M mackan_kal skrev:
Riktigt intressant och bra dokumenterat!

Ang lem-slang i avloppsrör fick jag igenom både 40+32 i 3st 30* böjar (ena bergvärmeslangen+bevattning).

På tal om bevattningsslang så kan du ha tur och kunna pumpa upp vatten ur borrhålet. Kan vara värt att lägga ner en slang och testa iallafall.
Ja, hade jag haft 30-böjar hade det nog varit enkelt, men genom två 45or tog det tvärstopp. Hade man nått ner till slangen hade man kanske lyckats få upp den om man hade slitit i den och hjälpt den att böja sig lite, men eftersom jag dragit alla rör under makadamen ligger de ju närmare 75cm ner under plattan och så långt fick jag inte ner armen. :p
 
  • Gilla
Videnvik
  • Laddar…
Kul att följa! Vi kommer nog skälla på dig om du blir dålig på att uppdatera :cool:

Håller själv på med ett garage just nu på 9x12m, är 35g på taket och det är fan vidrigt, bara jobbigt att krypa fram och tillbaka och inte kunna stå upp!
 
Pontus95 Pontus95 skrev:
Kul att följa! Vi kommer nog skälla på dig om du blir dålig på att uppdatera :cool:

Håller själv på med ett garage just nu på 9x12m, är 35g på taket och det är fan vidrigt, bara jobbigt att krypa fram och tillbaka och inte kunna stå upp!
Aj då! Det där lät hotfullt. Får nog se till att jobba lite hårdare då. :)

Kul! Vi är i lite samma sits då, vore kul att följa hur det går för dig!
 
Heij83
För att fylla ut tråden lite när jag inte har så mycket nytt att bjuda på, så kan jag gå tillbaka i tiden till sommaren 2016. Nu flyttade jag hem till Åland från Göteborg där jag hade bott i sju år, och kunde då börja med tomten jag hade köpt ett år tidigare när jag ännu var bosatt i Göteborg. Då såg det ut så här:

En igenvuxen tomt med högt gräs och buskar bland flera höga träd en solig sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät och igenväxt skogsmark med högt gräs och buskar bland ljusstamade björkar och andra träd en sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En igenvuxen tomt med ormbunkar, träd och skogsmark före röjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igenväxt tomt med ormbunkar och björkar, bilden illustrerar trådens diskussion om tomtröjning och förberedelse för bygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dense overgrown forest land with a variety of bushes and young trees in Åland before clearing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En igenvuxen tomt med olika arter av träd och undervegetation i sommarljus, före röjningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyfsat igenvuxet med andra ord, här fanns det att göra!
Men innan jag hade möjlighet att ta fram röjsågen och motorsågen så kom två kompisar från Göteborg på besök, och de ville så klart prova köra grävmaskin... Jag larvade över från grannen där jag hade maskinen och så fick de ta några skoptag. Här fanns det ännu inte några direkta tankar kring hur allt skulle se ut, men sen råkade det sig att just där de grävde så är infarten till tomten idag!

Två personer står på en grävmaskins skopa i en igenvuxen skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite röjande:

Röjning av en skogstomt med fällda träd och uppgrävda stubbar i ett lätt igenvuxet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom jag sen in med Eivor på tomten och började gräva bort den gamla husgrunden som fanns där:

Vy från grävmaskinens hytt som gräver bort gammal husgrund omgivet av skog och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi pratade med kvinnan som äger åkrarna runtom oss inför vår bygglovsansökan så berättade hon att det var någon släkt till henne som hade ägt tomten och skulle bygga hus där för länge sen. Tyvärr gick paret isär, och huset som var hyfsat långt byggt, tätt hus tror jag åtminstone, blev att stå och sedan åt tidens tand upp det.

I februari 2017 hade jag röjt och grävt stubbar hela hösten och vintern, och då började man få lite känsla för hur tomten faktiskt såg ut, och vad det var för gris i säck man hade köpt:

En ryddad tomt med stenar och grävmaskin i bakgrunden, träddunge till vänster.

