G ekaa88 skrev:
[länk]
Tack. Tror nätaggregatet funkar (blå lampan lyser). Såg att de hade laddstationen också, men den kostar 1500...
 
Vad betyder "Charging station blocked A13"? När klipparen går tillbaka till stationen så börjar den ladda och efter ett tag så stänger den av. När man sen startar den igen så står det så på displayen.
 
Skulle gissa på att du har något fel på frontsensorn. Inte ovanligt att det blir kabelbrott i den, plocka bort och kolla. Jag hade avbrott på en av kablarna som går till laddningsblecken som tar i laddningsspjuten
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Skulle gissa på att du har något fel på frontsensorn. Inte ovanligt att det blir kabelbrott i den, plocka bort och kolla. Jag hade avbrott på en av kablarna som går till laddningsblecken som tar i laddningsspjuten
Om det vore problemet så skulle den väl inte börja ladda alls? Men det kanske är dålig kontakt någonstans där i krokarna. Nästan kabelbrott så att säga. Tack för tipset. Jag ska kolla.
 
L lubbe75 skrev:
Om det vore problemet så skulle den väl inte börja ladda alls? Men det kanske är dålig kontakt någonstans där i krokarna. Nästan kabelbrott så att säga. Tack för tipset. Jag ska kolla.
Min kabel var helt av, dock studsade min klippare mot laddaren. Gick in för laddning, började ladda för att studsa ut lika fort igen. Körde in, började ladda osv.
Slutade med laddstation blockerad och avstängning
 
L lubbe75 skrev:
Nu har jag fått hem kinaladdaren (transformatorn) och den laddar, men inte utan problem.

Efter att jag hade kopplat in nya laddaren så gick jag ut och testade att starta klipparen. Den gick ut som vanligt och behövde snabbt åka in och ladda igen. Den dockade ok och började ladda.

Procenten steg snabbt upp till ca 70% och saktade sen ner. 72% tog ett tag att uppnå, 74% och 78 tog ännu längre tid. Nu har den stått still på 78% hela eftermiddagen och verkar inte komma högre. I början av eftermiddagen stod det 27.0V, 78%, 0.20A. Nu, fem timmar senare står det 27V, 78% 0.17A. Vad är det som inte stämmer? Orkar den inte ladda högre än 78% med nya laddaren? Vad kan jag göra?
Jag beklagar min felaktiga rekommendation av laddare.

Jag mätte på min vanliga Worx laddare och den ger ca 32V utspänning obelastad så laddningsregulatorn inne i roboten tar ner spänningen ca 3V för dessa litiumjonbatterier får inte laddas till mer än MAX 4.2V per cell vilket innebär MAX 29.4V för de 7 st seriekopplade celler som sitter inuti batteriet i en Worx WG795E (se bild nedan). Worx laddaren ger 1.5A laddström vilket sparar cellerna då de inte bör laddas med större ström än drygt 2A. Så 29.4V 2A laddaren jag rekommenderade passar inte riktigt utan kräver en reglerbar "step-up/step down converter" som höjer spänningen till ca 32V när den ska anslutas till laddstationen. Jag skulle rekommendera följande konverter från Banggood (skickad från UK warehouse fås den snabbare och momsfritt så länge UK inte lämnat EU):

https://www.banggood.com/DC-DC-Boos...-p-1087346.html?rmmds=search&cur_warehouse=UK

Konvertern ansluts först till laddaren (in + och -) och sedan justeras utspänningen på konvertern till 32V med en ansluten voltmeter. Sedan kan laddstationen anslutas till konvertern (ut + och -).

För att vintertid ladda Worx WG795E batteriet direkt utan inkopplad laddstation får ENDAST 29.4V laddaren användas då det är MYCKET VIKTIGT att inte överskriva 29.4V i laddspänning på dessa Li-ion batterier. Det är också väldigt viktigt att polariteten är rätt vid direktanslutning!!!

Med denna eller liknande step up konverter som kan leverera 32V ut och klarar MINST 2A ut kan egentligen en godtycklig laptopladdare med uteffekt på 50W till 70W användas som laddare och man slipper köpa en dyr Worx laddare. Viktigt är att laddströmmen hålls mellan 1.5A och 2.0A eller i varje fall under MAX 2.5A för att inte förkorta cellernas livslängd. Högre laddström än 2.5A kan i värsta fall få cellerna att explodera så använd ingen laddare som kan leverera mer än 75W uteffekt.

Öppet Worx WG795E batteripaket med 7 seriekopplade litiumjonceller och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du nämner litiumjonbatterier flera gånger, men vad jag vet så innehåller första modellen endast blybatterier. Jag uppgraderade batterierna för ett par år sen, från originalbatterierna (bly) till nya blybatterier från Conrad.

