L Leif i Skåne skrev:
Det där är väl fel ?

Se Bos svar ovan.

Bi ledaren är till för att leda felström i en skadad kabel till matande jord.
Om man ansluter i båda ändar kommer en felström att delas mellan skyddjord (Gul-Grön) och kabelhöljet av Al/Bly+Biledare vilket är fel ! All felström skall gå genom Skyddsledaren.
Den skall inte ha chansen att dela sig mellan jord och kabelhölje på sin väg till matnings punkten.

Det var rätt vanligt att man i industrin felaktigt anslut bi-ledare i båda ändar med stora vagabondströmmar som följd då det ofta förekom TN-C i installationen, strömmen i nollan gick via mantel på kabeln till maskinfundament och sedan ett nytt hölje tillbaka till ställverket.
Mätte man med en tångamperemeter runt en kabel kunde den visa många Ampere!
Summan av ström i en kabel skall vara NOLL.
Nej det är inte fel att ansluta den i båda ändar. Minst ska den vara ansluten i matande ände.
Inom industrin kan det vara en annan sak men i installation är det inga problem.
 
Skulle vara intressant att höra vad de andra installations elektrikerna här på forumet har för åsikt om detta
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Nu är jag inte installationselektriker men efter att ha läst en hel del här och tänkt själv kring det anser jag att det korrekta är att ansluta varje kabel i matande ände. Anledningen är att felsökning och mätning av jordkontinuitet blir väldigt mycket jobbigare om biledaren är ansluten överallt. Då kan man mäta kontinuitet utan att ha en godkänd ledare (eftersom biledaren inte är en sådan) om det finns en dålig kopplingspunkt på gulgrön någonstans på vägen. Det skapar inte heller några konstiga slingor.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Och mitt svar i #117 står givetvis fast, både ang anslutning av biledaren och dess isolering.
Anslutningen har vi diskuterar i otaliga trådar genom åren och jag har själv vacklat och varit förledd, men just gäller anslutning endast i matande ände. Det är dock inte tokfel att ansluta i bägge ändar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ett rimligt sätt är att koppla ihop biledarna separat och givetvis inte klippa av dem i onödan heller där de slutar blint. Och att ansluta till jord i matande punkt så är det logiskt och bör tillfredsställa de flesta. Isolera som sagt där det behövs och passar.

Ovanstående i en typisk installation med dosor, brytare, uttag, armaturer osv. Vid en ren anslutning av ett objekt via tex någon arbetsbrytare, motorskydd etc där man enkelt kan ansluta biledaren rejält parallellt hela vägen ser jag ingen nackdel snarare fördelar om vi rör oss med 1.5-2.5 mm2.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är väl fel ?
Bi ledaren är till för att leda felström i en skadad kabel till matande jord.

Om man ansluter i båda ändar kommer en felström att delas mellan skyddjord (Gul-Grön) och kabelhöljet av Al/Bly+Biledare vilket är fel ! All felström skall gå genom Skyddsledaren.
Den skall inte ha chansen att dela sig mellan jord och kabelhölje på sin väg till matnings punkten.
Nja, det är väl lite en sanning med modifikation, beroende på typ av tillämpning har biledaren olika funktion så att säga att den endast skall leda felström är inte hela sanningen.

  • I en signalkabel har biledaren en teknisk funktion för att minska påverkan av störningar.

  • I en kraftkabel (EKKJ, AKKJ m.fl) kan biledaren både ha en ren skyddsfunktion (huvudledning i TN-S, gruppledning till en större maskin) men den kan ju även har funktionen PEN när den används som huvudledning i ett TN-C system och leder då i högsta grad ström

  • När det gäller "installationskablar" är dock biledaren i dag av för låg area för att få användas som skyddsledare när den används som gruppledning. Förekom på 60-talet kabel med grövre biledare.

Är svårt att säga att biledaren "aldrig" skall kopplas parallellt med en skyddsledare då det beror på vad kabeln används till, i en gruppledning till förbrukare i en bostad eller på ett kontor bör inte biledaren vara ansluten annat än i ena änden då den inte är tillräckligt grov för att utgöra skyddsledare (man kan tänka sig ett felfall där en jordtråd i en kopplingsdosa ej blir ansluten medan biledaren är ansluten - vid kontiunitetsmätning får man antagligen OK på mätningen fast jordförbindelsen är "felaktig")

Är det däremot en kabel som används mellan en motor och frekvensomriktare skall skärmen/biledaren vara ansluten parallellt med jordledaren.

L Leif i Skåne skrev:
Det var rätt vanligt att man i industrin felaktigt anslut bi-ledare i båda ändar med stora vagabondströmmar som följd då det ofta förekom TN-C i installationen, strömmen i nollan gick via mantel på kabeln till maskinfundament och sedan ett nytt hölje tillbaka till ställverket.
Mätte man med en tångamperemeter runt en kabel kunde den visa många Ampere!
Summan av ström i en kabel skall vara NOLL.
Det där fenomenet beror mer på TN-C än att man har en biledare som sådan. Har man problem med vagabonderande strömmar (vilket man får med TN-C) så kommer det oavsett kabeltyp vara en strömobalans om man mäter runt kabeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
S
T twp skrev:
Jag har full förståelse för att vad jag än gör här så kräver det behörighet. Det hade krävt behörighet om de så hade varit en vanlig 1-fas koppling till dosan och jag hade velat koppla på ett enkelt utanpåliggande eluttag. Jag förstår det men väljer att totalt strunta i det på egen risk. Hade jag brytt mig hade jag ju inte ställt frågan utan kontaktat elektriker.

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig här. Behöver ingen info om behörighet eller elektriker. Bara hur jag ska göra för att med säkerhet fastställa vad de olika kablarna är till och hur jag gör för att skarva vidare från dem. Hur löser jag det med nolla och jord?

Hade jag haft en jord hade jag väl bara kunnat skarva på den röda, en av faserna och jorden eller? Kan jag på något sätt mäta mig fram till vad som är jord? När jag mäter så får jag samma resultat om jag möter mellan röd och en av faserna som när jag mäter mellan den silvriga lösa tråden och faserna. Borde det inte betyda att någon av dem är nolla och någon är jord?
Kontakta en behörig elektriker och lägg fram dina önskemål. Resonemanget här visar att du saknar nödig kompetens både vad gäller installation och ellära. (Dessutom kanske inget att skylta med).
 
Problemet är säkert löst för mer än ett år sedan...
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är säkert löst för mer än ett år sedan...
Exakt:) Löste sig jättebra. Tackar alla för hjälpen!
 
  • Gilla
AxH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.