Juli 2017 och röjningen och städningen har nu pågått i ett år. Det börjar ge resultat:

Nygrävd tomt med avverkade träd och stubbar i kvällssol på Åland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora björken till höger i bild står kvar än idag och är strax utanför garaget som på denna bild skulle stå ungefär i mitten.

Sen kom september 2017 och då flyttade vi ju som jag nämnde tidigare Eivor till en kompis tomt, där hon fick vistas till mars i år och där jag spenderade 100 timmar på att gräva åt kompisen. Därefter tog vårt bygge igång!

Gul grävmaskin på lastbil framför igenväxt tomt och bostadshus, möjlig framtida infart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Kan rekommendera detta paket, känns lite bättre att vara på taket då.

[länk]
Vi har faktiskt den! Men va mest bökigt å ta sig runt där uppe, vi fick sätta reglar var 50cm så vi kunde få stöd för fötterna, för att ta oss fram och tillbaka när vi spikade allt liksom!
 
S skydiver skrev:
Aj då! Det där lät hotfullt. Får nog se till att jobba lite hårdare då. :)

Kul! Vi är i lite samma sits då, vore kul att följa hur det går för dig!
Haha!

Har väl tyvärr inte fotat jättemycket eftersom jag bygger det åt svärmor och svärfar hemma hos dom. Men såhär ser det åtminstone ut för tillfället, ska börja med plåttaket i helgen!
 
  • Halvfärdig trästomme till ett hus med öppen takkonstruktion under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Trots avsaknader av uppdateringar pågår arbetet fortsättningsvis! Men nu när semestern är slut och det bara är kvällar och helger man kan jobba så går det tyvärr lite långsammare...

Den 18/8 fick vi på sista utegipsen så att huset är "tätt". Jag säger "tätt" eftersom vi inte har några portar på plats, vilket innebär att det är två 10 kvm hål rakt in i huset! :p
Här spikades de sista spikarna på den sista skivan som monterades, de var lite knepiga att komma åt så då fick man göra så som man inte ska göra...

Byggnad under renovering med isolering synlig och gult fordon som hanterar material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20/8 drog vi elservisen från huset till där vi fått vår anslutningspunkt och elbolaget ska sätta upp ett markskåp. När jag lade skyddsröret för elen frågade jag på elfirman vilken dimension jag skulle ha för att dra cirka 80 meter kabel, och de tyckte att ett DVK 50 skulle räcka alldeles utmärkt. Jag funderade själv på att gå upp på DVK 75 för att försäkra mig om att man fick i kabeln, men lyssnade på de som kan.
Sen begärde jag pris på kabel, AXMK 4x16, från samma elfirma, och killen (som känner mig) sade att jag får samma pris på 4x25 vilket de hade en stor beställning på, och då han visste att jag gillar att alltid ligga på säkra sidan om marginalerna tyckte han att jag skulle ta en sån. På frågan om jag får i så grov kabel i skyddsröret svarade han att det inte skulle vara några problem.
Sagt och gjort, vi lånade en dragfjäder och drog i en rejäl nylonlina, och sen började vi mata i kabel. Sambon drog och jag tryckte för allt vad jag var värd. De första 50 metrarna gick hyfsat lätt, men sen började det gå tyngre, och tyngre, och tyngre.
När vi fått i 73 meter och hade 11 meter kvar gick det inte längre. Då befann vi oss mellan två 90° riktningändringar, och jag kände att även om vi kom fram till den andra 90° och bara hade 7 meter raksträcka kvar så skulle vi aldrig komma vidare. Då fick Eivor hjälpa till lite, vilket förstås gladde henne, och jag grävde upp där jag tyckte att vi borde vara, kapade skyddsröret och drog ut kabeln där istället. Sen var det en barnlek att dra den vidare därifrån de sista 11 metrarna!
Så nu sitter kabeln där, och jag är glad att jag aldrig behöver göra det igen!

