Chaly Chaly skrev:
Jag blir ibland fullständigt tokig på att man aldrig får tid till olika projekt som man vill göra/tycker behöver göras på grund av jobb/barnen som tar mycket tid. När så väl en oplanerad söndag uppenbarar sig så tar man tag i något på listan bara för att bli yxtokig då man bli avbruten var 15nde minut av att något barn slår sig eller ska ha hjälp med nåt. Tillslut tappar jag lusten att ens påbörja något...
Dock brukar det hjälpa att tänka att barnen blir större och mer tid kommer att finnas framöver... gäller bara att stå pall nu så man har hus å familj kvar sen.
Viktiga saker blir gjorda alt. så får man betala för att få det gjort.
Nöjesprojekt får vänta - familjen går före.
Känner igen mig!
 
Jag gör ingenting alls. Antingen sitter ni på renoveringsobjekt eller har enorma krav på hur allting ska vara?
 
Kul att läsa hur folk gör och prioterar, jag sitter själv med ett renoveringsobjekt till hus och har hållt på ett renovera och fixa dom senaste 7åren.

Har blivit less ett antal gånger under resans gång och tänkt att nä fan nu eldar jag ner huset och bor i ett tält!

Men det som har gjort att man faktiskt jobbar på är det här att färdigställa och få den här känslan av att fan vad jag är duktig.

I somras blev jag "klar" med trädgården efter alla år och det var så himla skönt att sen få höra av sambon att en av våra vänner kallar vår trädgård för Kalle Anka trädgården för allt ser så perfekt ut.

Men jag har alltid delat upp året i en inne period och en ute period så under sommaren så skiter jag fullständigt i huset invändigt och gör bara saker ute även om det bara är en list som saknas i ett rum.

Sen har jag aldrig flera stora projekt igång samtidigt utan det är ett rum åt gången som gäller från start till slut.
Men nu har jag faktiskt 2 rum som ska få golv nytt golv för det blir enklast o slå ihop dom.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag gör ingenting alls. Antingen sitter ni på renoveringsobjekt eller har enorma krav på hur allting ska vara?
Vi är alla olika! Men trots att du inte gör nåt alls så har du startat 49 trådar? ;)
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
Är vi alla överens om att dagarna är för korta?
 
  • Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
B ByggStålis skrev:
Vi är alla olika! Men trots att du inte gör nåt alls så har du startat 49 trådar? ;)
Jag gör nog inget alls jämfört med många här. :)
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Vi är alla olika. Jag tror att vi som hänger här är rätt orepresentativa för husägaren i stort. De allra flesta gör nog i princip ingenting. Många på jobbet har hus, de flesta av ungarnas kompisars föräldrar har hus. Man känner ju in läget lite, de flesta av dem skulle betrakta mig som psyksjuk om jag pratade hus (vilket jag sällan gör), själv tycker jag att mitt hus är en av mina hobbys och att jag har en rätt sund inställning till bygg och fix.
De som bodde i huset innan mig satt lugnt i båten i tio år mellan att de var typ 30-40. Båten i det här fallet var ett renoveringsobjekt med ytskikt från 70-90 talet. De gjorde ingenting, ren kapitalförstöring, fick börja med att jobba ikapp 10 års eftersatt underhåll, trädgården var helt igenväxt, hängrännorna växte det sly i och det var så ingrott och jälvligt inomhus att jag fick börja i ena änden och långsamt riva ut och byta allt. Troligen var de lyckliga och ovetandes, som tur var fick jag huset till ett betydligt rimligare pris tack vare detta.
 
  • Gilla
ByggStålis och 2 till
  • Laddar…
Att göra lista? Är ni inte gifta? Går inte en dag utan att jag får veta allt som behöver göras och i vilken ordning det måste ske.

Nä skämt åsido. Det finns en gammal devis som går ”plan your work and work the plan”.

Samtidigt är det helt ok att ha en dålig dag eller dålig månad. Det är ok att inte vara stålmannen och försöka lösa allt bara för att det finns där. Skilj på måste göra och vill göra.
 
  • Gilla
  • Haha
Pytt och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Fortsätt med listan, och fortsätt att beta av. Precis som @swe.jocke säger så är det enligt mig helt fel att stoppa huvudet i sanden. Har man redan ångest över ogjorda saker fyller det växande berget bara på ångesten. Alla hus behöver löpande underhåll, såväl 4 år gamla som 40 år och 400 år.
Kolla vad mycket du fick gjort @ByggStålis. Visst känndes det bra? Inte fan fylldes listan på med 10 saker? Nästa vända får du ännu mer småsaker fixade eller så hinner du långt på någon större grej.
Det kändes grymt. Av bara farten bockade jag av tre idag med.
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Bra! Då kör vi steg två. Som @Bart säger, ta det lugnt. Nu är tjugo procent fixat. Ta lite ledig tid och gör något kul nästa gång du har en ledig stund. Sen kör du på igen med listan, förslagsvis något större men som bara tar en 4-6 h på någon av de där semesterdagarna.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag brukar köra ett eller två pi på tidsåtgången beroende på komplexiteten.
Min formel är:
"Ta i så du kräks, och multiplicera sen med Pi", det brukar stämma rätt bra till sist. ;)
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
B ByggStålis skrev:
Jag är i en svacka bygg- och fixmässigt. Huset, tomten och allt runtikring känns helt övermäktigt. Vi bor i ett helt nybyggt (fyra år gammalt) hus och det borde ju därmed vara lugnt. Men jag ser bara saker som måste åtgärdas överallt. Sättsprickor, tomten, ved, oavslutade projekt.

