Finns det någon som har Svenska dokument (prestanda + manual) för dessa?
 
O Olapeter skrev:
Hej! Jag köpte inte i Slovenien men i Polen och en polsk kompis fixa den, själva verket AT8 gick på ca 20000 så man sparar rätt mycket pengar på att åka utomlands och handla och pappren till kommunen kan du fixa på nätet :geek:
Var?
 
Det är märkligt att denna tråd är så död med tanke på alla som är tvingade att skaffa en sådan här lösning. Många borde väl vara intresserade av att lösa problemet för 1/4 av pengarna mot vad de svenska ockerbolagen vill ha. Här skulle vi kunna samla info om vilka kommuner som godkänt dessa verk och vad som krävdes för godkännandet.
 
  • Gilla
Per Gbg och 2 till
  • Laddar…
Kommunen måste väl godkänna verket om det uppfyller kraven enligt EN 12566-3?

Mitt är installerat i Kungälv, fungerat bra hittills. Bara fylla i kommunens papper. Installerat allt utom elen själv. Bra instruktioner, både installation och skötsel. Styrningen har ju någon utrikiska i sig vilket är en nackdel.

Inte raketforskning att gräva ner en plasttunna.
 
Låter ju fint det där. Har du fått tillåtelse att sköta det själv eller behöver du ett dyrt serviceavtal? Antar att skötseln inte är någon raketforskning heller?
 
Sköter själv. Jag kan tycka att man bör förstå hur det fungerar och titta till det någon gång i månaden i vilket fall.
 
Mitt reningsverk står i en kommun där dom inte heller kräver serviceantal (men rekommenderar det).
Är ganska glad för det för tror mig, med tillverkarens anvisningar och gott tekniskt kunnande, göra ett minst lika bra jobb som en gräventreprenör som gått en endagarskurs hos tillverkaren.
 
  • Gilla
ruaa6221
  • Laddar…
Anna B Navi Anna B Navi skrev:
Var?
Kristianstads kommun har på sin hem sida
 
I Nynäshamnskommun så kräver man ett årligt besök av SMOHF (Södertörns Miljö & Hälsoförbund) om man inte har serviceavtal.
Värmdö kommun har inget krav förutom årligt avloppsprov som skall journalföras och uppvisas på anmodan. Så väldigt olika från kommun till kommun.
 
O Olapeter skrev:
Kristianstads kommun har på sin hem sida
Var otydlig i min fråga, jag skyller på att klockan var så mycket :)
Jo, jag ville fråga om var man kan hitta prestanda och installationsdokument på Svenska.
Ansökningen till kommunen är mycket enklare att fixa.
Funderade på ta en tripp och hämta ett reningsverk från Polen själv, men då återförsäljarna här i Sverige håller hårt i dessa papper (för det är deras enda skydd för att vi inte åker och köper ett billigare själv).
 
Claes Sörmland
Anna B Navi Anna B Navi skrev:
Var otydlig i min fråga, jag skyller på att klockan var så mycket :)
Jo, jag ville fråga om var man kan hitta prestanda och installationsdokument på Svenska.
Ansökningen till kommunen är mycket enklare att fixa.
Funderade på ta en tripp och hämta ett reningsverk från Polen själv, men då återförsäljarna här i Sverige håller hårt i dessa papper (för det är deras enda skydd för att vi inte åker och köper ett billigare själv).
Återförsäljarna är inte skyddade för deras papper blir offentlig handling så fort de skickas in med en ansökan om avloppstillstånd hos kommunen. De ska diarieföras. Ring/emaila någon kommun och begär ut ansökningshandlingarna för några avloppstillstånd gällande detta avlopp så kommer de vanligen som Pdf med emailen. Det ska ske skyndsamt, utan frågor och du kan vara anonym.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återförsäljarna är inte skyddade för deras papper blir offentlig handling så fort de skickas in med en ansökan om avloppstillstånd hos kommunen. De ska diarieföras. Ring/emaila någon kommun och begär ut ansökningshandlingarna för några avloppstillstånd gällande detta avlopp så kommer de vanligen som Pdf med emailen. Det ska ske skyndsamt, utan frågor och du kan vara anonym.
De minireningsverk som säljs av Sollicito AB dvs Minireningsverket · AT8 är tillverkat i Tjeckien och INTE i Polen. Har köpt två stycken och dessa är ju typgodkända och med CE märkning samt tillverkningsnummer och datum.
 
Är det någon som sagt att verket är polskt? Köpt i Polen möjligtvis. Aquatec som är fabrikatet kommer från Slovakien. https://www.aquatec.sk/
 
AgustEco AT8 är ju inte samma minireningsverk som Aquatec AT8 skiljer ju en del när man kikar närmare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.