Kabeltrumma och elservis vid en husgrund med byggmaterial och öppen grävd kabeldike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu pågår arbetet med att bygga portarna. Efter mycket forskning kom jag fram till att "vändlimning med störtning" var bra grejer, och tänkte prova det. Tänkte även att jag skulle använda mig av sånt som vi hade liggande, så jag tog av de 195-reglar vi hade och klöv dessa i fyra delar, varav varje par fick bilda en ny 90-regel.

Hållande en träregel ovanpå släpvagn med byggmaterial och verktyg i en grusig uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen byggdes ramar av detta, med förstärkningar för gångjärn och vid skivskarvar. På insidan har jag skruvlimmat 15 mm fanér, och på utsidan spikat 9 mm utegips. Portarna fylls med två lager 45-isolering som läggs omlott för att minska genomgående skarvar. Sen tänkte jag sätta luftspalt och montera snedställd panel av samma typ som det blir på väggarna.
Det blir med andra ord ena våldsamma portar. 150 cm breda, 360 cm höga och nästan 115 mm tjocka innan ens ytterpanelen är på plats! Är väldigt nyfiken på att väga dem, skulle gissa att de är någonstans runt 80 kg, de känns iaf väldigt tunga!
Jag funderade på om man skulle sätta tvärgående förstärkningar över hela porten just vid gångjärnen, men jag tänker mig att det för det första inte ska bli så stora brytkrafter då gångjärnen blir så långt isär, och att skivverkan med både skruvlimmad fanér och utegips borde styva upp portarna helt tillräckligt.
Vi får väl se om jag får ompröva mitt beslut i framtiden!

Ramkonstruktion för en stor port med förstärkningar och fanér, i ett byggprojekt, bakgrund med släpvagn och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerad portkonstruktion i en verkstad, med synliga träramar och isoleringsmaterial, verktyg och fordonsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två portar är nu byggda, och tidsåtgången per port var cirka 3 timmar, så förhoppningsvis ska alla fyra vara klara till morgondagen!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Fy tusan! På huset blir det över 30° för oss, jag längtar inte tills den dagen!
Brukar titta till din tråd med jämna mellanrum, inspirerande bygge!
Ibland är det en fördel med liten taklutning..jag har 8 grader. Klart bekvämt att kliva runt på :D
Sen finns det förstås nackdelar med låglutande också.. Men det tar vi inte här..;)
 
Nu är det dags för en stor uppdatering igen!

Sist jag skrev något var vi i färd med att bygga portarna, och på något sätt har det ibland inte känts som att det hänt så mycket, men det måste jag väl ändå säga att det har!

Den 1/9 hade vi fått en stor leverans från bygghandeln. 1435,20 meter granpanel, 234 meter finsågat 22x145 och en hel del annat. Granpanelen skulle järnvitriolas och det finsågade skulle målas (till takfotsbrädor och inklädd takfot). Vi byggde ett 5 meter långt kar som mina föräldrar stod och badade granpanelen två plankor i taget, och sambon hon stod och grundoljade det finsågade. Jag vet inte riktigt vad jag gjorde den dagen, det kändes som att jag mest sprang fram och tillbaka och gav hjälpande händer till höger och vänster.

Trots att vi hade lagt ut mattor överallt på golvet så kom det järnvitirol både här och där vilket ju ger rostfläckar. Men vad tusan, det är en garageplatta, det kallas patina! :)

Två personer arbetar med byggnadsmaterial vid en nybyggd struktur omgiven av grus och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer behandlar träpanel i ett hemmabyggt kar i ett garage under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av träpanel och sågat trä invirat med plast inne i en byggnad under konstruktion, med utsikt till grävmaskin utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med granpanel och finsågade brädor i ett garage inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3/9 kom bergvärmeborrarna som började borra där jag hade tyckt att de skulle borra.
Första dagen kom de 24 meter och sen gick något i borriggen sönder vilket han inte lyckades laga på plats. Han sade även att det var trasigt berg och ganska svårborrat.

Borrigg och generator vid en pågående installation av bergvärme nära en byggnad under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag två fortsatte de borra, och när jag kom på kvällen hittade jag en borrstång som såg sådär ut...

