KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett litet tips:
Skriv en "Att göra lista".
Ta med stort och smått, och markera om det är inomhus- eller utomhusjobb.
Och hur många timmar du uppskattar att jobbet skall ta.
Skriv ut listan, och lägg den på ett säkert ställe, där du inte tittar för ofta.
Problem solved!
Du behöver inte grubbla över allt ogjort, det finns ju på listan :)
(Och man blir ju rätt snart hemmablind)
Så här såg min lista ut för några år sedan:
[bild]

Att göra-lista görs. Många och på olika ställe. Blandar stort och smått. Och ger ingen överblick alls. Jag är projektledare i grunden så det här borde vara mitt område. Men det blir mest bara listor och inget mer.

Men det är kanske där jag ska börja. Samla ALLA grubbel i en lista.

Tack för tipset.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag får energi av att avsluta saker så tycker det är bra att börja med enkla saker som går ganska snabbt att göra klart. Bestäm också när du ska göra saker så du inte känner att allt behöver fixas nu.
Det är en stress man mår bättre utan så om du skall bygga en altan t.ex. så bestäm redan nu att den inte ska göras förens nästa sommar. Gör en planering över när, och gör den med ordentligt med luft så du lätt ligger lite före plan och har utrymme för att njuta av livet.

En sak som är skön också är att städa undan och göra allt t.ex. i ett hörn. Då ser man hur fint man gjort just där.

På jobbet har jag alla att göra uppdelade i mindre delar, de får inte ta mer än en halv dag att göra. Och jag har markeringar på uppgifterna om de måste göras på konteret eller tex kan göras på ett tåg. Kanske göra en lista med lite filter. Som gör att jag kan filtrera efter olika typer och olika längd, ute/inne osv.
 
Z ZipLock skrev:
Precis som några skrivit här i tråden - skriv en lista för att få överblick.

Jag brukar försöka arbeta i kortare pass för att inte gå in i väggen. Entimmarspass på vardagkvällar och max sex timmar på en helg.
BRA tips med tid. Jag kämpar alltid efter ”färdig”. Om jag går på tid så jobbar jag så länge, och bryter sen. Får fortsätta imorgon. Tack.
 
S swe.jocke skrev:
Håller het med @KnockOnWood: gör en lista. Kanske ännu mer detaljerad än hans exempel (inte en 360-timmars). Det kan vara "foga sprickan i hörnet i x-rummet".
"foga sprickan i hörnet i y-rummet"
"Måla bla bla"

Se till att inte fylla på den listan med mer saker utan fyll på dem på en annan lista. När första listan är klar, njut av en kall mjölk eller nåt. Sedan kan man gå på lista två.

Min sambo fyllde på min lista hela tiden innan. Så när jag var klar med första momentet (oavsett om det var 10 minuter eller 2-timmar-grej) så fanns 3 nya saker på listan. Inte ok!
Är det ok att stryka tre bokstäver i mjölk?

Man kanske kan fylla på men om det finns filter behöver man inte se dem. Ett annat fel som jag gjort är att jag inte bara strukit. Jag har tagit bort från den digitala listan. Jag ser alltså inte det som är gjort. Bara det som måste göras.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där är ju som att gå till tandläkaren först när det gör ont även när man inte tuggar. Då borstar jag hellre bättre. Tror ärligt talat det där inducerar mer ångest även om det verkar vettigt. Då tror jag mer på listan med småsaker och att inte fylla på listan. Men alla är olika, så olika funkar för alla...
Sätt även upp sådana saker som att rensa hängrännor och kolla av i krypgrunden och på vinden på listan, de är viktiga, inducerar lugn och tillfredsställelse och genererar oftast inget jobb alls mer än att plocka fram stege och ficklampa.
Jag har iaf ingen krypgrund. Den kan jag stryka från listan.
 
Jag gör listor. Tillåter byggfria perioder. När jag väl är i byggfas, som nu, så ser jag till att göra något varje dag, även om det bara är att komma igång eller stå å stirra på någon rördragning eller vad det nu handlar om.

Det måste vara lätt att göra det när det väl är dags så det är struntsamma om det tar två dagar att preppa något, bara man kan göra det den tredje dagen utan att behöva åka å handla eller fundera på hur det ska göras.

