M MrPOK skrev:
Hej,
Lånar tråden lite :)

Har samma problem, att maskinen läcker i framkant, IKEA/Electrolux. Har bytt nedre listen och båda spolarmarna. Fungerade om vi samtidigt tiltade maskinen bakåt...tills i söndags. Nu läcker den igen och nu blir plastplåten under full, och rinner ut i bakkant, samtidigt som det ändå droppar i framkant. Maskinen har också gett felmeddelande id10, för lite vatten, vilket vi löser genom att starta den igen. Vi får detta felmeddelande ibland, både på diskmaskin och på tvättmaskin, då vi har (för) lågt vattentryck.

Jag har slut på ideer, är det dags att ring en reperatör eller är det flera saker som man kan göra själv, typ köpa ny ;) ?

Mvh /Kenny
OM det kommer in vatten men du får felkod 10 så betyder det att det är fel på trycksensorn. Fortsätter man att fylla så rinner det över och då får du 30 som felkod
 
M MrPOK skrev:
Fick grejorna idag. Sista meningen i instruktionen lyder " Kör slangtestet för att kalibrera de korrekta parametrarna för tryckgivaren."

Hur gör man det, slangtestet?
Maskinen kalibrerar själv inför varje fyllning då den är tom på vatten så det behövs inget mer än att byta sensorn.
 
Jaha nu har även jag råkat ut för detta och ringde direkt efter service då min är inom 5års garanti från Ikea.
Det som hände var
1. Stor pöl (någon dl) på golvet fram diskmaskinen.
2. Gjorde rent alla filter och spolarmar och körde ett program. Några matskedar droppar på golvet i vänster och högerkant
3. Körde igen, denna gång kanske ett halvt glas vatten mitt under luckan istället.
4. Körning tre - droppar
5. Körning fyra - inget
6. Service - två körningar snabbprogram - inget dropp.

Dock så fick man en liten chock angående konstruktionen när service plockade isär maskinen.
Packningen i nederkant under luckan har i princip ingen effekt. Utan det forsar ut vatten genom packningen och lägger sig i en plåtränna med ca 5mm hög kant (mot yttre delen av luckan. I denna 5mm ränna ligger det konstant 2-3mm vatten och pulserar i takt med spolarmarna - I rännan finns det sedan två ställen längst till höger och vänster där kanten är lite lägre och om rännan svämmar över så ska det rinna ner där och fångas upp i av nån plastränna in under maskinen.
Och enligt reparatören så skulle det vara så här.
Han bytte heller ingen nivånsensor eller kollade det eller tittade inte på packningen heller. KÄnns som det räcker att vattennivån blir någon mm för hög så svämmar maskinen över i plåtrännan.
Man ser även att det är vatten/kalkfläckar på insidan av yttre plåten (som sitter närmast själva ikea träluckan som tyder på att någon gång har det varit så pass tryck ut genom packningen att det sprutat rätt kanten och ut på luckan
Känns väldigt märkligt. Vet ju inte om man vågar lämna den här maskinen utan konstant uppsikt någonsin igen.
Ska man ta smällen och skrota den och köpa ett annat märke för husfridens skull eller har repartören gjort något fel eller är det något jag kan göra?

Till råge på allt så är golvet fuktskadat under maskinen (har åkt under plastskyddet via sidorna/framkant)...troligen inte från denna incidenten utan från ständigt småläckage.
 
  • Ledsen
leiftintin
  • Laddar…
Tog tyvärr ingen bild när han hade maskinen öppen utan här är underifrån.
Det är alltså underdelen av plåtrännan där det porlar några mm vatten ständigt och längst bort är plastgrejen som ska ta översvämningarna.
Nu kom det 2-3 droppar vid senaste körningen.
Känns konstigt att det ska vara så mycket vatten utanför packningen i normalfallet

På ytterplåten (vänster i bild) ser man även de vita skvättmärkena

nLTKDah-7ZAVJyzopSENq1AwvugDk_Ap21Y8DXZnTUuxFA2I3lwt9ijC4UZxQ7WuWWk5nK9q_hjOTNXW0jpCxh7j0LL2ZAQhp_F7pB05sFot-1O3OioxZjzVGQw4zzW_uoGhA2UOXuJvWjaTrhqgn8FkCK2HEd8oBDEd-S8yceL-iwI_smXvqfZcKRcT9xp3EBFea315g7t3zhn2_-Z77WECpHq_qedsev8w4G7n7b7dzdHN8YSshsuJtHVkv2NADMNEQfqJ4-uynjMCorqPdoT_cAe-BoEPW2_M8oU6T7YWVdaLR99OKkmz--UnadXG5QuaEmO-NuzWUZ7y10fPbEjp9Sf5eft6QeCMFWI6DPknjm9HdjVbl3Gm6-p5NjKEctAL001DTlzBOkCqsVfDIs2meo_c3Yimmq6_OeyQXN0lTeqhEoOYm4-JHe---wSXiJYEUE1YAa_YHnXZh1HFFUwheDkaqT704zS99Bmy13tSXZPGoKDqHzBZr1U3COGjt-u6E8sA-PW1-bdC4k0wD5mdaDfKCerwcXnRcY-FmkEdMiK_ZwEbx4vLZ-kLgj9zcUNQutPNDrYS6reahd8rMmrc7BF7XaedOEVKTFPlcfjKAZid51isj0w63t9gJJNjK1lQfLD1VS0FXI-B42JtXlVHMLDOC2iiVOM5nGlrzGMVmdzHEcEbDwZk=w973-h1297-no
 
A
Fullt normalt
Förutom vattnet på golvet då.
 
