A
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Lutar åt att renovera köket och vi har kikat en del på IKEA-kök. Någon här med erfarenheter att dela med sig av?

Något som man bör undvika och köpa på annan plats? Hur är exempelvis vitvarorna?

För vår del lutar det åt Askersund:
[länk]

Bänkskiva Oxsten:
[länk]

Tack på förhand!

Jag totalrenoverade ett fd fritidshus till villa standard, jag har allvarlig allergi mot Lån och hade en egen budget men pga av 2 fuktskador drog det iväg lite och jag bestämde mig för att köra ett Ikea kök tillfälligt (ska ev bygga ut och då förstora/flytta köket)

Jag köpte vitvaror osv från andra men luckor och stomme ifrån Ikea och sen handtag från Danmark då jag ville sy ihop hela hiset med koppar detaljer.

Jag är jättenöjd med köket, hade dock velat ha svart stomme men den hade 2 månaders leveranstid så det fick bli vit.


Har inte hela köket på bild men bjuder på det jag har :)
 
  • Kök med mörka skåp, kopparhandtag, träbänkskiva och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett Ikea-kök med svarta skåp och vitvaror, inbyggnadsugn och mikrovågsugn, accentuerat med kopparhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack
H HansOT skrev:
Mer snyggt än praktiskt det där!
Har också funderat om det kan vara så. Tänker mig att det fortsätter rinna ut oönskat diskmedel ur pumpen(?).
 
Har Ikeas pump. Håller tätt.
 
Herman19 skrev:
Jag totalrenoverade ett fd fritidshus till villa standard,

Jag köpte vitvaror osv från andra men luckor och stomme ifrån Ikea och sen handtag från Danmark då jag ville sy ihop hela hiset med koppar detaljer.



Har inte hela köket på bild men bjuder på det jag har :)
Hej
Ser att du har svart kylskåp.
Funkar det bra. Blir det tydliga fingeravtryck eller hur ser det ut i vardagen?
Vilket märke valde du?
 
A
G Genvägen skrev:
Hej
Ser att du har svart kylskåp.
Funkar det bra. Blir det tydliga fingeravtryck eller hur ser det ut i vardagen?
Vilket märke valde du?
Det är inga problem med fingeravtryck etc, vi har ett Cylinda som dock strulat en del för oss. Men rent estetiskt är de riktigt snyggt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bosch också. En del av deras nyare toppmodeller levereras av Bosch. T.ex. Diskad diskmaskin
Någon som vet om diskmaskin "Diskad" från IKEA är bra och prisvärd?
 
Den käns iallafall gedigen när man känner på den så tvivlar inte på att den är prisvärd! Dessutom bra garanti
 
Polaren Per Polaren Per skrev:
Någon som vet om diskmaskin "Diskad" från IKEA är bra och prisvärd?
Vi har den ca ett halvår tillbaka. Är en Bosch till skillnad mot övriga Ikeamaskiner som ska vara Electrolux. Är mycket nöjd än så länge. Diskar tyst och effektivt.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Vi har den ca ett halvår tillbaka. Är en Bosch till skillnad mot övriga Ikeamaskiner som ska vara Electrolux. Är mycket nöjd än så länge. Diskar tyst och effektivt.
Om Diskad är från Bosch har Ikea haft otur. I Råd & röns senaste test av diskmaskiner (190522) kom nio maskiner från Bosch på de tio första platserna. En Neff kom på plats sju. Diskad kom på plats 27 med klart sämre betyg på diskresultatet. Om man vill ha bra diskresultat i alla lägen bör man nog välja Bosch verkar det som.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Om Diskad är från Bosch har Ikea haft otur. I Råd & röns senaste test av diskmaskiner (190522) kom nio maskiner från Bosch på de tio första platserna. En Neff kom på plats sju. Diskad kom på plats 27 med klart sämre betyg på diskresultatet. Om man vill ha bra diskresultat i alla lägen bör man nog välja Bosch verkar det som.
Vad var sämre med Diskad än de andra nio Bosch-maskinerna då?
 
Fairlane
Intressant. Diskad förlorar framförallt på är resultatet på diskning med huvudprogrammet. Eco-programmet verkar ok, vilket känns underligt
 
Testpanelen kanske inte visste att Ikeamaskinen också var en Bosch. :rolleyes:
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Polaren Per Polaren Per skrev:
Vad var sämre med Diskad än de andra nio Bosch-maskinerna då?
Den hade genomgående sämre diskresultat, vilket naturligtvis gäller i första hand vid intorkade matrester, men det är ju de svårare fallen som fäller avgörandet. Kastruller är svårast, men många maskiner har bättre resultat vid eko-program som håller på längre så att det som sitter fast hinner lösas upp. Dock håller dessa program ofta på i närmare fyra timmar! Diskad var inte bland de bättre av Ikeas maskiner när det gäller kastruller och ekoprogram. Resultaten är rent allmänt blandade, så jag rekommenderar en titt på testet. Det går att betala några tior för enstaka tester om man inte har en prenumeration.
 
Har diskmaskin Hygienisk från Ikea/elux. Väldigt nöjd sedan installation ca 6 mån.
Snabbprogrammet på 38min används flest av gångerna. Perfekt.
Kör långprog sporadiskt mest för att rengöra maskin o anslutningar.
Valde den bl.a för att få programtidsindikering projicerad på golvet.
 
T torkelb skrev:
Den hade genomgående sämre diskresultat, vilket naturligtvis gäller i första hand vid intorkade matrester, men det är ju de svårare fallen som fäller avgörandet. Kastruller är svårast, men många maskiner har bättre resultat vid eko-program som håller på längre så att det som sitter fast hinner lösas upp. Dock håller dessa program ofta på i närmare fyra timmar! Diskad var inte bland de bättre av Ikeas maskiner när det gäller kastruller och ekoprogram. Resultaten är rent allmänt blandade, så jag rekommenderar en titt på testet. Det går att betala några tior för enstaka tester om man inte har en prenumeration.
Tyvärr måste jag hålla med om att Diskad inte diskar perfekt... Nu är ju min jämförelsemaskin en 26 år gammal Electrolux, så det finns säkert andra skillnader, men de flesta är nog saker som har större nytta för tillverkaren (kortare livslängd, enklare montering, billigare material) än mig som konsument...

Diskads Eco-läge är 3:08 enligt displayen, och det stämmer att det blir renare med det läget .. Autoläget brukar hamna på två timmar, men då är det extremt viktigt att man fyller maskinen på ett sätt som "passar".. Eftersom mellanhyllan är rymlig kan man lägga mindre kastruller, bunkar eller formar där, men bestickshyllan ovanför har ingen egen "spolarm" så blockerar man strålarna från den övre spolarmen blir inte besticken rena...

I övrigt är den tyst, vilket gör att vi mer sällan kör den på natten, som vi gjorde med den gamla, men den där torkningen med mineraler som Ikea beskriver undrar jag hur den funkar... Tycker disken är lika blöt som med den gamla... Lampan som visar att diskmaskinen är igång är ju kul, men jag hade hellre sett en grön LED som lyste när maskinen var klat, än en blå LED som lyser hela tiden när maskinen går... Då kunde de ta bort det hiskeliga pipandet den har för sig när den är klar, också. "en dov ton" som Ikea påstår är inte direkt sant...

Men sammantaget är diskmaskinen bra, så fort man lärt sig fylla den diskar den helt ok! Kanske något högt pris, men eftersom den är inbyggd och passar bra med Ikeas luckor/skåp har man inte så mycket att välja på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.