Kan liksom inte njuta av huset för att det är för många saker och jag vet inte hur jag ska börja.

Jobbar just nu också väldigt mycket och barnen (3 st) har en del aktiviteter.

Hur gör ni andra? Jag är en duktig planerare men när saker tar längre tid än jag trott så tappar jag sugen igen.
Nu kommer mitt svar, och fastän det är mina helt egna tankar så har jag sett att när jag läst tråden att det är många andra som har samma tankar. :) Vad kloka de är alltså ... :rofl:


Först och främst, ta vara på dig och din familj.
Sen ska du tänka på en viktig sak; ta vara på dig och din familj.
och sen .. ...ähh, nu har du nog greppat mitt viktigaste budskap, ta vara på ... ;)

Ni sitter i ett 4 år gammalt hus, och du känner dig pressad av allt att göra?
Börja med att föra över allt som inte är viktigt till en lista att ta fram när barnen flyttat hemifrån!
Och det som inte är viktigt är faktiskt allt utom att det sprutar vatten vid vattenmätaren eller att ni inte har värme i huset (men bara om det är vinter då...)
Gör en lista med det som verkligen verkligen är viktigt, dvs där kapitalförstöring eller liknande blir.
Den listan bör du inte strunta i.

Sen tycker jag att du ska använda (nästan) resten av tiden till din familj och till dig själv. Du har några år med barnen nu medan de växer upp, dessa år är borta sen, men huset finns kvar.

Så återigen, mitt främsta råd är att ta bort alla måsten som inte egentligen är så viktiga. Ni behöver inte en ny altan, ni behöver inte fundera ut den där armaturen i hallen, ni måste inte få upp alla handdukskrokar osv.
Det är så lätt att fångas in i drömmen om det perfekta huset, men det huset är inget värt om du går i väggen eller mister din familj.

Så mitt första råd, gör en kraftig distinktion mellan det som måååste göras och det som vore kul/bra/trevligt/prestigehöjande. Fokusera på måsten (som inte borde vara många i ett 4 år gammalt hus) och ta sen resten med en klackspark.
Jag undrade med min pappa när han var i 50-års-åldern över vad som hände med hans olika projekt (en del stod rätt stilla) och han svarade att han planerade att leva drygt 30 år till, så han ville ju inte riskera att bli utan att göra de närmaste 25 åren åtminstone. :)
 
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv hade jag en tuff byggsäsong då jag byggde huset och det slutade med att jag gick lite i väggen till vintern. Inte stenhårt, det var kanske bara en kartonvägg eller så .. men åtminstone såpass mycket att jag i viss mån förstår hur det känns och märks i kroppen och knoppen när man hamnat där. Det är inget som syns för omgivningen, men själv har man tappat greppet.

Men både under byggtiden, och sen iom att detta skedde så har jag utarbetat en del olika strategier för mina byggprojekt.

Medan jag körde för fullt (alltså lite för "för fullt") så hade jag lite strategier som att inte fastna i funderingar över något moment, utan då i så fall arbeta på något annat, så brukar tankarna så småningom komma ifatt, kanske när man sitter i bilen hem eller så.
Att lämna något nästan klart när jag avbröt för dagen, så nästa dag bara startar av sig självt med något man vet vad som ska göras. Bara dumt att direkt på morgonen bli fast i ändlösa funderingar.
Ja det var väl lite andra saker också.

Men sen, när det började bli nära färdigt, men det var otroligt svårt att få igång kroppen för nästa arbetsmoment, dvs då jag hade brakat in i pappersväggen, då lyckades jag väl ofta göra det allra viktigaste, men resten, det halvviktiga, som det mesta av det gjordes efter inflytt, det bröt jag ner i små delmoment i listor.
Det var viktigt att inte skriva i listan "fixa invändig smyg till alla fönster"
Utan hellre
Köp färg till invändiga smygar
sala på för invändig smyg
Klyv material till rätt bredd
Mät ut och kapa materail till smygar
Fäst invändiga smygar
Spackla, slipa och foga smygar
Måla inv smygar.

Och så var listan full med sådana små delmoment, och strategin var att bocka av en sak om dagen.
Och vissa dagar bockade jag av 5 rader och kände mig oövervinnerlig, andra dagar bockade jag en rad och var nöjd.

Det blir illa när glädjen i att göra saker helt försvinner, hitta en strategi för att hela tiden fortsätta känna glädje, inte bara krav och måsten.

Och glöm inte dig själv och familjen, ty huset kommer stå kvar!
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Sen till festen, men här är mina tre grejer:
1. Fundera på om det verkligen spelar roll. Det är något jag verkligen lärt mig på sistone.
2. En att-göra-lista är ofta en "incomplete list of unclear things" för att citera David Allen. Boken om GTD har hjälpt mig mycket på många plan, men om du är projektledare har du säkert koll på det. Men att definiera uppgifter snarare än projekt på listan finner jag vara sjukt viktigt precis som Mikael skriver ovan.
3. Häng inte så sent på Byggahus, att du glömmer vilket det tredje tipset är.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Ni är kloka allihopa. Tack för alla tips. Jag köper definitivt att familjen gå först och det tycker jag själv att jag gör också. (Ska dubbelkolla med dem så bilden stämmer).

Jag är inte på väg in i väggen över huset, utan har/hade mer en uppgivenhetskänsla över att inte hinna mer (som någon skrev, tempot som alla här på BH håller. Men inser så klart att det är olika förutsättningar för alla).

Tycker att jag hittat vägen med min lista och får nu många saker som hängt över mig gjorda.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.