Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bra jobbat som vanligt!
Blir bra det där, och skulle inte oroa mig för rost på plåtarna
Tack. Nej, rost känns verkligen inte som det troligaste problemet som skulle kunna uppstå.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Ja plåtar är ett elände i badrum...
I alla utrymmen jag har gjort har jag använt mig av skivor över plåtarna och följt Ardex anvisningar.
Problemet är inte bara fukten utan även PH som fräter på plåtarna (Har jag för mig)
Har du skruvat plåtarna mot golvspånet?
 
Vi la vanligt golvspån, satte nät och klamrade slangen med kabelclips. Flyt och sedan elvärme och mer flyt som det även gjordes fall med. Dvs, inga plåtar alls.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja plåtar är ett elände i badrum...
I alla utrymmen jag har gjort har jag använt mig av skivor över plåtarna och följt Ardex anvisningar.
Problemet är inte bara fukten utan även PH som fräter på plåtarna (Har jag för mig)
Har du skruvat plåtarna mot golvspånet?
Japp, alla plåtar är skruvade. Sitter drygt 10 per plåt, så de glipar minimalt. Ett visst skydd bör ju även primern ge, den blir ju som en skyddande hinna (om än tunn)
 
R Robert-san01 skrev:
Vi la vanligt golvspån, satte nät och klamrade slangen med kabelclips. Flyt och sedan elvärme och mer flyt som det även gjordes fall med. Dvs, inga plåtar alls.
Ja, om plåtarna nu över tid skulle korrodera bort så lär ju fortfarande värmen fördelas vettigt, med tanke på hur elslingor vanligen dras.
 
Tänker att plåtarna korroderar något i början, sedan hamnar dom i ett steady state där oxidskiktet och begränsning av tillfört syre stoppar ytterligare korrosion.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Risken är väl att oxideringen gör att spacklet släpper från plåten...
Jag hade lagt 12mm slang direkt på 22mm spån och spacklat min 13mm över slangen, ja det blir en massa spackel säkert 50mm som mest men då vet man att det håller
 
Då var parketten på plats i alla rum. Ett paket för lite blev det, så det blev ändå rätt bra beställt. Räknade med spill på 5%, blev väl snarare 6% i slutändan. Nu är allt täckt iaf.

Första två rummen är helt färdigslipade. Har grundmålat dem och fogat alla hörn med Bostik superflex, så jag får en fog som är så rörlig som möjligt. Det är lite småskavanker i spacklingen som målaren får ta sig an imorgon innan jag täckmålar.

Första badrummet flytspacklades nu i veckan och nu har jag även testat att sätta tätskikt, från Kiilto som jag fick ett mycket bra pris på. Väldigt smidigt och enkelt att sätta var det också. Det är bara klamringen till golvbrunnen som är klurig att få dit. Jag har valt att enbart köra med folie, i och med att det är allra säkrast.

Till veckan ska det täckmålas och troligen blir fler rum färdigmålade. Ska även flytspackla badrum 2, och påbörja köket. Innerdörrar beställer jag imorgon. Har valt Swedoor med deras Pluskarm, som är garanterat kvistfri och som har gummilister, för bättre ljuddämpning.

Tätskikt i badrum med Kiilto KeraSafe-produkter på väggar och golv inför kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum under renovering med väggar täckta av grönt Kiilto KeraSafe tätskikt och frilagda rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum under konstruktion med oslipat parkettgolv täckt av papper, och väggar i grundmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad parkett i renoverat rum med pågående byggarbete, stege och arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad parkettgolv i ett rum under renovering med synliga byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd mörk parkettgolv i renoverat rum med nymålad vägg och omonterade eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad parkettgolv i soligt rum med vita väggar och fönster, några skyddstäckta eluttag vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad parkett i rum under renovering, skyddspappersrullar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen flytspacklat golv i ett rum under renovering med synliga väggkabler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 8 till
  • Laddar…
Lite vågat att bara täcka med brun papp, den går ju sönder bara man tittar på den...
 
Det tar sig!

Bra jobbat!!
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
OT kanske, men en reflektion... ett hus av en sådan här magnitud, och hur det ser ut och hur det tas fram skulle verkligen vara drömmen för vår familj.
Vi skulle ta oss an det tillsammans och vi som familj som ta alla beslut.

