En av våra närmaste vänner har väldigt dåligt självförtroende och ganska svagt psyke vilket gör att hon ofta mår dåligt och jämför sig med alka andra.

När hon var mammaledig beklagade hon sig för att hon inte orkade göra lika mycket med sina barn som alla andra gjorde.
Jag undrade vilka alla andra var.
-Alla på Facebook gör så mycket hela tiden, svarar hon.

Detta tror jag är ett stort problem. Att man jämför sig med alla andra. Det viktigaste är att man mår bra och prioriterar det viktigaste, både när det gäller hus och familj.

Jag har flera listor och projekt men när jag har sett till så att inget är farligt eller blir förstört av en paus kan jag släppa det helt ett tag om jag känner att det blir för mycket. Sen kommer energin tillbaks och man tar ett rejält ryck igen.

Jag har en lista som heter: när dottern sover middag. Denna är full av femminutersprojekt som lätt glöms bort annars.

Och mitt tips till kompisen var att sätta Facebook på paus och fokusera på sig själv och familjen först.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
B ByggStålis skrev:
tempot som alla här på BH håller
Som jag sa. Tempot här är inte representativt för folk i allmänhet. Prata med riktiga människor i riktiga världen. De kommer säga att du är sjukt driven men tänka att du är psyksjuk som inte vill sitta hela dagarna och titta på TV... (det är du inte, snarare tvärtom)
Kollade din projekttråd. Vilket fint hus ni har, i vanliga fall gillar jag inte nybyggen men det här var nice med halvplan och grejor.
Lägg upp något nytt i tråden om du vill och orkar, vi är nyfikna och hejar på dig.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
B ByggStålis skrev:
Tack alla för pepp och goda idéer. Satte mig igår och samlade alla olika listor i tre st.
Inne
Ute
Teknik

Totalt ca 65 punkter totalt.

Idag är jag ensam hemma med alla barnen, men har ändå hunnit med:
1. Lagat handdukstorken
2. Skrapat bort allt lim runt limmade krokar
3. Satt fast tempgivaren
4. Slagit två släntar.
5. Röjt lite nedre tomten.
6. Röjt en del i utsikten
7. Mätt och googlat fram ett brunnslock
8. Skruvat loss den trasiga lampan i utebelysningen.
9. Mätt och räknat ut hur mycket vi sten vi behöver.

Nu något kallt att dricka... Skål och tack!
Det där var otroligt mycket, framför allt många olika saker. Jag skulle själv aldrig klara av att splittra upp en dag på det sätt som du gjort. Frågan är om det inte är en del av de problem du känner, att det är så mycket du vill göra att du får dåligt samvete för att du inte gör allt det andra som du vill göra när du gör en sak. Då är risken att man bryter för att göra något annat och sedan får dåligt samvete för att man inte gjort färdigt det första. Så har det varit förut för mig i alla fall.

För mig var lösningen att prioritera medvetet, acceptera att saker fick stå tillbaka för det som var viktigare och känna glädje över det jag gjorde och sedan göra det färdigt. Nu är vi olika, du kanske trivs med att hoppa från det ena till det andra och då ska du göra det, för det viktiga är att du trivs.

Om du skriver listor över vad du ska göra, glöm inte att lägga in återhämtning och vila samt nöjen. Tid för familjen ska vara på listan också.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Som jag sa. Tempot här är inte representativt för folk i allmänhet. Prata med riktiga människor i riktiga världen. De kommer säga att du är sjukt driven men tänka att du är psyksjuk som inte vill sitta hela dagarna och titta på TV... (det är du inte, snarare tvärtom)
Kollade din projekttråd. Vilket fint hus ni har, i vanliga fall gillar jag inte nybyggen men det här var nice med halvplan och grejor.
Lägg upp något nytt i tråden om du vill och orkar, vi är nyfikna och hejar på dig.
Du har helt rätt såklart. Liknande mamman som jämförde sig med alla ”supermammor” på Facebook och insta. Här är det superbyggare som aldrig sågar snett, tappar sugen eller skiter i allt och tar en tv-kväll. ;)

Tack för fina kommentarer om huset. Det blev väldigt bra och vi har minimalt med grejer som vi inte blev nöjda med. (Och de går att åtgärda). Många säger ju att tredje huset man bygger blir bäst, jag är nöjd här. :love:

Jag kanske lät mer nere än jag avsåg. För mig handlar det i viss mån om stress över att få saker gjorde. Men mer frustration över att inte hinna så mycket som jag vill.

