vojma skrev:
Hittar du en Yamaha YS-828 så köp den!

Jag har en sån och på 25 år har jag bytt tändstift olja och två drivremmar.

Kastar snön 15-40 meter beroende på vatteninnehåll.

EDIT: När jag börjar tänka efter så är den nog närmare 30 år...

En kund har en sådan och han vurmar nått så otrolig för den!

Själv så har jag en Ariens 924 sno-thro! Funkar bra inga problem.
Farsgubben har en HVA 22? rättså stor, prisklass 20-24k, jag tycker inte att 20 års utveckling på snöslunga har medför några revolutionerande framsteg.
Köp inget rackligt s__t från lågprisvaruhusen.
Det är som med allt annat, man för vad man.....
 
norrbottenstorpet skrev:
Nu har jag tagit del av bobas erfarenheter och lagt en beställning på två (en till brorsan) Ariens 28+, också från snowblowersdirect med jetcarrierfrakt. Jag vet att jag är sent ute för årets säsong, men bättre sent än aldrig. Jag räknar med att en dylik skulle landa kring 14000 SEK här hemma, att jämföra med ca 20-21 000 SEK i svensk butik.

Så då återstår att vänta, vänta.....och sedan testa.

PS. Det ryktas att Ariens helt ska överge Briggs & Stratton motorer och helt övergå till egenproducerade (kinaproducerade) motorer. 2014s modeller ska vara de sista med B&S, om ryktet nu stämmer.
Gick allt bra?
 
bobas skrev:
Gick allt bra?
Jadå, det gick bra! Har kört en vinter, som med norrlandsmått mätt var snöfattig. Behövde kommunicera med Jetcarrier lite för att reda ut frakten, med det var främst min egen okunskap.

Det tog lite tid att bli överens med styrningen av slungan då den stoppar drivningen på inre hjulet när man svänger. Vänder bokstavligen på en femöring men kändes till en början vinglig rakt fram om det var mycket snö.
 
K Krokodilen31 skrev:
Jo 1stegs är helt ok när det är upp till kanske 2 dm torr snö förutsatt att marken är jämn , inga snövallar och att snön inte frusit.

har 3 st slungor

Toro 824 Powershift 2-stegs
Honda Hs-35 1-stegs
Toro 1-steg med 2 taktsmotor

Toron tar allt även frusna plogvallar och 5cm snö
Hondan tar 30cm snö med lätthet om den är torr, tung blötsnö får den att korka igen och motorn orkar inte riktigt, min favorit vid små ytor och lätt snöfall torr snö den drar sig fram bättre än 1 stegs toron på underlaget.
Toro 1-steg, 2 taktaren är starkare än hondans 4 takt så den orkar lite tyngre snö, dock drar den sig fram sämre med skoveln än hondan så den är lite jobbigare... man får skjuta på och bråttas mer med den .

Den där ariens 2 stegarn i filmen, det måste vara nåt riktigt lågbudget, undras vad den kostar, och man brukar ju få ungefär det man betalar för.
Har hittat en Toro Power shift 824 för kring 3500 kr i gott skick tycker du det är värt de , det verkar vara en rejäl slunga ??
 
Toro är bra, har en 828 LE
 
BigR
"Powershift" är bra grejer som inte tillverkas av Toro längre. Du kan flytta hjulen så att vikten omfördelas och den äter sig ner i plogkarmar bättre.
 
Låter bra ska titta på den i helgen , vilket årtal tillverkades den i mellan ?? är det britt and stratton motor i den
 
Vet inte exakt när den tillverkades, under stor del av 80-talet iaf. Har själv en -88 och den har en Tecumseh vilket jag tror alla 824:surprised:r har . Den låter inte speciellt bra och är rätt tung att dra igång men den går faktiskt rätt bra trots oväsendet. Har haft min i ca 10 år och inget har krånglat under den tiden. Tecumseh-motorn får rätt mycket skit om du googlar men jag har inte haft nåt problem.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Då kanske det är värt 3500 gör en välskött maskin ??
 
BigR
Borde finnas prutmån om den är gammal. Det snöar ju inte än ;).

Toro gjorde powershift-slungor till mitten av 90-talet, tror dom var lite annorlunda konstruerade med en ”riktig” växellåda och diff. Vet inte om det gäller alla modeller dock.
 
Han vill ha 5000 för den tänkte pruta 1500-2000
 
BigR
Lycka till!

ps såg nu att Powershift var med på Toros till 00-talet
 
BigR
Ok tack går lika där när jag köpt den
 
Q qvintus4 skrev:
Då kanske det är värt 3500 gör en välskött maskin ??
Tycker jag absolut, jag betalade 7500 för 10 år sen och redan då var maskinen 20 år gammal.
Det kanske iofs var lite högt men det var efter en längre tids snöfall och det var nog inte prutläge.
Men powershiften är bara den värd 3500 jämfört med en utan(enligt min åsikt då, finns dom som anser den bara vara en gimmick).
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.