Och, jag gör listor, sa jag det?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Lägg upp ett schema där du planerar jobbdagar/kvällar och ännu viktigare lediga dagar/kvällar där du inte FÅR jobba. Så du vet när du bör ta dig i kragen och når du får slappna av helt.

Allt kan inte vara perfekt jämnt. Och det är ok!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Om man gör listor, fyll i och stryk över om du gör något som inte fanns med på listan, så ser du att du betydligt mer än vad du tror.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gör listor. Tillåter byggfria perioder. När jag väl är i byggfas, som nu, så ser jag till att göra något varje dag, även om det bara är att komma igång eller stå å stirra på någon rördragning eller vad det nu handlar om.

Det måste vara lätt att göra det när det väl är dags så det är struntsamma om det tar två dagar att preppa något, bara man kan göra det den tredje dagen utan att behöva åka å handla eller fundera på hur det ska göras.

Och, jag gör listor, sa jag det?
Så här gör vi med numera. Förra året byggde vi varje kväll och varje dag för att klara oss inom bygglovet. Sa nej till allt barnen ville göra som krävde 2 vuxna. Nu är alla måsten gjorda och vi hade en paus i våras när vi mest småpillade. Sänk kraven, vad behöver du? Mycket hetsas ju för omgivningen, vi bor med spånplattor på golven och gipsväggar sen säkert 5 år tillbaka medan vi fixat fasad, tak, ventilatilon osv. Inte direkt nåt material till en inredningstidning. Men barnen är små och bryr sig inte ett skit. Nu ska vi börja med ett rum i taget och då gör vi det lite varje kväll och varje helg tills det är klart. Sen en paus emellan när vi är mycket tillsammans sen tar vi nästa rum. Målet är att vara klara 2021 då har vi i så fall byggt ut 50 kvadrat och bytt allt utom stommen på 10 år.

Sen trädgården, satt och läste en trädgårdstidning hos läkaren och insåg att alla däri var minst 50, så då är det fortfarande är gott om tid för mig att även ha en fin trädgård tills dess. Man måste inte ha allt nu nu nu!
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
En annan grej som underlättar att sätta igång en kväll är att dagen innan inte göra helt klart, lämna lite så du vet exakt vad du ska börja med. Det är väldigt kul att sitta på dagen och veta att när man kommer hem så ska man lägga den sista stenen på infarten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för pepp och goda idéer. Satte mig igår och samlade alla olika listor i tre st.
Inne
Ute
Teknik

Totalt ca 65 punkter totalt.

Idag är jag ensam hemma med alla barnen, men har ändå hunnit med:
1. Lagat handdukstorken
2. Skrapat bort allt lim runt limmade krokar
3. Satt fast tempgivaren
4. Slagit två släntar.
5. Röjt lite nedre tomten.
6. Röjt en del i utsikten
7. Mätt och googlat fram ett brunnslock
8. Skruvat loss den trasiga lampan i utebelysningen.
9. Mätt och räknat ut hur mycket vi sten vi behöver.

Nu något kallt att dricka... Skål och tack!
 
  • Gilla
hobbs och 14 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Well done Old chap!
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Lagt lite golvvärme, ebeco 37m/400w
 
  • Installation av golvvärme med Ebeco system, kablar utspridda på golv med nät och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B ByggStålis skrev:
Tack alla för pepp och goda idéer. Satte mig igår och samlade alla olika listor i tre st.
Bra jobbat!
B ByggStålis skrev:
Att göra-lista görs. Många och på olika ställe. Blandar stort och smått. Och ger ingen överblick alls.
Första punkten på att-göra-listan måste naturligtvis vara skriv-en-lista :)
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
S
Säkerligen har några redan sagt detta, men listan kommer aldrig att ta slut. Eller bli mindre. Så skippa den helt.
Det kan vara så att du börjar närma dig en gräns för vad du klarar av. Gå för guds skull inte över den. J
var likadan och hade tusen saker som måste göras hela tiden, både på jobbet och hemma. Har inget direkt råd annat än att försöka släppa det, huset är 4 år gammalt och inget är livsviktigt annat än din och din familjs hälsa. Jag lärde mig den hårda vägen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.