de kom och blåste in fiber.

Men som sagt var, det lär blir tilläggsarbete i såna fall och möjligen är det så att de blånekar att göra sånt eftersom det blir för mycket krångel.

Det man eventuellt skulle kunna försöka med är att ta hjälp av nån annan att dra en duct i den röda slangen och sätta en skarvkoppling i änden på den, då behöver de bara blåsa in fibern (men OM det blir stopp i slangen så sitter du nåt i en värre sits än innan).

Jag skulle nog överväga att dra en CAT6 i den röda slangen och använda POE för att mata grejerna den vägen (men det är inte säkert de köper det heller eftersom de kanske anser att fiberconverten måste drivas av sin medföljande nätadapter).
 
De kan även blåsa fiber till elskåpet och sedan kan man handskjuta i inomhusducten, men bör sitta en skarv med tätning mellan ducterna. Använder de mikrokabel är det inga problem att handskjuta 20-25m i en 5-7mm duct vidare in i huset. Görs ofta för att slippa strulet med att blåsa in i huset med risk för att det stänker skit från ducten och så behöver inte kunden vara hemma om man blåser före man bokar in installation.
 
Hej,

Jag är helt ny i hela den här husvärlden så jag ber om ursäkt i förväg för mina eventuella dumma frågor☺️

-I vårt tomtpris ingår anslutning till fiber via kommunen. Husleverantören tillåter inte att andra företag är på tomten är samtidigt som de bygger. När markkillarna drar rör för el, avlopp o.s.v kan de lägga ner ett tomt rör så länge, så kan vi "trycka" in fiberkabeln i efterhand?

- I huset ingår det en mediacentral som vad jag förstår ska leverera tv och data till de olika rummen. Vi ska ha multimediauttag i varje sovrum. Om vi har en stationär dator, kan vi då koppla in nätverkskabeln direkt i multimediauttaget? (sen när vi har beställt fiber från en leverantör)

I min enfald trodde jag att det var det som var poängen med en mediacentral och multimediauttag. När jag pratade med comhem sa killen att vi kommer behöva en tv box till varje tv som vi vill kolla på fibertv på. Vad är då poängen med ett multimediauttag?

Jag förstår verkligen inte det här..
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det jag fått höra är radie som en CD-skiva, då är det snarare 5cm radie
60 mm!
 
Mediecentral i nybyggda hus är ofta ett skåp där man kan placera mediekonverter/router men med huvudsyfte att kunna koppla samman de uttag som finns installerade, dvs fysisk koppling.
Multimediauttag är i ditt falla uttag som klarar fysiskt att koppla olika former av ljud, bild, data, etc, vad du sedan ska skicka till uttagen avgörs av den utrustning du ansluter. Sedan har du logiska kopplingar där utrustning kommunicerar med varandra utifrån hur de är konfigurerade och funktion. Det finns mycket att läsa eller så bör det nog bli en egen tråd, helst ska du då specificera vad du vill åstadkomma.
 
P Paulina123 skrev:
-I vårt tomtpris ingår anslutning till fiber via kommunen. Husleverantören tillåter inte att andra företag är på tomten är samtidigt som de bygger. När markkillarna drar rör för el, avlopp o.s.v kan de lägga ner ett tomt rör så länge, så kan vi "trycka" in fiberkabeln i efterhand?
Ja. Exakt vilken slang som ska läggas bör stämmas av med kommunen.

Sen drar de i en fiberduct i den slangen och blåser fibern genom.

- I huset ingår det en mediacentral som vad jag förstår ska leverera tv och data till de olika rummen.
Mediecentral tycker jag är ett så otydligt begrepp, det är egentligen bara en samlingspunkt för dina kablar.

Sen fungerar de flesta IP-TV-lösningar idag så att du måste ha en box per TV. Boxen ansluts alltså mellan nätverket och din TV. Det levereras alltså ingen TV-signal till uttagen utan det är en nätverksanslutning för boxen. Ofta måste boxarna dessutom sitta på ett eget nätverk (inte samma nätverk som du använder för att komma ut på internet).

Fiberboxen som ni får kommer troligen att ha ett uttag för "internet" och ett för "TV" (och kanske ett för telefon). Men TV i det fallet är alltså nätverket för TV-boxarna och inget som kan kopplas direkt till TVn.
 
N Nerre skrev:
Ja. Exakt vilken slang som ska läggas bör stämmas av med kommunen.

Sen drar de i en fiberduct i den slangen och blåser fibern genom.



Mediecentral tycker jag är ett så otydligt begrepp, det är egentligen bara en samlingspunkt för dina kablar.

Sen fungerar de flesta IP-TV-lösningar idag så att du måste ha en box per TV. Boxen ansluts alltså mellan nätverket och din TV. Det levereras alltså ingen TV-signal till uttagen utan det är en nätverksanslutning för boxen. Ofta måste boxarna dessutom sitta på ett eget nätverk (inte samma nätverk som du använder för att komma ut på internet).

