Lena och Bengt Johansson bestämde sig nyligen för att byta ut värmesystemet i sin 50-talsvilla i Veberöd. Byggahus.se var på plats under installationsdagen då villans gamla värmepanna ersattes med en ny luft/vattenvärmepump.

Du kan läsa artikeln här: Installera luft/vattenvärmepump – steg för steg
 
Jättetrevligt reportage. En liten sak bara: är det verkligen en On-Off-värmepump som det antyds av parantesen? Säljs det andra än inverter på svenska marknaden längre?
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Jag ska kolla, återkommer.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Nu har jag kollat med Lars. Han säger att "- ja det är en on/off-värmepump, och det säljs fortfarande en hel del av dessa modeller. Vissa experter anser att on/off-tekniken är mer pålitlig eftersom den innehåller mindre elektronik som kan gå sönder, jfr med inverterpumparna.2
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Kolla med Lars om de har funderat på den drastiska förändring som detta innebär för deras vind på sikt.
 
När vi ändå är inne på värmepumpar:
Jag noterar att de ställt den en bra bit från väggen. Jag tycker själv det verkar logiskt därför är jag fundersam på mina grannar med värmepump som står i med bara ca 10 cm från väggen. I min värld så blir det sämre luftcirkulation, högre ljud och så kyls ju väggen ner på vintern. Varför ställer de värmepumparna så nära väggen när denna värmepump står en bra bit från väggen?
 
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Lena och Bengt Johansson bestämde sig nyligen för att byta ut värmesystemet i sin 50-talsvilla i Veberöd. Byggahus.se var på plats under installationsdagen då villans gamla värmepanna ersattes med en ny luft/vattenvärmepump.

Du kan läsa artikeln här: Installera luft/vattenvärmepump – steg för steg
Har också installerat luftvattenvärmepump från Mitdsubishi, vilket fabr. gäller för dig?
 
I artikeln installerar dom en Thermia.
 
Magnus E K
Det hade varit intressant att veta exakt vad innedelen innehåller. Jag hade fått för mig att om det är vattenrörsanslutning från utedelen så slipper man innedel (och "kan" göra installationen själv...).

Är det verkligen tillåtet att leda kondensvattnet in till avloppssystemet (med kommunalt avlopp). Det kan ju bli en hel del vatten. Behöver man sätta en mätare på det?
 
Redigerat:
Googlade på Veberöd och hamnade i Skåne, varför tar man ett exempel från Skåne och inte ett från norra Norrland där vi har vinter med ned till 30-35 grader tidvis.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det hade varit intressant att veta exakt vad innedelen innehåller. Jag hade fått för mig att om det är vattenrörsanslutning från utedelen så slipper man innedel (och "kan" göra installationen själv...).
Innedelen innehåller styrsystem, expansionskärl, elpatron, cirkulationspumpar, varmvattenberedare och växelventil.
Det är svårt att klara sig utan dom prylarna även om det är vatten till utedelen. Särskilt om man vill värma både huset och tappvattnet.


Det verkar vara en Atec utedel och Total compact innedel dom installerar.
http://login.thermia.se/umbraco/downloadFile.asp?dokfilid=1436
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
enSAM enSAM skrev:
Googlade på Veberöd och hamnade i Skåne, varför tar man ett exempel från Skåne och inte ett från norra Norrland där vi har vinter med ned till 30-35 grader tidvis.
Jag tror det är för att Lena och Bengt bor där och inte planerat att flytta till Norrland ;)
 
  • Gilla
KPL och 12 till
  • Laddar…
M
Plötsligt känns min egeninstallerade luft/vatten av fabrikat Anslut från Jula för 14,995kr som en helt fantastisk investering
 
  • Gilla
craftsboy och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Plötsligt känns min egeninstallerade luft/vatten av fabrikat Anslut från Jula för 14,995kr som en helt fantastisk investering
Med det priset så låter det snarare som om du satt in en luft/luft snarare än en luft/vatten. Billiga exempel av sådana med låg effekt ligger på 30+
 
M Markarbetaren skrev:
Plötsligt känns min egeninstallerade luft/vatten av fabrikat Anslut från Jula för 14,995kr som en helt fantastisk investering
Lite OT: Jag är lite nyfiken på hur du tycker pumpen presterar och är. Skriv gärna pm om det är för mycket OT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.