Synpunkter på badrums layout mottages tacksamt.
Handritad skiss över en badrumslayout med markerade områden för kommod, WC, dusch och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger blir det en kommod, inbyggd / platsbyggd eller köpt ca 80cm har jag att spela på, djupet är ca 60cm, tänker mig en större spegel ovanför, upphängd i gångjärn och med en ca 30cm djup förvaring.
Vägghängd wc, inte med inbyggd cistern, mitt på väggen som är ca 150cm.
In till höger blir det dusch, ca 100x 100cm

Den helritade rektangeln är en pelare som jag inte kommer att flytta.
Från pelaren och till höger blir det ganska långt så jag kommer ha en vvb bakom kommoden, en golvstående, med förvaring ovanför med dörrar mot hallen.
Vägg i vägg med duschen blir det en grundare förvaring, kanske 30-40cm djup, som man kommer åt från blivande sovrummet.

Fråga gärna om nåt är oklart

Tänkte börja regla imorgon så ni har gott om tid :D
 
Ungefärlig planlösning på blivande lgh.
Placering i badrummet är helt fel som synes
 
BirgitS
Badrumsplaneringen ser bra ut i förhållande till hur rummet ser ut.

VVB blir innanför badrummets tätskikt?
Två dörrar till samma badrum. Problem med golvets lutning?

Men förvaringen för sovrummet blir väl inte inne i badrummet utan du sätter väl upp en vägg med tätskikt mellan duschen och förvaringen?

nino nino skrev:
Ungefärlig planlösning på blivande lgh.
Placering i badrummet är helt fel som synes
Bild?
 
Tänkte att man kommer åt vvb från hallen, vägg mellan vvb och kommod, sätter golv och väggmatta plus brunn så klart i utrymmet.
Handritad skiss av ett badrumsplan med tätskikt markerat i rött, utrymme för varmvattenberedare i blått, och förvaring i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött är badrummets tätskikt
Blått utrymme för vvb
Grått förvaring från sovrum
Blir lite tomrum pga pelaren men hellre det än massa hörn

Planritning av en badrumsrenovering med markerat tätskikt, rum för varmvattenberedare och förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden jag glömde
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mellan det röda längst ner och det blå längst ner så blir det alltså förvaring ovanför vvb
En del från badrummet och en del från hallen
Vet ej exakta mått

En dörr in i badrummet alltså, inte 2
 
Grått är så klart förvaring från sovrummet
 
Ingen som har någon synpunkt eller annan idé på planlösning?
Tanten tycker att wc och handfat kommer lite långt från varandra...

Är ju inte så mycket yta att jobba med men det är ju lätt att man låser sig vid en sak...
Allt utom den röda väggen (på riktiga ritningen) kan ändras
 
BirgitS
Långt ifrån?
Det är ju ett litet badrum så det är väl nära till allt ;)
Det finns väl inget annat vettigt ställe för duschen och sen är det väl mer fråga om man vill placera wc eller handfat i nischen, dvs. det enda alternativ jag kan komma på är att byta plats på wc och handfat. Med handfat mittemot dörren så blir det mindre trångt att komma fram till duschen väl, men jag vet inte om wc fungerar i nischen för det beror mycket på de exakta måtten, t.ex. hur djup nischen är.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Duschen blir ungefär 1x1m
Bredden där handfatet är är ca 80 så det blir nog lite trångt men det skulle så klart funka, djupet kan jag justera efter behov
 
BirgitS
80 cm bredd räcker till ett wc, både för att sitta bredbent, böja sig åt sidan och komma åt och städa.

Riktig lyxdusch för två ;)
 
Ligger inte helt på latsidan..
Städar i 10-15års sparade "bra att ha saker" :D
Hade hjälp förra hösten att städa så coroneten skulle komma in, men då vart det helt ostrukturerat och allt låg blandat.
Hela pallstället, 4x2x1.2m var proppfullt.
Började i fredags att röja plats för nya platsen, flyttade det idag och imorgon söndag ska både coroneten och opeln in är det tänkt :D:D
Delvis tömt pallställ i ett garage med diverse föremål på golvet, inklusive krukor och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Törs inte lägga upp bilder på dom andra ytorna än
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Bakom osb är det tänkt att coroneten ska stå och det ska även finnas plats för att brygga öl.
Därifrån kortet är taget ska opeln stå, till vänster är baren
 
Vart en heldag på söndag med städning men tillslut så fick det plats 2 bilar.
Är lite städning kvar men det får bli nästa helg

En klassisk Opel parkerad i ett garage med hjul dollies, omgiven av byggmaterial och städutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Opeln inomhus

En orange Opel på hjuldollys i ett trångt garage, redo för svängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dit med hjul dollys för att kunna göra en 90graders sväng, hålet är 180cm vi ska igenom

En klassisk Opel på hjuldollys i en städad garageinteriör med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick bra men det var på håret

Två renoverade bilar parkerade i ett trångt garage fullt med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storebror fick också plats

Tyvärr blev det ingen plats för nån snickeri hörna... och proppfullt där jag skulle börja med badrum men det går kanske att plocka om lite .
Opeln har stått sen mitten av -80talet, bromsarna fram är renoverade nu men inte monterat, bakbromsar ska också renoveras sen ska ev motorn rivas och gås igenom då den stått så pass länge
 
  • Gilla
  • Älska
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Köpt och monterat ett Yale doorman lås i ytterdörren.

Byggt klar styrningen till öl bryggaren och bryggt en laddning :) får se om det går att dricka om 2-3veckor

Måste dra fram vatten och avlopp till brygghörnan, blir för bökigt att hämta vatten och diska ute...

Bilarna har det inte hänt mycket med...

Börjar klia i kroppen att få dra igång med badrummet :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Blev lite ny panel utomhus i sommar men inte alls så mycket som det var tänkt...
Nya tag till våren.

I vinter har jag endast en bil inne så ev blir det badrum i vinter.

Beställt en aerotemper som ska monteras

Ölbryggningen går fint :)
Ska brygga julöl när jag får tid, har ordnat så jag kan starta bryggningen via Internet så jag kan slå igång värmen via mobilen
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.