  • Gilla
leiftintin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Fullt normalt
Förutom vattnet på golvet då.
Även att det har skvätt vatten på insidan av plåtluckan?
Nu kom det som sagt några droppar bara, det kanske det gör varje gång fast jag aldrig sett det innan. KÄnns som extremt små marginaler, men men.
Får ha den under uppsikt
 
A
nä det är ju just detta skvättande som inte är normalt vilket då gör att du får blött på golvet
vad som händer vid för hög vatten nivå är att vattnet rinner ner i maskinen via de här viga spillkopparna i var ände och du får i30 indikation.
det är inte omöjligt att din list är kass för den skall ha en liten tunn tätning längst ner, för till skillnad mot föregångaren som hade två kanaler att rinna tillbaks så tätar denna bättre.
frågan är om du har någon spricka på den undre spolarmen? har du en med satelit arm?
 
Nu har det kommit någon enstaka droppar vid två körningar igår kväll och idag.
Reperatören såg inget fel på spolarmen, men ska syna den igen.
Vet inte helt vad en satellitarm är. Armarna ser ut som vanliga plastproppellrar, två vanliga och en mindre högst upp ovanför besticken.
Hur ser man vilken list man har och om den är dålig? Det är en Ikea Välgjord 2016 911434342/06 som tydligen ska ha en sådan här list https://shop.electrolux.se/diskmask.../dorrtatningslist-botten-svart/p/140055636017

Vet inte riktigt vad man ska ta sig till när service inte hittar något, men den fortfarande småläcker. Ska jag börja byta delar på den själv ändå eller ringa service igen för att det kommer 2 droppar per program?
Han bad mig film om det började droppa och höra av mig, men kan inte filma så lite :)
Hjälp

Kan tillägga att om jag öppnar luckan under drift så kommer det alltid 10tal droppar på golvet, även om jag öppnar luckan försiktigt. Men antar att det är helt normalt
 
Redigerat:
A
ja det är rätt reservdelsnummer
satelitarmen sitter på den undre armen och är i en annan färg

droppar på golvet när man öppnat luckan brukar det göra

klaga hos electrolux i stockholm och säg att golvet är förstört
dra ut teknikern tre ggr och reklamera produkten hos IKEA för att teknikern inte fixar det
ARN är bra
du har ju 5 års garanti
 
Fast ikea antyder ju att om tekniker inte konstaterar fel så får man själv stå för servicen. Nu var det visserligen ingen som antydde att de skulle skicka faktura till mig vid förra besöket så kanske lugnt.
Får väl se om jag kan dokumentera när det droppar och få hit dom igen. Listen känns ok men kan tycka att de borde bytt den när i brist på annan åtgärd när de ändå var här.
 
A
men om det är blött på golvet och det är förstört så är det ju fel på teknikern, fel det är en reservdelsbytare.
ta det med electrolux i stockholm
 
electroluxaren skrev:
men om det är blött på golvet och det är förstört så är det ju fel på teknikern, fel det är en reservdelsbytare.
ta det med electrolux i stockholm
Vet inte ens hur man får tag på dem. Enda kontakten eller kvittensen på ärendet är ett telefonnummer till han som var här. Har inte ens ett service id att referera till. Oj nu stoppas det så får försöka fota.....
 
1. Kolla att maskinen är i våg i båda riktningarna.
2. Kolla packningen i nederkant. Det händer att det kletas fast mot plåten om man har dörren stängd länge. När man sedan öppnar dras den ur position.
3. Sensorn kan vara delvis igensatt. Då fördröjs signalen så att man fyller för mycket vatten. Med det felet så kan man även få långa tömningar. Trots att maskinen är tömd så fortsätter tömningspumpen länge (mer än 30 s)
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Ringde teknikern igen och sa att den läcker några droppar varje körning och nu ska han tydligen byta halva maskinen i jakt på felet (packningar, spolarm, någon givare, kretskort, innedörren och något mer).
 
  • Gilla
Lagero
  • Laddar…
E Electrolux1000 skrev:
1. Kolla att maskinen är i våg i båda riktningarna.
2. Kolla packningen i nederkant. Det händer att det kletas fast mot plåten om man har dörren stängd länge. När man sedan öppnar dras den ur position.
3. Sensorn kan vara delvis igensatt. Då fördröjs signalen så att man fyller för mycket vatten. Med det felet så kan man även få långa tömningar. Trots att maskinen är tömd så fortsätter tömningspumpen länge (mer än 30 s)
Min visade sig inte vara våg, lutade lite framåt när man lastat nedre korgen tungt när den var utdragen. Ställde upp benen i framkant, sedan dess inget läckage. Dessvärre verkar man behöva dra dessa ben till och från
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.