Stämmer din beskrivning fortfarande (alltså laddaren jag köpte + laddningsregulator justerad till 32V) för blybatterier?
 
L lubbe75 skrev:
Du nämner litiumjonbatterier flera gånger, men vad jag vet så innehåller första modellen endast blybatterier. Jag uppgraderade batterierna för ett par år sen, från originalbatterierna (bly) till nya blybatterier från Conrad.

Stämmer din beskrivning fortfarande (alltså laddaren jag köpte + laddningsregulator justerad till 32V) för blybatterier?
Ja ursprungligen hade Worx WG795E 2 st seriekopplade 12V blybatterier men Worx bytte kostnadsfritt ut dessa mot Li-ion-batterier de första åren om man kontaktade dem då blybatterierna inte var så bra. Om du själv har bytt ut de ursprungliga blybatterierna mot nyare blybatterier så är de inte lika känsliga för överspänning eller överström vid laddning som Li-ion-batterierna är. I databladet för det specifika blybatteriet kan man se vilken laddspänning och laddström de vill ha. En vanlig laddare för 12V blybatterier brukar leverera drygt 14V obelastad och laddströmmen ska anpassas efter kapaciteten på batteriet, för små 12V blybatterier brukar laddströmmen begränsas till mellan 1A till 2A. Då Worx originalladdaren är märkt 24V 1500mA skulle man kunna tro att den levererar 24V ut men den levererar ca 32V utan belastning så för att ladda batterierna i WG795E fullt bör laddarens utspänningen obelastad ligga på mellan 31V och 32V då laddningsregulatorn i roboten tar ner spänningen ca 3V. Strömmen ut från laddaren behöver begränsas till MAX 2A för att inte överhetta batterierna under laddning och detta är särskilt viktigt om man har Li-ionbatteriet.

Blybatterier brukar behöva underhållsladdas (hur frekvent beroende på typ av blybatteri) om de inte används under längre tid för att inte förstöras och själv brukar jag ladda blybatterier ca 1 ggr per månad när de inte används. Så du kan alltid använda laddaren du köpte från Banggood för underhållsladdning av blybatterierna under vintern utan att separera dem om du inte får den att fungera med laddstationen.

Då jag inte har konvertern jag länkade till och kan testa den kan jag inte garantera att det fungerar men det borde rimligen göra det så rapportera gärna hur det går.
 
F fri_tid skrev:
Då jag inte har konvertern jag länkade till och kan testa den kan jag inte garantera att det fungerar men det borde rimligen göra det så rapportera gärna hur det går.
Jag lyckas ändå inte få det att fungera. Jag testade att koppla in konvertern, men den ger ingen spänning på utsidan. Kanske den är trasig från början. Hur som helst, laddaren ger ju ca 38V ut obelastad så det borde väl räcka? Kanske får bita i det sura äpplet ändå och beställa en Worx-laddare. Eventuellt ett kretskort till laddstationen också. Frågan är hur mycket man ska lägga på att underhålla en 7 år gammal lågpris-robotklippare.
 
Underligt att laddaren ger 38V ut obelastad då den borde ge MAX 29.4V ut obelastad. Just den laddaren är avsedd för Li-ion batterier och dessa får laddas med MAX 4.2V per cell och med 7 celler i serier blir det just 7st x 4.2V = 29.4V.

Laddregulatron i roboten verka sänka spänningen från laddaren med knappt 3V (mätte just 2.5V högre spänning ut på spjuten än vad dispalyen på roboten indikerade) och på displayen i roboten ser man att den är fulladdad (når 100% laddning) vid ca 28V och laddströmmen är då drygt 1A vilket innebär att en passande laddare bör ge MINST 30.5V vid drygt 1A belastning. Vid laddningens början stod det 25V och 1.9A på displayen så det behövs en laddare som klarar drygt 2A laddström och då kan leverera en utspänning på MINST 27.5V. Jag förmodar att din robot bara nådde drygt 70% i laddning med 29.4V laddaren hängde samman med att laddspänningen till batterierna var för låg (29.4V - 2.5V = 26.9V). Så en passande laddare borde ge MIN 31V ut vid 1A och vara dimensionerad för att klara drygt 2A belastning för att klara att ladda batterierna fullt.

Att konvertern inte ger någon spänning ut obelastad kan hänga samman med att den kräver en viss belastning för att fungera så prova att koppla in en lämplig last på runt 100 Ohm (kanske en gammal 230V glödlampa kan fungera som last) och se om den då ger någon utspänning. Har du en laptopladdare som klarar 2A belastning och märkt mellan 60W och 80W kan du annars pröva den med konvertern. Justera in utspänningen från konvertern till mellan 31V och 32V innan du ansluter den till laddstationen så du inte riskerar att förstöra den med för hög spänning..


