Fortsatt min lilla ombyggnad, nu e det snart klart. Idag fick hyvelbänken lite högre fötter för att nya spånsugsröret ska kunna gå under den. Här kan den smarta inflika nåt i stil med "hade det inte vatt enklare att bara sätta högre extrafötter på gamla benen o såga ett liknande urtag"? Svaret på den frågan är "Jo":crysmile:

Hursomhelst, banka av dom gamla underliggarna, halvskabbig almplanka med bra bredd fick bli nya. Hyvla rent tapparna från limrester o mätte dom till ca 19.2mm. Hade inget långt 19 stål så det fick bli 16 o digitala anhållet som är helt fantastiskt ibland, typ idag.

Ja sen gjordes det urtag för röret o sen limmades det ihop. Blev väl bra:D

Högre träfötter konstruerade för en hyvelbänk på en verkstadsbord med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvel och träplankor på arbetsbänk, förberedelse för höjning av hyvelbänk för spånsugsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En överhandsfräs monterad på en anpassad träbench med digitalt mätverktyg och verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähyvelbänksdel med nygjorda fötter och urtag för spånsugsrör i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyhyvlad almplanka omvandlad till högre fötter för en hyvelbänk med urtag för spånsugsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvelbänk i träverkstad med höjda fötter och urtag för spånsugsrör, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickerbänk med nyhöjda ben och rör för spånsugning löper under, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalendern och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fortsatt min lilla ombyggnad, nu e det snart klart. Idag fick hyvelbänken lite högre fötter för att nya spånsugsröret ska kunna gå under den. Här kan den smarta inflika nåt i stil med "hade det inte vatt enklare att bara sätta högre extrafötter på gamla benen o såga ett liknande urtag"? Svaret på den frågan är "Jo":crysmile:

Hursomhelst, banka av dom gamla underliggarna, halvskabbig almplanka med bra bredd fick bli nya. Hyvla rent tapparna från limrester o mätte dom till ca 19.2mm. Hade inget långt 19 stål så det fick bli 16 o digitala anhållet som är helt fantastiskt ibland, typ idag.

Ja sen gjordes det urtag för röret o sen limmades det ihop. Blev väl bra:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Att döma ut den plankan som halvskabbig är rätt hårt måste jag säga!
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att döma ut den plankan som halvskabbig är rätt hårt måste jag säga!
Ok. Av de 120cm som behövdes för detta var ca 80 skabbiga. Om man zoomar lite ser man vita fulstreck, vet inte om det är röta men inte är det snyggt.

Trästycke med synliga vita streck som indikerar möjlig röta eller skador, pilarna pekar på defekterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Ok. Av de 120cm som behövdes för detta var ca 80 skabbiga. Om man zoomar lite ser man vita fulstreck, vet inte om det är röta men inte är det snyggt.

[bild]
Blev inte höjden på bänken lite väl hög nu? :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Blev inte höjden på bänken lite väl hög nu? :)
Nja. Tyckte den va aningen låg tidigare o jag höjde bara 5cm. Kommer klyva av en bit på benens överliggare om jag finner bänken för hög när jag väl börjar jobba.
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Blev inte höjden på bänken lite väl hög nu? :)
Inte om man sätter några träklossar under skorna. :D Det var för övrigt förslaget av en bilhandlare när en person vid provkörning inte nådde riktigt fram till pedalerna trots att sätet var i främsta positionen... :rolleyes:
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
Till er som tror att ingen använder hammare proffessionellt längre.
Person som håller i en hammare nära en dörrkarm med en skruvmejsel och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 10 till
  • Laddar…
Skrämt spöken/Byggt bro i mörker... Bara tur att inga maskiner plurra. Helnöjd med de batteridriva strålkastarna!
Batteridriven strålkastare lyser upp en nybyggd träbro i nattmörker omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Skrämt spöken/Byggt bro i mörker... Bara tur att inga maskiner plurra. Helnöjd med de batteridriva strålkastarna!
[bild]
Överraskningsattack mot danskarna eller varför vill man annars bygga en bro i kolsvart mörker?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Skrämt spöken/Byggt bro i mörker... Bara tur att inga maskiner plurra. Helnöjd med de batteridriva strålkastarna!
[bild]
VIlken typ av lampa är det?
 
T Trunk skrev:
Överraskningsattack mot danskarna eller varför vill man annars bygga en bro i kolsvart mörker?

Då var den planen röjd...


NyaTorpane NyaTorpane skrev:
VIlken typ av lampa är det?

GLI 18V-2200
 
T Trunk skrev:
Överraskningsattack mot danskarna eller varför vill man annars bygga en bro i kolsvart mörker?
Illustration av en blågul randig tiger med texten "EN SVENSK TIGER" under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Äntligen fått klart operation ombygge av utsug och spånstos på min Hammer A3-41.

Det började med att jag byggde en betydligt större anslutningsstos till hyveln (120->160mm). På grund av det nya mycket större suget gjorde detta dessvärre att plåten inne i stosen som skall ligga i 2 olika lägen beroende på riktning eller planing, sögs fast i fel läge vid planhyvling.

Försökte först lösa detta med en stark magnet men den visade sig vara för svag och plåten sögs loss ändå. Andra försöket var med maskinskruvar som skruvades dit i borrat hål på både plåt och fast del (därav det synliga hålet i filmen). Dessa fäste jag sedan ihop med ståltråd med ögla i ena änden. Denna lösning fungerade men det var krångligt att få på ståltråden när man ställde om. Glömde man ta bort den när man fällde stosen åt andra hållet så slets tråden istället av.

Nu är det omgjort med 2 starkare magneter och det fungerar riktigt bra. Det bästa är att man inte behöver tänka på det då det fastnar och lossnar automatiskt när man fäller runt stosen för rikt eller planingsläge! Spånupptagningen är nu dessutom nästan 100%! Väldigt mycket bättre än förut!

 
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 13 till
  • Laddar…
Har du spiralkutter på din? Är du nöjd med hyveln överlag?
 
E ___EM skrev:
Har du spiralkutter på din? Är du nöjd med hyveln överlag?
Japp, spiralkutter! Den är otroligt bra!
Mycket nöjd överlag. Tycker kanske anhållet kunde vara lite stabilare och att utsuget vore gjort för 160mm anslutning från fabrik men annars är den helt grym!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.