Du kan även prova att strypa radiator slingan med den ventilen du har under cirk. pumpen för att få så lågt flöde som möjligt, om du inte har den möjligheten på dina element. En "vanlig" cirk. pump på lägsta går för fort, den blandar vattnet i tanken i onödan i ett normal stort system/hus.
 
Tack, både under och över cirkpumpen har jag en ventil! Ska först prova ditt tips om att delvis stänga 2 o 3:an, kan fungera permanent om man hittar rätt balans.
 
"Solo Innovaägare":

Vilket gradantal har ni på vattnet ut från era pannor och vilken drifttemp har ni i pannan samtidigt, ungefär...

/ulf
 
Andreas:
jag väntar med spänning.
Förstår att du planerar för nästa eldning, vilket borde bli på lördag kväll....
 
Andreas:
Malt smakar extra gott i pannrummet, det håller nog även Sveno med om.

Tack för dina tempdata. För att få en referens i förhållande till mina egna data så är detta forum suveränt. Jag har som du vet haft vissa problem, både med panntemp, acktemp och skiktning. Panntempen är numera helt ok (ca 91-92), skiktningen arbetar jag på men acktempen förstår jag inte riktigt, kommer upp i 80 grader i toppen vilket även det blir i botten när de är fulladdade.

Har inhandlat en anläggningstermometer för röret som går ut och över till ackarna. När panntempen är 92 grader så får jag mellan 77 – 80 grader i detta rör, stämmer även med den översta termometern till Laddomaten! Det låter ganska ologiskt i mina öron att panntempen (som iof inte mäter vattentempen i pannan) skiljer sig så markant från tempen i vattnet som går till ackarna.

I SP:s protokoll för Innova 30 så mättes det till 84,7 grader i framledningsröret. Har hört att praktiska prov har visat att en anläggningstermometer kan visa upp till minus 5 grader jämfört med den faktiska vattentempen. Så i verkligheten kan mina 77 – 80 grader vara 82 – 85 grader och då avviker det inte nämvärt från SP:s testprotokoll.

Då återstår instickstermometrarna i de tre ackarna som samstämigt kommer upp till 80 grader. Visar även dessa minus 5 grader? Isåfall är den faktiska tempen ca 85 grader, hm hm hm, jag blir inte klok på detta.

Vad brukar din och ni andras ackar maxa på?
 
100grader enda ner då stannar pannan
 
Ni verkar få just den temp jag eftersträvar.
Verkar inte min panntemp och "utgående temp" diffa åt helsike för mycket? Jag menar, oavsett noggrannheten på insticks-/anläggningstermometerar så är det ett faktum att ni får betydligt högre temp i era ackar.
 
Mina temperaturer är ung som Andreas temp, dock så kör jag en värmebaronen och inte en innova.
Skall prova att byta termostat i laddomaten och se om jag inte får upp panntempen till ca 90.
Givetvis om jag kör runt vattnet igen så går ju tempen upp men jag vill ju ha 90 grader på en gång till tankarna.
Hur lång tid tar det för er att få upp pannan i temperatur? I och för sig så beror det väl på hur duktig man är på att få ordentlig fart på brasan (och på veden) men på ett ungefär?
Vilka rökgastemperaturer har ni ut från era pannor? Jag ligger på 225-250 grader. Enligt tillverkaren så var 250-300 grader ännu bättre. Är inte det lite att elda enbart för att värma upp uteluften?
Måste upp i skorstenen och hänga ned stektermometern!
Turbulatorer, är det ngn som har erfarenhet av sådana? Skall de vara i rostfritt eller? Jag vill inte ha ngn form av galvanisk korrossion av tuberna. Kanske bäst med vanlig svartplåt.

/Jögga
 
jorwes skrev:
Hur lång tid tar det för er att få upp pannan i temperatur? I och för sig så beror det väl på hur duktig man är på att få ordentlig fart på brasan (och på veden) men på ett ungefär?
Hm, jag har inte direkt klockat det där på sistone, men det är helt klart att det beror en hel del på hur mycket omsorg som läggs ner på tändbrasan. Rejäl tändbrasa drar ju upp tempen fortare. Jag kollar ikväll och återkommer med rapport.

Vilka rökgastemperaturer har ni ut från era pannor? Jag ligger på 225-250 grader. Enligt tillverkaren så var 250-300 grader ännu bättre. Är inte det lite att elda enbart för att värma upp uteluften?
180 nysotat och vid 220-230 är det dags att sota igen. Jo, det är onödigt att släppa ut varmare temp om det inte kondenserar i skorstenen.

Turbulatorer, är det ngn som har erfarenhet av sådana? Skall de vara i rostfritt eller? Jag vill inte ha ngn form av galvanisk korrossion av tuberna. Kanske bäst med vanlig svartplåt.
Det sitter en i varje tub i Innovan som standard. De är gjorda av 4-5mm vanlig plåt. (Jag skulle tro att det är samma material som i resten av pannan.)
 
Hej, får upp min tank i 86-88 grader (1800 liter+SI30) och under hela eldningsperioden så varierar panntempen från ca 89 till 95 grader, när den kommit upp i temperatur alltså. Jag har ju fortfarande kortved (33) så jag undrar om ni som har riktig längd om ni märkte någon markant skillnad när ni bytte, jämnare temp under hela tiden?, högre temp i ackarna? Det blir nog inte förrän i januari som jag får börja med mina 50 cm are, om det inte blir jättekallt snart....men man kan ju alltid hoppas. ;)
 
Ulf, hur gjorde du för att kunna bifoga bilder?

/Jögga
 
Tack för era tempdata. När man sedan ev pratar med installatören så kan de inte köra över mig genom att säga att "det är normalt med 80 grader i ackarna" för då säger jag att det finns en samlad bild från användarna på nätet som säger något annat, eller hur?

Jögga:
Det var Hansson28 (Andreas) som lärde mig. Hans instruktion finns på sid 13 i den här tråden.
 
Är det ngn som har erfarenhet av att byta termostaten i en Termovar laddomat?
Krångligt?

/Jögga
 
Hej på Er!

Har med spänning följt tråden om vedeldning, men inte haft något direkt att tillföra, förrän nu...

Tänkte bara informera er att det börjar närma sig installation och idag kom själva pannan.
Det blev som ni ser på bilden en Calmar V33.

Jag har funderat över några frågeställningar så här dan före dan före dan före dan nånting ;)
Men detta återkommer jag om...

Trevlig helg allihop!

prepan.jpg
 
Nu är jag lite avis på er.. :p

Jag kommer upp i 55 grader när jag lägger in fullt i min ved panna från 82, så tydlen har tekniken gått framåt även när det gäller vedpannor..

För att komma upp emot 80 grader måste jag lägga in fullt tre gånger. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.