L lubbe75 skrev:
Jag lyckas ändå inte få det att fungera. Jag testade att koppla in konvertern, men den ger ingen spänning på utsidan. Kanske den är trasig från början. Hur som helst, laddaren ger ju ca 38V ut obelastad så det borde väl räcka? Kanske får bita i det sura äpplet ändå och beställa en Worx-laddare. Eventuellt ett kretskort till laddstationen också. Frågan är hur mycket man ska lägga på att underhålla en 7 år gammal lågpris-robotklippare.
 
Ja det där med 38V obelastad är ju skumt. Börjar tvivla på att jag såg rätt. Bäst att kolla igen senare.

Så receptet är alltså(?):
1. Koppla på 100 Ohm belastning (typ en glödlampa) och skruva tills utspänningen är 31-32V.
2. Byt ut glödlampan mot laddstationen.

Behöver man kylning till konvertern? Såg en liknande på Kjell&Co där de rekommenderar kylflänsar vid mer än 10W.
 
L lubbe75 skrev:
Ja det där med 38V obelastad är ju skumt. Börjar tvivla på att jag såg rätt. Bäst att kolla igen senare.

Så receptet är alltså(?):
1. Koppla på 100 Ohm belastning (typ en glödlampa) och skruva tills utspänningen är 31-32V.
2. Byt ut glödlampan mot laddstationen.

Behöver man kylning till konvertern? Såg en liknande på Kjell&Co där de rekommenderar kylflänsar vid mer än 10W.
Ja pröva att belasta konverterns utgång och se om den då lämnar någon utspänning och om den gör det justera tills du har en utspänning på drygt 31V sen kan du ansluta konvertern till laddstationen istället för glödlampan.

Om du får 0V utspänning från konvertern trots last så mät inspänningen till konvertern och se så den inte är 0V. Vill inte Li-ion laddaren ge någon utspänning pröva med någon annan stabil spänningskälla du har, t.ex en 12V batteriladdare och anslut den till konverterns ingång istället. Vill konvertern inte ge någon utspänning trots inspänning och lite last på utgången är konvertern förmodligen defekt och då kan du kontakta Banggood och se om skickar dig en annan istället.

Konvertern borde inte behöva kylning men känn på IC-kretsen och om den blir väldigt varm när roboten laddas.så montera dit en kylfläns.
 
Nix. Lyckas inte väcka liv i konvertern. Så antingen klagar jag och får vänta ett par veckor till på en ny konverter, eller så hittar jag en liknande i Sverige för några tior till. Den här duger inte va? https://www.kjell.com/se/produkter/...g/variabel-spanningsregulator-switchad-p87049
Verkar bara kunna ta ner spänningen, inte upp.

Eller så köper jag en Worx-laddare. Är ändå lite små-orolig för att ha en kinaladdare med hemmakopplad spänningsregulator stående dygnet runt hela somrar.
 
L lubbe75 skrev:
Nix. Lyckas inte väcka liv i konvertern. Så antingen klagar jag och får vänta ett par veckor till på en ny konverter, eller så hittar jag en liknande i Sverige för några tior till. Den här duger inte va? [länk]
Verkar bara kunna ta ner spänningen, inte upp.

Eller så köper jag en Worx-laddare. Är ändå lite små-orolig för att ha en kinaladdare med hemmakopplad spänningsregulator stående dygnet runt hela somrar.
För att höja spänningen behövs en step-up konverter, ibland benämnd boost konverter. En step down konverter fungerar om du har en laddare som ger lite högre spänning än du vill ha för den kan bara sänka spänningen. Viktigt är att se till att konvertern klarar den inspänning och inström som behövs med bred marginal och att vara noga med att + och - ansluts rätt samt att INTE kortsluta utgången för då är det stor risk att konvertern går sönder. Du nämnde att den Li-ion laddaren du har lämnade 38V ut (borde lämna 29.4V ut) och då kan den ha förstört konvertern då den var specificerad för max 32V in.

Jag såg att det på Tradera säljs en del step up konvertrar så om du inte lyckas få en ny från Banggood så kan det kanske vara värt att pröva någon av de som erbjöds där, välj i så fall gärna en med extra bred marginal för säkerhets skull. T.ex:
https://www.tradera.com/item/171011/320087706/step-up-spanningsreglering-50-volt-8-ampere-

Jag såg också att det säljs 31V laddare på både Aliexpress och eBay men då tillkommer ju PostNords avgifter (moms + 75 kr i hanteringsavgift) då de inte skickas inom EU. Det är också svårt att veta om de ger mycket mer än 31V ut obelastade och klarar 31V vid 2A last. Det finns ju också en hel del bristfälliga konstruktioner på Kinatillverkade laddare så som du säger så är Worx-laddaren nog tryggast även om den är väldigt högt prissatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.