Skadad borrstång nära en bergborrmaskin på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev nu lite orolig och började googla hur länge det ska ta att borra egentligen. Hittade bud på allt från en dag till tre dagar, så när de väl skulle påbörja tredje dagen funderade jag på om det här skulle ta rekordlänge.
Åkte via på väg till jobbet den tredje dagen, och då berättade borraren att kronan fastnat i hålet på 60 meters djup och att de inte fick loss den. De ville då kassera det hålet och frågade om de kunde börja på ett nytt någonstans. Jag föreslog en ny placering cirka 5 meter från det gamla hålet och åkte iväg på jobb. När jag kom tillbaka efter jobbet var alla maskiner borta och jag hade två foderrör som stack upp ur marken, ett för det första hålet och ett för det andra. Åkte hem och tittade på timelapsen från min Gopro som jag haft uppe och började titta. Nu såg det ut att löpa riktigt bra, så sen provade jag räkna hur många borrstänger de tog upp ur hålet efter att de borrat klart. 210 meter fick jag det till, vilket kändes bra då jag hade beställt 200 meter aktivt hål och hade berg cirka 4 meter under markytan- Detta fick jag även bekräftat i borrningsprotokollet som de sedan leverade. Ytterligare några dagar senare kom de och grävde för kollektorslangarna och drog in dem genom hålen jag hade gjort ursparningar för i betongväggen. Jag bad dem lämna det öppet då jag ville täta genomföringarna själv, så på kvällen tätades dessa och hålet grävdes igen.

Byggarbetsplats med nygrundat grundarbete och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det paus i arbetet lite då en svensexa kom emellan. Där var det tävlingar av typiskt lantligt snitt, till exempel grenen "flytta full ölburk med skogskran från 70-talet".

Person står vid en röd traktor med tillkopplad skogskran, klar för tävling i flytta ölburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På kvällarna har jag sen fortsatt med att sätta upp spikläkt och även skjuta upp lite panel, men då vi går mot mörkare tider så blir det mindre och mindre gjort på bygget. När man inte ser bubblan i vattenpasset längre, då vet man att det är dags att sluta!
Det som är bra med ha en Eivor är dock att man efter mörkrets inbrott kan hoppa in och gräva lite så man får det gjort. Här hade jag planerat ut lite av alla jordhögar som ligger på tomten. Nu börjar vi närma oss slutlig marknivå, det ska väl fyllas cirka 10-15 centimeter till men lutningen känns ganska bra.

Ett nybyggt hus med öppna portar och byggmaterial framför, på en nylagd grund med skymningen som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den 12/9 fick vi äntligen hämta en skylift som jag lånar av en kompis jag hjälpt gräva förut - tjänster och gentjänster liksom. Det är en fyrhjulsdriven, maffig modell som väger ungefär 6 ton, så nu kan vi brumma runt och börja göra allt sånt som vi inte nått till förut! Till exempel åka upp och spana in utsikten från högt över huset:

Kvinna i skylift ler mot kameran med byggplats och gröna fält i bakgrunden vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har liften använts till att bland annat måla vindskivor, och även monterat hängrännor på ena sidan.

Man som tar en selfie med en byggarbetsplats i bakgrunden, inklusive högar av material och en del grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta följdes av att vi den 13/9 äntligen fick elen inkopplad! Nu kan vi sluta snylta på grannens el och vara begränsade av vart vi når med vår 50 meters skarvsladd. Vi har heller inte velat köra belysning på grannens el, men nu kan vi glatt börja koppla in lampor!

Nyinstallerat elskåp öppet framför träpanelvägg med synliga mätare och säkringar, och en person visar tummen upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upplyst verkstadsbyggnad om kvällen med öppna dörrar och konturer av byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma dag fick jag även gångjärnen till garageportarna levererade. Jag hade köpt vanliga raka grindgångjärn, men konstaterade att det inte blev så bra då fodren på väggen skulle flytta ut porten, och jag vill även ha porten lite längre in än väggen. Tittade på att beställa hem färdigt bockade Habo gångjärn via bygghandeln, men då det var lite lång leveranstid och gångjärnen då ändå inte riktigt var vad jag ville ha så kollade jag vad lokala metallverkstaden skulle ha för att bygga gångjärn exakt som jag ville ha dem. Priset blev lägre per styck än vad Habo-gångjärnen skulle kostat, men då behövde jag måla dem själv.
Det tyckte jag var en bra deal, så hela helgen har jag nu sprayat lager på lager och idag tyckte jag att de fick vara klara.