Fiberboxen som ni får kommer troligen att ha ett uttag för "internet" och ett för "TV" (och kanske ett för telefon). Men TV i det fallet är alltså nätverket för TV-boxarna och inget som kan kopplas direkt till TVn.
Okej, då förstår jag lite mer. Då kan man säga att marknadsföringen av multimediauttag i varje sovrum (att det är uttag för tv och data) är missvisande. Det är egentligen ett uttag för fiber. Vad jag som kund sedan väljer att använda fibern till är ju oväsentligt.

Jag trodde att multimediauttagen och centralen möjliggjorde användningen av tv och internet på samma sätt som vi gör idag i hyresrätt. En router, internet via wifi eller sladd till routern och tv via tv kort och sladd till uttag. Vi har kort till våra tv apparater idag just för att slippa boxarna.

Tack för ni tog er tid @AndersS och @Nerre
 
P Paulina123 skrev:
Jag trodde att multimediauttagen och centralen möjliggjorde användningen av tv och internet på samma sätt som vi gör idag i hyresrätt. En router, internet via wifi eller sladd till routern och tv via tv kort och sladd till uttag. Vi har kort till våra tv apparater idag just för att slippa boxarna.
Ja, det är antagligen så. Du får kolla hur TV levereras i erat nät. Det finns nät där man får en fiber för kabel-TV utöver den vanliga (dvs man blåser ett par) så att du får ett kabel-TV nät i huset parallellt med data. Jag har det t ex så. Alfabets-soppan att hålla reda på är "DVB-C" för digital kabel-TV.

Men hoppas inte för mycket. Det är en äldre standard och idag ovanlig. För det mesta är det IP-TV, och då krävs som sagt en box per TV. Jag har inte sett någon TV med inbyggd IP-TV mottagare, men jag har iofs inte letat.
 
Nej, det är ett uttag för nätverk. Det går ingen fiber dit, det är en vanlig nätverkskabel.

Fibern går bara till mediacentralen, där den går in i en "fiberconverter" (oftast är det en nätverksswicth med en fibermodul). Ut från "fiberconvertern" får du vanligt nätverk.

Det är nackdelen med IP-TV, att det inte går att "förgrena" på samma sätt som kabel-TV eller markbunden TV. Och ja, marknadsföringen är oftast rejält vilseledande.
 
Låt fiberleverantören blåsa in fibern i ditt fasadmätarskåp, montera en fiberskarv där som du ansluter fibern med och dra sen egen fiberkabel i ditt röda rör och hyr in en firma som svetsar båda ändarna.
Sen är "problemet" löst.

Vill du veta vilka produkter du behöver så säg till.

Du vill inte ha aktiv utrustning i ditt fasadmätarskåp.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Just nu håller många runt om i landet på att dra fiber till huset. Andra har fått erbjudanden om att göra det och vet inte om det är värt det. Här försöker vi förklara på ett enkelt sätt vad fiber är och vilka för- och nackdelar det finns med att ansluta huset till fiber.

Du kan läsa artikeln här: Dra fiber till huset
Har installerat 100/100 Mbit fiber i villan och apple-tv 4k till en TV och 1 st Chromecast till en 2:dra TV, samt sonos med spotify musikstreaming.
När man tittar på 4k film på en TV och samtidigt kör sonos/spotify streaming, stannar 4k filmen ibland. Ser det som en indikation att 100 Mbit fiber är ett minimum. Kan tyvärr inte uppgradera till högre hastigheter via min anslutning till Telia idag.
 
Om möjligt, kör trådad anslutning istället för wifi. Testa det först.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
SörenR SörenR skrev:
Har installerat 100/100 Mbit fiber i villan och apple-tv 4k till en TV och 1 st Chromecast till en 2:dra TV, samt sonos med spotify musikstreaming.
När man tittar på 4k film på en TV och samtidigt kör sonos/spotify streaming, stannar 4k filmen ibland. Ser det som en indikation att 100 Mbit fiber är ett minimum. Kan tyvärr inte uppgradera till högre hastigheter via min anslutning till Telia idag.
Börja med att testa/mäta upp vad du har för bandbredd i AppleTVn med BredBandsKollen appen (BBK).
Sen kan du gå runt med mobilen och kolla bandbredden med BBK på de platser där du kör Sonos/Spotify och dina chromecast.

Chromecast är ju kända för att ha hyss för sig och störa andra WiFi-prylar. Vet inte om det är löst, eller om hysset är till för att andra wifi’t-prylar inte ska störa ut chromecasten...

En kabel till AppleTVn är väl en enkel lösning. Eller lägg den på 5GHz och chromecast på 2.4Ghz så de inte behöver dela på bandbredden på en och samma wifi frekvens. :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ethernet till Chromecast rekommenderas starkt. Har inte haft ett hack på denna sedan jag skaffade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.