När jag väl är igång så tycker jag det är skönt och mysigt att gå och pula. Skulle vilja skapa/frigöra mer tid för det.

Att göra flera olika saker en dag funkar ibland, ibland ska det vara fokus. Nu har jag ju min lista och när jag sorterade den på ”snabbfix, mycket störande, har alla saker hemma” så blev det lite spretigt, men en hög med mycket störande grejer avklarade.
 
Q Qvanten skrev:
Det där var otroligt mycket, framför allt många olika saker. Jag skulle själv aldrig klara av att splittra upp en dag på det sätt som du gjort. Frågan är om det inte är en del av de problem du känner, att det är så mycket du vill göra att du får dåligt samvete för att du inte gör allt det andra som du vill göra när du gör en sak. Då är risken att man bryter för att göra något annat och sedan får dåligt samvete för att man inte gjort färdigt det första. Så har det varit förut för mig i alla fall..
Tack. Lyckades inte få in ditt citat i mitt svar ovan. Men svarar på det här ovan. Du har säkert i viss mån rätt. Dock kändes det inget splittrat i lördags. Mer tillfredställande att få en massa störande avbockat.
 
På sociala medier så visar man sällan de sjuttioelva gånger det misslyckats.

Igår var jag sjukt nöjd över att ha kommit längre i förrådsfixet, byggde hyfsat klart en hylla där, och kunde påbörja femtonspelet att få in allt, Nu har allt fått bättre plats och man kommer åt alla sakerna.

EDIT: Kan tillägga för ordningens skull att jag inte vet hur många försök till uppstädning jag gjort där under de tre år vi bott i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggStålis och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan tillägga för ordningens skull att jag inte vet hur många försök till uppstädning jag gjort där under de tre år vi bott i huset.
Själv har jag bara ett enda, mycket långt, försök, som aldrig verkar ta slut.
Men det är bra att det är för evigt, ty det slutar aldrig med ett misslyckande. :rofl: :cool:
 
  • Älska
  • Haha
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Mitt listtips är att hålla alla punkter stora tills man kommer dit.
Dvs nästa 2 punkter på min lista är: bygga förråd och inbyggda garderober i hall.

När jag tar tag i och planerar förrådsjobbet så bryter jag ned det:
köpa material
regla stomme
eluttag
osb
gipsa
osv
osv
tycker det ger en bra avvägning mellan känslan att wow vi har nu bara 21 punkter kvar tills huset är klart och av att få bocka av relativt ofta :)
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
A
Mitt tips är att blanda tråkiga och roliga projekt. Tex bredspackla och slipa en vägg är riktigt tråkigt. Men att bygga en egen vägghylla eller måla dotterns rums vägg kan vara riktigt kul.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad skönt att du har hittat lite frid bland alla praktiska tips du har fått. Om vi zoomar ut lite grann tänker jag mig att den frustration du känner är att det finns en diff mellan det du skulle vilja göra å ena sidan, och det du hinner göra å andra sidan. Har man (små) barn och mycket på jobbet, så finns det inte så mycket tid kvar att hinna med att pyssla om hemmet. Då kanske man måste göra en förväntansjustering (jag som jobbar som konsult vet om hur viktigt det är med att hantera kundernas förväntningar kontra det som är möjligt att leverera på viss tid - och jag försöker att applicera samma tankemönster på mig själv).

