F freddan83 skrev:
Jag monterade isär allt o satte ihop det igen och nu funkar den... Ingen aning om vad som var fel, suttit två år utan problem..
Ring supporten, de är bra och kan säkert säga om det kommer återkomma eller inte.
 
Har börjat snegla på ett Doorman nu när vi ska byta ytterdörr. På prisjakt finns två priser, runt 3300:- och ca 4200:- Är det högre priset med uppkoppling?

Hörde med låsfirman och dom tog 5000:- plus ca 1000:- i montage (efter ROT). Hur svårt är det att göra installationen själv? Kolla lite på Yales egen installationsfilm och det verkar ju görbart om man är normalhändig.
 
Priserna är med och utan uppkoppling till Verisureappen.
Jag monterade mitt Yale själv förra sommaren utan tidigare lås- eller handtagserfarenhet :D. Men det var i en fabriksny dörr ska tilläggas. Kanske kan vara knöligare i en dörr av äldre standard.
 
Har stora problem med ett av våra tre Yale Doorman. Det är knutet till Sector, om det spelar någon roll.

Det som händer är att låset hänger sig väldigt ofta när jag matar in koden för att öppna. Ofta hinner jag kanske slå alla siffror utom den sista stjärnan, men ibland hinner jag bara slå 3-4 siffror. Sedan slutar knappsatsen att svara. Ibland tar det 10 sekunder, ibland 30 sekunder innan den börjar svara igen. Ibland slår jag alla siffror och sista stjärnan ändå, fast jag inte får någon respons från låset, vare sig visuell eller audiellt, men ändå får jag notifiering från Sectors app att dörren är öppen, fast den de facto inte är det. Sedan öppnar den sig på riktigt 10 sekunder senare.

Någon som känner igen detta? Är det fel på låset? På integrationen med Sector? Har pratat med Sector, men de känner inte igen det. Batterierna borde inte vara dåliga då jag har haft låset blott några månader och ingen batterilampa på låset lyser.

Hjälp! :)
 
E elector skrev:
Har stora problem med ett av våra tre Yale Doorman. Det är knutet till Sector, om det spelar någon roll.

Det som händer är att låset hänger sig väldigt ofta när jag matar in koden för att öppna. Ofta hinner jag kanske slå alla siffror utom den sista stjärnan, men ibland hinner jag bara slå 3-4 siffror. Sedan slutar knappsatsen att svara. Ibland tar det 10 sekunder, ibland 30 sekunder innan den börjar svara igen. Ibland slår jag alla siffror och sista stjärnan ändå, fast jag inte får någon respons från låset, vare sig visuell eller audiellt, men ändå får jag notifiering från Sectors app att dörren är öppen, fast den de facto inte är det. Sedan öppnar den sig på riktigt 10 sekunder senare.

Någon som känner igen detta? Är det fel på låset? På integrationen med Sector? Har pratat med Sector, men de känner inte igen det. Batterierna borde inte vara dåliga då jag har haft låset blott några månader och ingen batterilampa på låset lyser.

Hjälp! :)
Vid alla såna här skumma fel kan det vara bra att se till att göra låset helt spänningslöst ett tag.
Ta ut batterierna och knappa på så du tömmer all lagrad ström ordentligt.
Sätt sen i nya batterier och testa.
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
Koppla ur integrationen och prova. Då har du uteslutit den felkällan. Misstänker att det är något fel i kretskortet när den är så buggig.

Och för er som kollar på paket så ha koll på vilket det är

Yale Doorman V2N (enkel utan uppkörning)
Yale Doorman V2N Smart start kit (Verisure uppkopplad bra!)
Yale Doorman V2N + Yale smart living module (Yales egna men inte lika bra som Verisure)
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Priserna är med och utan uppkoppling till Verisureappen.
Måste man ha Verisur larm för att det ska funka med uppkoppling? Vi har Sector...
 
P pfb skrev:
Måste man ha Verisur larm för att det ska funka med uppkoppling? Vi har Sector...
Monteringen löser man om man är normalhändig, ladda ner manualen i förväg och läs igenom den om du är osäker.

Jag har Verisures smart box men inget larm från dem. Kan använda appen fullt ut utan att det kostar något.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
P pfb skrev:
Måste man ha Verisur larm för att det ska funka med uppkoppling? Vi har Sector...
Sector har en egen modul som funkar med deras larm

Tror man får köpa den separat från dom.
 
K Kingen99Kingen skrev:
Ring supporten, de är bra och kan säkert säga om det kommer återkomma eller inte.
Mitt lås har senaste veckan klagat på misslyckad låsning ett par gånger. Även vägrat låsa upp.

Min bedömning är att avstånd i dörrspringa är ok och att problemet inte var att dörren spänner utan att man aldrig "får tag" i låsregeln när man drar ned handtaget. Inget händer. Tror det klickar till. Men sen går handtaget "dött" ned som om det vore låst...

Är det någon som vet om det är ett känt problem?

Höll de bara ca 2 år? 2 år och 2 månader gammalt...
 
J JohanLun skrev:
Mitt lås har senaste veckan klagat på misslyckad låsning ett par gånger. Även vägrat låsa upp.

Min bedömning är att avstånd i dörrspringa är ok och att problemet inte var att dörren spänner utan att man aldrig "får tag" i låsregeln när man drar ned handtaget. Inget händer. Tror det klickar till. Men sen går handtaget "dött" ned som om det vore låst...

Är det någon som vet om det är ett känt problem?

Höll de bara ca 2 år? 2 år och 2 månader gammalt...
Aldrig haft det problemet sjäv under de 8 år jag haft låsen. Du har ju 36mån reklamationsrätt så reklamera emot affären. Kända problemet är att hak/låsregeln går ut i tid och otid men det ska vara löst på nyare låskistor.
 
D danne.sk skrev:
Aldrig haft det problemet sjäv under de 8 år jag haft låsen. Du har ju 36mån reklamationsrätt så reklamera emot affären. Kända problemet är att hak/låsregeln går ut i tid och otid men det ska vara löst på nyare låskistor.
Ja, jag trodde det var 2 år, men assas support svarade att jag skulle reklamera kistan mot de jag köpt av (men det är bauhaus och på kvittot har jag för mig det stod 2 år).
Kan ju inte säga själv vad som är fel då det hänt ett par gånger och jag inte förstått vad som hänt...
 
J JohanLun skrev:
Ja, jag trodde det var 2 år, men assas support svarade att jag skulle reklamera kistan mot de jag köpt av (men det är bauhaus och på kvittot har jag för mig det stod 2 år).
Kan ju inte säga själv vad som är fel då det hänt ett par gånger och jag inte förstått vad som hänt...
Om det står 2 år så är det säkert garantin som löper ut då. Du har alltid 3 års reklamationsrätt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Vid alla såna här skumma fel kan det vara bra att se till att göra låset helt spänningslöst ett tag.
Ta ut batterierna och knappa på så du tömmer all lagrad ström ordentligt.
Sätt sen i nya batterier och testa.
Tack för tipset. Detta gjorde susen. Bytte batterier och har inte haft några problem sedan dess. De batterier som kom med i förpackningen från Yale var inte så nya som de borde ha varit. ;)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag har ett yale som har legat i en låda ett tag år utan batterier, efter montering i ett annat hus så låser den ej upp oavsett vilket håll jag vrider vredet, men om jag vrider pt vänster och håller ner handtaget så går dörren upp. Verisure uppfattar det som om jag låser med vredet ändå . Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.