K Kalbygge skrev:
När vi ändå är inne på värmepumpar:
Jag noterar att de ställt den en bra bit från väggen. Jag tycker själv det verkar logiskt därför är jag fundersam på mina grannar med värmepump som står i med bara ca 10 cm från väggen. I min värld så blir det sämre luftcirkulation, högre ljud och så kyls ju väggen ner på vintern. Varför ställer de värmepumparna så nära väggen när denna värmepump står en bra bit från väggen?
Oftast pga okunskap. Det står angivet minsta avstånd i installationsanvisningarna.
Det är lite samma sak med de som envisas med att bygga in utedelen i en låda som mer eller mindre hindrar luftflödet.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
M
J Jarlsgård skrev:
Med det priset så låter det snarare som om du satt in en luft/luft snarare än en luft/vatten. Billiga exempel av sådana med låg effekt ligger på 30+
Ha ha, ja för den oinvigde kan det onekligen låta så. Köpte deras 6kw 2014 för något jula-club-medlem-special-pris ala 14,995kr. Nu tror jag den kostar 24,995kr, svag krona har väl bidragit misstänker jag.
Jag värmer ca. 200m2 med denna, enbart radiatorer, ingen golvvärme. 150 boyta och 50 biyta, cirkus, varav källare med 25cm isolering innefattar biytan och 35 boyta av ovanstånde.
Förra vintern gjorde pumpen av med 5800kwh och elpatronen (3kw) stöttade med 1200kwh. Varmvattnet värmer jag med vanlig beredare. Håller 23gr inomhus från Sep till April. Stödeldar ibland i kamin med ca. 2m2 ved per vinter.
Blir 6’e vintern med denna pump nu och jag är positivt överaskad över både effekt, intjänandegrad och livslängd med tanke på investerad krona.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Med det priset så låter det snarare som om du satt in en luft/luft snarare än en luft/vatten. Billiga exempel av sådana med låg effekt ligger på 30+
Jula hade en billigare modell för några år sedan som säkert har sålts för 15 000 när det har varit rea. Sen tillkommer det såklart ett antal tusen innan det är inkopplat och klart och något tappvatten värmer den inte.
 
M
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Lite OT: Jag är lite nyfiken på hur du tycker pumpen presterar och är. Skriv gärna pm om det är för mycket OT.
Jag är riktigt positivt överaskad, av alla faktorer med pumpen. Enda nackdelen är att mitt hus är anpassat för hög framledningstemp, 70-tals hus som byggdes med oljepanna. Egentligen ska nog pumpen gå mot ett lågtemp golvvärmesystem då den har svårt att prestera mer än 35-36gr framledningstemp vid -5-10gr kallt.
Men installationen drar som mest 4,3kwh med elpatronen inkopplad och då har den oavsätt utetemp gett högre framledningstemp än när jag körde med 6kw elpatron i min panna. Så uppskattningsvis ger pumpen aldrig lägre effekt än 3kw, inte vad jag upplevt ned till -15gr iaf., och då tar den 1,3kwh som mest. Så lägre än COP 2-komma-nånting verkar den inte gå vid -15gr iaf.
Där jag bor, västkusten, så innebär en vinter oftast 5-7 plusgrader och sällan veckor i streck med minusgrader, hade jag bott norr om vänern hade jag kanske inte köpt denna som förstaval.

Installationen av pumpen med växlare var väldigt enkel, förfyllda ledningar som bara var att ansluta. Anslutningen till radiatorsystemet var superlätt. Kopplade inkommande från radiatorreturen. Min Nibepanna står kvar i pannrummet med acc-tankar så vill jag elda med ved eller om pumpen går sönder så vrider jag bara på två ventiler och sätter på strömbrytaren till pannan så har jag värme igen, pannans cirkulationspump startar och rumstermostaten sitter kvar och sköter styrningen av shunten på pannan.

Min tanke från början var att luft/vattenpumpen skulle vara en add-on på det vanliga värmesystemet, för att se om det verkligen fungerade med mina radiatorer, och det visade sig fungera. Känns trevligt att ha två automatiska system att skifta mellan om det ena går sönder.
 
M
useless useless skrev:
Jula hade en billigare modell för några år sedan som säkert har sålts för 15 000 när det har varit rea. Sen tillkommer det såklart ett antal tusen innan det är inkopplat och klart och något tappvatten värmer den inte.
Jag gjorde avvägningen vad Jula ville ha för tanken till pumpen och vad jag betalar för att värma vattnet i min Nibe beredare. Tror ekvationen sa 8kr/dygn i beredaren för ett hushåll med 2 vuxna och 2 barn, så frågan är om tanken, som kostade typ 9000, någonsin skulle betala sig för mig. Med tanke på att jag håller 80gr i min beredare så skulle väl elpatronen i jula-tanken ändå få värma vattnet mest hela tiden då det sällan sjunker under 35-36gr när man duschar/badar, och det är ju först under denna temp som pumpen klarar värma vid kall väderlek.

Så i mitt fall köpte jag värmepumpen med enda syfte att värma huset.
 
