Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Betalar 179 för IPTV över fiber och ett 30-tal kanaler, där max 5-6 används frekvent.
Är värt 50kr extra för att slippa de övriga 17970 ;)
Lev?
 
Telia
 
A AndersS skrev:
Telia
Standardavtal över öppen fiber eller något specialförhandlat?

Kan man ha flera TV eller kostar det extra per månad?
 
hsd
Det priset är troligen ett kampanjpris
 
Ganska bra hastighet på mobilen.
Skärmavbild av bredbandsprestanda med hastighetsmätning på 317,14 Mbit/s nedladdning och 31,34 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Standardavtal över öppen fiber eller något specialförhandlat?
Kan man ha flera TV eller kostar det extra per månad?
Telia Öppen fiber och tecknade ett 24 månaders avtal när jag ökade till 250Mbit/s.
Intressant fråga om flera TV, som jag ser det Ja utifrån extra TV hemma och i fritidshus körs via Chromecast och Telia Play, samt att jag även kör lite Play i pc/27"skärm, platta och mobil. SVT kan du ju streama rakt av från internet.
Vi har inget behov annat än vid vissa tillfällen kunna se på två enheter.

Och kampanjer förekommer ju fortlöpande och även egen förhandling så vad som ska ses som normalpris, tja, kanske ska kallas listpris istället. Priser förändras ju fortlöpande och jag brukar försöka förhandla helheten, dvs fiber, TV, mobil, mobilt bredband, etc, ibland med ny mobil. Men prioriterar enkelhet och är inte så priskänslig att det måste vara lägsta pris, utan väljer/förhandlar utifrån helhet.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ganska bra hastighet på mobilen.
Ja, bithastighet ja, men latensen (ping på 30 ms) är inget vidare.

Kör jag mobilen mot WiFi här hemma ligger ping på 2-3 ms. För folk som spelar är detta kritisk, spelar man inte spel är det inte lika viktigt, men det påverkar t.ex. om man hämtar webbsidor med mycket innehåll (eftersom webbläsaren i princip hämtar en "sak" i taget, HTML-koden, CSS, alla bilder etc).

I t.ex. Firefox man kan trycka Ctrl-Shift-E och får fram nätverksanalysatorn, om man laddar en webbsida visar den alla förfrågningar och hur lång tid de tar.

För byggahus startsida får jag:
94 förfrågningar
1,08 MB / 370,35 kB överfört
Slutfört: 11,95 s
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, bithastighet ja, men latensen (ping på 30 ms) är inget vidare.

Kör jag mobilen mot WiFi här hemma ligger ping på 2-3 ms. För folk som spelar är detta kritisk, spelar man inte spel är det inte lika viktigt, men det påverkar t.ex. om man hämtar webbsidor med mycket innehåll (eftersom webbläsaren i princip hämtar en "sak" i taget, HTML-koden, CSS, alla bilder etc).

I t.ex. Firefox man kan trycka Ctrl-Shift-E och får fram nätverksanalysatorn, om man laddar en webbsida visar den alla förfrågningar och hur lång tid de tar.

För byggahus startsida får jag:
94 förfrågningar
1,08 MB / 370,35 kB överfört
Slutfört: 11,95 s
Att du får 2-3ms med mot wifi är ju inget konstigt, då den gpr via fibern.

Jag hade inte tillgång till dator hade varit intressant att kolla lite hur lång tid olika sidor tar uppkopplad med datorn.
Men det är ju inte direkt så att kag märker någon skillnad på sidorna kag är inne på.
 
Ja det var det jag menade alltså, att mobilt internet har mycket högre latens än fiber, jag ville bara jämföra "mobiltelefon via WiFi och fiber" med "mobiltelefon via 4G", för att inte få höra "det är skillnad på mobiltelefon och dator" eller "det är skillnad mellan kabel och trådlöst".
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Provde nu hemma med firefox och ladd byggahus sida.
Fick 10.8 med mobilen
7.x över bredbandet.

Surfade lite på byggahus via mobilen.
Kändes inte som så stor skillnad mot att använd bredbandet.
Här hemma har jag dock bara 5-10 mbit på det mobila.
 
B
mexitegel mexitegel skrev:
Telia och telenor använder olika fibernät. Däremot levererar de internet och andra tjänster i varandras fibernät och upplevs möjligen därför fungera likadant.
Nja... de köper båda installation av Skanova, och hyr fibern av dem. Det går utmärkt att göra ett operatörsbyte från Telia öppen fiber till tex telenor eller comhem, sä länge de är etablerade i din telestation.
 
Finns det ens nått att ångra med att skaffa fiber?
Kan ju knappast fungera dåligt om det inte är ett generalfel i installationen
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
T TheGame skrev:
Finns det ens nått att ångra med att skaffa fiber?
Kan ju knappast fungera dåligt om det inte är ett generalfel i installationen
Nej. Aldrig. Eftersom det bara blir en. Enda ett område kan ångra är om de kollektivt tog ”fel” nätägare
 
B Boan skrev:
Nej. Aldrig. Eftersom det bara blir en. Enda ett område kan ångra är om de kollektivt tog ”fel” nätägare
Det är som med ketchupreklamen - fiber passar till ALLT.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Provde nu hemma med firefox och ladd byggahus sida.
Fick 10.8 med mobilen
7.x över bredbandet.

Surfade lite på byggahus via mobilen.
Kändes inte som så stor skillnad mot att använd bredbandet.
Här hemma har jag dock bara 5-10 mbit på det mobila.
Pratar du BH hemsida nu eller appen?
Även om det är hemsidan så rensas en hel info bort när man surfar med en mobil, just för att snabba på nedladdningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.