Andreas:
Laddar digitalkameran, tack för tipset om var jag kan ladda upp en bild. Förhoppningsvis kommer en bild senare.
 
var infogar jag taggen i förhållande till adressen?
 
ua, jag tycker att det ser korrekt kopplat ut. Det är lite svårt att se hur rören går vid väggen mot pannsidan, men nog är det parallellkopplat allt. Det är konstigt att tank tre och två laddas före tank ett. Jag kan inte förklara det fenomenet med nåt annat än att laddreturen tas borta vid tank tre och att laddframledningen går ungefär lika nära alla tankarna. Det och att det är ganska långa och tunna rör som är oisolerade.

I ditt läge skulle jag prova att först och främst isolera åtminstone de hetaste rören, dvs de som är högt placerade. Då skulle du tappa mindre temperatur på vägen till ackarna.

Vilka temperaturer har du på pannan, de tre termometrarna i laddomaten och i de olika tankarna vid olika stadier i eldningen? Anteckna de olika termometrarna vid t ex v arje halvtimme efter att du har lagt i veden. Med ledning av vad främst laddomaten visar så kan man kanske klura ut vad som krånglar. Du kanske t o m ska ha anliggningstermometrar på rören lite här och där för att se hur mycket temp du tappar.
 
Förresten, kopparpress är rackarns snyggt. 8) Använde du separat belysning i stället för blixt vid fotograferingen?
 
Hej Sveno,
känns bra att du inte tycker det ser helt galet ut, jag var lite rädd för detta när jag såg Andreas nätta och raka inkoppling. Jag håller med om att jag skulle kunna isolera något/några rör. Något som inte framgick på mina bilder är att röret från pannan till ackarna sluttar neråt något. Enligt installatören gör det inget rent tekniskt, annars hade jag gjutit en liten platta för de nya ackarna (2 o 3).

Trots allt, panntempen är äntligen riktig och jag ska jag luft ett par eldningar till. Jag ska även försöka iakta lite tempdata framöver.

"kopparpress"? jag formodar du menar skarvningarna, fantastiska grejer de har idag. Jag satte på en 500 watts halogen, kanske drog jag på en blixt också.
 
Förresten,
la du märke till min lilla "uppfinning" på ack 3? Istället för instickstermometern har jag stuckit in en givare till min trådlösa stektermometer, inköpt på teknikmagasinet för 250 - 300 kronor. Kan lugnt följa tempen när jag är uppe i huset, fungerar perfekt!
 
Japp, jag såg din uppfinning, men jag fattade inte att den var trådlös. En sån måste jag också fixa i väntan på att jag bygger PC-övervakning av temperaturer i pannrummet. (Ett projekt med en Linux-PC som står i pannrummet och loggar temperaturer och då och då skickar upp data på en hemsida.)

Mina tankar står inte heller i samma nivå. Tekniktanken står några cm högre än slavarna, så det är inga problem med sluttande ledningar. I alla fall inte så länge det inte fångas luft i dom om de s a s vänder nedåt efter att ha gått uppåt. Avluftningen måste ju ske i den högsta punkten. Jag har förresten allvarliga planer på att höja tekniktanken ännu mer
 
Hejsan,

Skönt att se att det är vedeldare i farten i dessa värmepumpstider.
Eldade min första brasa igår och systemet verkar fungera bra. Tankarna laddas "lika" och är kopplade på samma sätt som Hansson 28 (Andreas?).

Min panntemp går upp till max 80 grader och tankarna laddas med 70 grader. Visst verkar det som som jag fått en 72 graders termostat i laddomaten? Eller kan det vara ngn form av inställning på laddomaten som jag missat?

Jag har ett slutet system och trycket ligger på 1.1 oeldat. När jag nu eldat upp min stora 1.3 m3 tank från 18 till 70 grader så ligger trycket på 1.5, dvs min övre gräns. Hru fungerar eg de sluta exp kärlen. Ligger de och "sväller" vid 1.5 eller ökar trycket kontinuerligt? Blev lite kryptiskt det där, Frågan är om jag måste sänka trycket lite för att kunna utnyttja tankarna till max (jag har 200 liter slutet exp till 1800 liter ackvolym.)

/Jögga
 
Jögga, hur högt är det från mitten av expkärlet till toppen av din högst placerade radiator? Det är den statiska höjden. Förtrycket i expkärlet ska vara den statiska höjden / 10 + 0,2. Jag tror att säkerhetsventilen släpper ut vatten när du eldar nu. När systemet kyls av så kommer det nog att gå ner till betydligt lägre tryck än dina 1,1 bar.

Det kan också vara så att du har luft i systemet som tar upp expansion. Man får lufta i flera dagar när man har fyllt på med nästan två kubik färskt vatten.
 
Jögga:
din temp påminner starkt om mina tidigare problem, se tidigare inlägg. Min returtemp till pannan vände neråt vid 78 grader. Jag borde ha förstått att det blir en viss eftersläpning och att med rätt termostat kommer tempen att fortsätta upp en 6 - 7 grader. Laddomat 21 levereras med 72 och 78 graders. Koden på termostaten kunde jag inte tyda utan jag ringde tillverkaren, Termoventiler AB 0321-261 80
 
Jag har pannan i källare och golvvärme på våningen över. dvs en höjdskillnad på under 3m. Jag skulle klara mig med mycket mindre än 1.1 men det var det tryck som rörkillaran "lämnade efter sig".
Vi får väl se ikväll hur det ser ut på tryckfronten. Skall även bli intressant att se hur långt 70 grader 1.8m3 räcker...

Har du ngr förslag gällande laddomaten? Måste jag byta ut ngn termostat eller går det att jusetra på plats?

/Jögga
 
Jögga, du skulle ledigt klara dig med ett förtryck på 0,6-0,7 bar. Gör som så att du låter det vara tills du helt naturligt får 0 i tryck. Då släpper du ut luft ur blåsan i expkärlet tills trycket i blåsan är 0,6-0,7 bar. Sen är det bara att fylla på vatten tills du har 0,6-0,7 bar eller lite mer på tryckmätarn. Du kommer nog att behöva ganska stor del av expansionskapaciteten när du börjar elda på allvar, dvs drar upp tanktempen till 85+.
 
ua, om du eldar en gång när du stänger av shunten och cirk. pumpen så tror jag att du kommer att få alla tankarna laddade samtidigt. Kör du på lägsta hastigheten på cirk. pumpen till radiatorerna?
Du skulle även kunna prova att strypa tank 2 och 3 lite vid avstängningsventilerna. Trean kanske halvt och tvåan 1/4 strypt för att på så sätt "tvinga" vattnet att ta den "rätta" vägen. Kanske en nödlösning men det skadar kanske inte att prova.
 
Baggnar:
Jag ska prova att stänga av shunten och cirkpumpen. Jag kör lägsta hastighet på den idag.

Jag tror också att det går att strypa 2:an och 3:an för att tvinga vattnet rätt men i första hand hoppas man på en "normal" lösning.

tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.