M
Naturligtvis så tillkommer kostnaden vid installationen av rördragning i källaren med några tusenlappar. Jag använde mig i princip enbart av lödkopplingar. Bara vid anslutningen mot befintligt system körde jag klämringskopplingar, annars silverlödde jag all rördragning i huset, totalt 16m rör genom 2 innerväggar är lödda på plats. Lite spännande men jag satte brandskyddsfiltmatta i innertaket så det funkade fint.
 
L lordi skrev:
Oftast pga okunskap. Det står angivet minsta avstånd i installationsanvisningarna.
Det är lite samma sak med de som envisas med att bygga in utedelen i en låda som mer eller mindre hindrar luftflödet.
Vad menar du med okunskap?

Jag har en vän som byggde in sin i en låda. Luftflödet behöver inte per automatik minska. Man måste se till att in- och utflöde inte hindras. Resultatet blev en mycket tyst utedel. man hör i princip bara luftflödet. Inga stora väggar som reflekterar ljudet mot grannarna och en väl ljuddämpad låda men fritt luftflöde.

Men min fråga kvarstår:
Varför står de flesta värmepumpars inflöde så nära väggen?
De borde bli både tystare och effektivare om de står en bit ifrån väggen och så slipper man en nedfrusen vägg. Men jag förstår att det finns en vits med en sådan placering. Vad består fördelarna med det av?
 
M Markarbetaren skrev:
Ha ha, ja för den oinvigde kan det onekligen låta så. Köpte deras 6kw 2014 för något jula-club-medlem-special-pris ala 14,995kr. Nu tror jag den kostar 24,995kr, svag krona har väl bidragit misstänker jag.
Jag värmer ca. 200m2 med denna, enbart radiatorer, ingen golvvärme. 150 boyta och 50 biyta, cirkus, varav källare med 25cm isolering innefattar biytan och 35 boyta av ovanstånde.
Förra vintern gjorde pumpen av med 5800kwh och elpatronen (3kw) stöttade med 1200kwh. Varmvattnet värmer jag med vanlig beredare. Håller 23gr inomhus från Sep till April. Stödeldar ibland i kamin med ca. 2m2 ved per vinter.
Blir 6’e vintern med denna pump nu och jag är positivt överaskad över både effekt, intjänandegrad och livslängd med tanke på investerad krona.
Inte illa för en så billig pump, firman där jag jobbar servar och installerar luf/luft pumpar ,våra gubbar lagar inta längre Ansluts luft/luft för att det är lögn o få tag i delar och nästintil omöjligt att löda i rören för att det inte är vacumsugna tror jag är orsaken.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Jag har placerat min utedel 2,8m från fasaden. Slangpaketet var 4m långt och hydroboxen sitter på innerväggen i garaget. På utsidan har jag altan och 2,5m till ett 70cm högt plank/staket och sedan gräsmatta. Jag la plattor på gräsmattan som jag fäste utedelens stativ i. Extremt bra luftcirkulation, solen kommer åt hela dagen, inget oljud i huset, inga resonansljud som man kan få när utedelen är fäst på fasaden, kondensvattnet rinner ned på gräsmattan. Över pumpen har jag endast ett litet tak så inte snö och regn ska komma åt pumpen.
 
K Kalbygge skrev:
Men jag förstår att det finns en vits med en sådan placering. Vad består fördelarna med det av?
Det är väl oftast av estetiska och praktiska skäl. Man (fru) vill inte ha en stor låda mitt på gräsmattan eller uppfarten.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har placerat min utedel 2,8m från fasaden. Slangpaketet var 4m långt och hydroboxen sitter på innerväggen i garaget. På utsidan har jag altan och 2,5m till ett 70cm högt plank/staket och sedan gräsmatta. Jag la plattor på gräsmattan som jag fäste utedelens stativ i. Extremt bra luftcirkulation, solen kommer åt hela dagen, inget oljud i huset, inga resonansljud som man kan få när utedelen är fäst på fasaden, kondensvattnet rinner ned på gräsmattan. Över pumpen har jag endast ett litet tak så inte snö och regn ska komma åt pumpen.
Så skulle jag också göra om jag hade en sådan.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl oftast av estetiska och praktiska skäl. Man (fru) vill inte ha en stor låda mitt på gräsmattan eller uppfarten.
OK!
Jag förstår det men kan undra om det finns någon funktionsfördel med det eftersom de flesta sitter så nära väggarna?
 
Det är nog mest av gammal vana. Luft/luft-pumpar hängs oftast på väggen så då gör man ungefär likadant även när prylen står på marken.
Visst kan det bli ett litet skydd mot väder och vind, men å andra sidan kan det rasa snö från taket, bli begränsningar i luftflödet och större risk för störande ljud. Så förutom att utedelen syns lite mindre och inte är ivägen så finns det inga direkta fördelar att ha den nära huset.
 
Magnus E K
Några fördelar finns väl ändå. Stjäl mindre yta i trädgården, syns mindre från fönster bredvid i samma vägg.
 
Det var väl det jag skrev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.