För egen del är kanske situationen extrem - jag har tre barn, där det äldsta är snart fyra och ett halvt, och yngsta är tolv dagar. Familjens behov har under sommaren tärt rätt mycket på "tid att fixa huset"-kontot, så den sida av garaget som jag hade tänkt byta delar av panel på och måla om har fått stå helt orörd. Jag har nätt och jämnt lyckats hålla ogräset i rabatterna i schack. Det är bara att gilla läget. Nu när det är kallare ute är det dags att fortsätta med det rum på ca 10 kvm som ska ytskiktsrenoveras. Målsättning: vara klar till jul. Kvar: spackla, tapetsera, sätta tak, lägga golv.

Och apropå att jämföra sig med "alla på facebook". Om du har 300 pers på din vänlista, och fem av dem åker på lyxsemester och lägger upp bilder, då känns det som att "alla åker på lyxsemester". Sen köper fem andra personer ny bil och lägger upp bilder på facebook, och då känns det som att "alla köper ny bil". O.s.v. Det finns alltid de som hinner med mer, har råd med mer, men där vill jag åter till min första punkt: att hantera förväntningar. Att du lyckades fixa tio så rejäla punkter på en och samma dag..det låter som två-tre veckors arbete i mina öron. Du får iaf bra mycket mer gjort än jag. Heja heja.
 
  • Gilla
  • Älska
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
Riktigt bra och motiverande tråd, skönt att höra att man inte är den enda som dippar totalt ibland..
Jag har inte några barn, men inte heller någon sambo som kan hjälpa mig med allt annat som måste göras i hushållet (typ laga mat, tvätta, städa osv). Att jobba heltid och dessutom träna ca 5 gånger i veckan samtidigt som man ska försöka upprätthålla något slags socialt liv samt få lite kvalitetstid med pojkvännen då och då (som även han har husprojekt i full rulle) är ytterligare saker som gör att jag ibland undrar hur jag ska hinna göra någonting på huset över huvud taget. Och faktum är att i perioder så hinner jag inte med det, men det är okej!
Som ni säger så jämför man sig alldeles för ofta med andra, och i mitt fall så kan jag känna mig riktigt värdelös när jag ser folk med typ tre ungar i dagisålder som bygger ett helt hus medan jag fortfarande inte löst det där jäkla lamputtaget i sovrummet som hänger ner från taket, men då försöker jag påminna mig själv om att det är jag själv som valt att prioritera vissa saker här, och "alla andra" har prioriterat annorlunda. Ingen av oss gör nödvändigtvis något fel, det är bara att inse att vill jag ha saker gjorda på huset så får jag också se till att göra det och kanske skippa något annat. Och inte klandra mig själv om det inte är det jag väljer varje gång.
Igår så spenderade jag ca 2 timmar till att göra 11st matlådor för den här veckan, då får jag genast en massa mer tid som jag annars lagt på att handla och laga middag efter jobbet. Att "frontladda" på det sättet gör otroligt mycket för min motivation eftersom jag känner mig lite duktig dessutom.
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Det farligaste som finns är att lägga ihop en mängd olika människors karaktärer och aktiviteter till någon slags superperson och börja jämföra sig med den fantasifiguren.
 
  • Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
När jag byggde/renoverade en gammal bil så kändes det övermäktigt ibland.
Jag började med att se allt som små projekt istället för ”bilen klar” bara.

Kunde tex bestämma att ”idag ska de hör två sakerna bli färdiga. Då är det lättare även göra en tredje sak och sedan göra kväll med en bra känsla av att ”ligga på plus”.

Försöker tänka likadant nu när jag har hus.
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Lite skryt så här en måndag.

Tre nya punkter på listan avklarade.
  • Slagit det jag missat på sommarängen. (Egentligen en komplettering av en gammal punkt som jag redan bockat av, men alla bockar räknas).
  • Skruvat fast en kjolbräda på altanen som låg gömd bakom sommarängen.
  • Tejpat fast en sparkplåt under groventren.

Tog 1 h 20 min inkl framplockning och städning.

Tack till alla i den här tråden. Jag får tack vare er alla saker gjorda och är stolt över det. Det som inte blir gjort nu blir kanske gjort sedan.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Oh, du påminner mig om att jag borde hitta en lista och fylla i vad jag gjort de senaste veckorna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.