En verkstadsinredning med nymålade, hängande gångjärn på ett ställ i ett halvbyggt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag satt upp OSB på ena innerväggen så att jag kunde flytta över verktygstavlan från container och sätta upp verktyg och hyllor i garaget istället. Detta gjorde susen för ordningen, det har inte känts så roligt att jobba de senaste dagarna då vi haft undermålig ordning på bygget.
Under tiden jag pillat med detta har sambon och min pappa fortsatt på de två portarna. De har monterat luftspalt och panel, så nu har vi två helt färdiga portar redo för montering! Men med en vikt på runt 120 kg styck så får det vänta någon dag tills vi har lite flera händer på plats för att hjälpa till. :p

Eget byggt garageportblad klätt med diagonalt placerad granpanel och markerade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplad granpanel av olika bredder i en byggnad med verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt vädertätt hus börjar med andra ord närma sig!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Nu börjar det vänstra porthålet vara redo för montage av portar. Vi har satt foder runt hålet och har plastat och reglat klart på insidan så att vi kan dra genomgående bult genom stommen.

Ett vänstra porthål på en byggnad med foder runt, reglat och plastat på insidan för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberett porthål med foder, plast och reglar mot en HEA-balk i en huskonstruktion vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var spännande att försöka plasta runt HEA-balken som vilar på ytterväggen. Tror inte att tejpen, trots att den är klibbig som tusan, kommer hålla enbart fäst mot balken, så jag har en plan!

Schematisk ritning som visar en metod för att tätta runt ett porthål med röd träram och blått byggskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte prova snickra en träram (rött) som är någon centimeter mindre runtom än hålrummet i balken (svart), och så kör man byggskum (blått) först uppe och nere, och när det härdat klart så sätter man även på ena sidan. Då borde ramen klämmas fast mot balken och även klämma fast plasten/tejpen mot balken. Eller har någon ett bättre förslag på hur man bäst får detta tätt?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Riktigt kul bygge Kommer bli riktigt bra tror jag kul att följa er
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Idag var det äntligen dags! Allt inköpt och redo och vi lyckades rulla ut den massiva porten för att försöka resa den på plats.

Person rullar ut en stor träport intill en byggnad, förberedd för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den passade som ett smäck i hålet. Jag har medvetet lämnat ganska stora marginaler runt om för att kunna använda stora tätningar vilket tillåter lite rörelse.

Person poserar framför stort garagehål där en ny port framgångsrikt har installerats, med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann inte längre än att få på det nedersta gångjärnet ikväll, men imorgon fortsätter arbetet!
 
  • Gilla
Artemisia och 11 till
  • Laddar…
Nackdelen med tjocka väggar (och portar) är att man behöver långa bultar. 40cm gängstång kör vi för att komma igenom med lite marginal...

Hand som håller en 40cm gängstång framför en träklädd vägg med svart metallfäste och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ytterligare en nackdel är att det behövs långa borrar... Och eftersom man förstås fått någon skruv ivägen någonstans och någon spik någon annanstans, var jag tvungen att köra med stålborr. Inhandlade ett 60 cm långt 10 mm borr, och med ett så långt borr är det heller inte alltid så lätt att borra rakt! Efter några halvbra hål fick vi dock in snitsen, och då rullade det på fint!

Person står mellan stora träportar med lång gängstång och tunga gångjärn på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots att dörrarna väger 120 kg styck går det att öppna dem med bara ett finger, det är grejer det!
 
  • Gilla
Artemisia och 33 till
  • Laddar…
Snyggt det blir!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.