Nu menar jag inte att det inte behöver vara så otydligt i praktiken, men när jag läste lite snabbt från slutet så var det så ofta skrivet i "jag"-form... att det är du ensam som gör detta. Allt från tekniska beslut, till design, till ekonomi ... "jag"
Då funderade jag är det du som bygger detta stora hus för dig själv... men nejda, det står "vi" i början och med barn.

"Jag har gjort si, jag har så, jag har valt, jag vill ha...."

Jag funderar då... är det bara du som styr? Eller är det ett underförstått "vi"?

Det är ju inte riktigt bara off-topic, för i detta med husbygge så är det ju tusentals val - hur löser ni det i praktiken?
Det kan ju vara så enkelt att du har fått ganska fri premisser, med vissa grundvilkor eller...?
 
nino nino skrev:
Lite vågat att bara täcka med brun papp, den går ju sönder bara man tittar på den...
Så är det, men kör med tjock mjölkpapp på alla utsatta ställen där man går mycket, och på alla stora ytor nere vid kök/v-rum, så jag tror det ska funka. Skulle det visa sig att det inte håller får jag rulla ut mer mjölkpapp helt enkelt, golven vill man ju inte riskera.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L larka742 skrev:
OT kanske, men en reflektion... ett hus av en sådan här magnitud, och hur det ser ut och hur det tas fram skulle verkligen vara drömmen för vår familj.
Vi skulle ta oss an det tillsammans och vi som familj som ta alla beslut.

Nu menar jag inte att det inte behöver vara så otydligt i praktiken, men när jag läste lite snabbt från slutet så var det så ofta skrivet i "jag"-form... att det är du ensam som gör detta. Allt från tekniska beslut, till design, till ekonomi ... "jag"
Då funderade jag är det du som bygger detta stora hus för dig själv... men nejda, det står "vi" i början och med barn.

"Jag har gjort si, jag har så, jag har valt, jag vill ha...."

Jag funderar då... är det bara du som styr? Eller är det ett underförstått "vi"?

Det är ju inte riktigt bara off-topic, för i detta med husbygge så är det ju tusentals val - hur löser ni det i praktiken?
Det kan ju vara så enkelt att du har fått ganska fri premisser, med vissa grundvilkor eller...?
L larka742 skrev:
OT kanske, men en reflektion... ett hus av en sådan här magnitud, och hur det ser ut och hur det tas fram skulle verkligen vara drömmen för vår familj.
Vi skulle ta oss an det tillsammans och vi som familj som ta alla beslut.

Nu menar jag inte att det inte behöver vara så otydligt i praktiken, men när jag läste lite snabbt från slutet så var det så ofta skrivet i "jag"-form... att det är du ensam som gör detta. Allt från tekniska beslut, till design, till ekonomi ... "jag"
Då funderade jag är det du som bygger detta stora hus för dig själv... men nejda, det står "vi" i början och med barn.

"Jag har gjort si, jag har så, jag har valt, jag vill ha...."

Jag funderar då... är det bara du som styr? Eller är det ett underförstått "vi"?

Det är ju inte riktigt bara off-topic, för i detta med husbygge så är det ju tusentals val - hur löser ni det i praktiken?
Det kan ju vara så enkelt att du har fått ganska fri premisser, med vissa grundvilkor eller...?
Det kan nog bli så att jag skriver mycket i jag-form eftersom det är jag som står här dagarna i ända, men alla beslut som påverkar slutresultatet (färg, golv, belysning, fönster, dörrar, rum, mm) är allt förankrat med min sambo. I början av min tråd var sambon mycket mer involverad i och med att det gjordes ritningar, man träffade arkitekt osv. Dock löser jag de flesta små beslut själv på plats, då sambon varken har kunskapen eller någon av oss har tiden att diskutera alla beslut som behöver tas.

Hoppas du fick lite bättre klarhet i dina funderingar :)
 
  • Gilla
RoffeN och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Men, behöver inte vattenbehållaren för toastolen vara vattensäkrad med spillhål?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
Snyggt jobbat!
Men, behöver inte vattenbehållaren för toastolen vara vattensäkrad med spillhål?
Tack! Jag vet faktiskt inte, det är inget som rörmokarna nämnt något om, så det tror jag inte. Kan ju ändå ställa frågan till dem för säkerhets skull.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.