ginnfilt ginnfilt skrev:
Fredag 26 juli. Alla fönster är drevade utifrån och tejpade med super(dyr)tejp.

[bild]

Är inte den tejpen enbart för diffusionstätning inifrån? Har för mig att det blir för tätt på utsida med den om du använder samma, eller fogar på insidan. :thinking:
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
Är inte den tejpen enbart för diffusionstätning inifrån? Har för mig att det blir för tätt på utsida med den om du använder samma, eller fogar på insidan. :thinking:
Hum, jag har bara antagit att den funkar för detta ändamål också... Om den inte gör det, så kommer jag testa vilka konsekvenser det får, för kvar får den sitta... :)
 
Inspectah44: efter lite Google läser jag fölande i 3M:s produktblad:

"Produkten kan användas både på inner- och ytterväggar."

"Luft- och fukttät lösning som förhindrar att fukt tränger in i byggnaden"
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Mer jobb från förra helgen; ytterpanelen börjar komma upp.

Efter mycket funderande valde vi att sätta en horisontell "överliggare" överst vid takstolarna. Det blev enklare att ta ut luftspalten så och ta ut för takstolarna i den. Sedan bara mata på med panelen. Spikläkt är 34x70 mm.
Design för knutbrädor följer samma som vårt stora hus. De sitter i samma nivå som ytterpanelen och där de möts blir det sedan en 70 mm som täcker.
Monterad horisontell träöverliggare och spikläkt på en byggnads yttervägg i rosa utegips, förberedd för ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad ytterpanel på husvägg med horisontell överliggare och träknutar, vid sidan av stege och virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En långsida klar, den enkla utan fönster... Vi kommer att kapa i underkant framöver.
Nyuppsatt horisontell ytterpanel på byggnad med horisontell överliggare, stege och virke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikar med denna, panelspik från Skyllberg, som inte går igenom utegipsen.
Hand i svart handske håller en låda med panelspikar mot en grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gusen och 3 till
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Inspectah44: efter lite Google läser jag fölande i 3M:s produktblad:

"Produkten kan användas både på inner- och ytterväggar."

"Luft- och fukttät lösning som förhindrar att fukt tränger in i byggnaden"
Man ska inte ha plast på båda sidor för då har ej fukt någonstans att ta vägen.
Vi har alltid plastad drev på insida och vanlig utsida.
 
Långsida nummer två på väg...
Delvis färdigställd husvägg med nytt mörkt fasadbräde bredvid ljusare del med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering från helgen 7-8 september.

Ytterpanel till långsida nummer två (öst) är på plats och norrgaveln har fått (nästan all) spikläkt.
Nyinstallerad svart ytterpanel på hus med fönster och spikläkt på gavel, hängränna synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt började vi med hängränna till västra sidan.
Nyinstallerad hängränna på ytterpanel med provisoriskt stuprör, träspikläkt under takpannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fick den faktiskt på plats, men med stupröret aningens provisoriskt...
Nyinstallerad hängränna och stuprör på en grå byggnads långsida med nyligen uppsatt ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den som är intresserad kan jag meddela att komplett med prylar för takavvattning gick loss på 2814 kronor på Byggmax. Då är allt i sin enklaste form; stuprören avslutas med vanliga utkastare.
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Ser jättefint ut. Just stuprännor mm har jag noll koll på nu. Det är list som gäller för mig. I sanning en investering!
 
Är det en synvilla eller vad händer med hängrännan vid 5:e ströläktet från höger på sista bilden?
 
X xLnT skrev:
Är det en synvilla eller vad händer med hängrännan vid 5:e ströläktet från höger på sista bilden?
Jag vet inte vad det är du ser? Förhoppningsvis (?) är det en synvilla!
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Jag vet inte vad det är du ser? Förhoppningsvis (?) är det en synvilla!
Jag tycker lutningen på rännan förändras en hel del. Ser ut som en svacka på mitten om du förstår vad jag menar.
 
Ja, nu när du säger det! Men det är en synvilla som sagt, rännan är spikrak (fast med fall)! :D
 
I veckan kom ett lass med isolering från den lokala bygghandlaren.

18 balar 220 mm (47,52 m2)
15 balar 120 mm (59,55 m2)
2 balar 70 mm (13,22 m2)
14 balar 45 mm (129,64 m2)

Kostnad: 14700 kr inkl frakt.

Kommer att isolera enligt följande:

220 mm i golv, 220+45 i tak (samt 20 mm cellplast för att hålla luftspalten), 120+45+45 i vägg och 70 mm till innerväggen. Det ska också räcka till 120 mm i mellanbjälklaget (loftet).

Flertal balar med isolering i olika storlekar levererade utomhus bredvid ett litet hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måååånga balar att lagra en stund!
 
  • Gilla
Houdini och 3 till
  • Laddar…
Veckans världspremiär: Jag har bockat mitt första bleck! Något som jag dragit mig för, då jag inte haft koll på hur man gör... Men det var lättare än jag trodde och det blev riktigt bra. (Provisoriskt fastsatt på bilden.)

Nytt svart fönsterbleck monterat på trävägg över fönster, provisoriskt fastsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står 6 st fönsterbleck på tur!
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Tre veckor har gått och här är status idag. Norrgaveln har färdigställts och östra sidan saknar bara foder under fönsterblecken, sedan är även den klar. Vindskivor och vindskiveplåtar är på plats och takavvattningen är klar.

Från den här vinkeln kan man låtsas att utsidan är klar...
En nyligen renoverad byggnads norrgavel och östra sida med vindskivor och takavvattning på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Takutsprånget ska kläs in, men det får bli senare...)

Men tyvärr har vi södersidan kvar! :)
Nybyggt hörn av trähus med färdig norrgavel, oavslutad östra sida och två stegar lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arendal och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.