Hej

Vinsten är väl att man får en "hög" tank och att varmvattenslinga/beredaren är omgiven av varmt vatten längre.

Så fort jag får in min bild, så ser ni hur min koppling ser ut där värmen tas ut under varmvattenslingan (bra eller dåligt låter jag vara osagt men varmvattnet är prioriterat) och då är det definitivt bra att ha första tanken i serie med resten eftersom annars så försvinner värmen efter ac 1/2-2/3 av vattnet är förbrukat. med de två tankar som finns på skissen är i serie försvinner värmen först efter 3/4 (vilket kommer att bli efter 7/8 när jag kompletterat tankarna och bytt panna)

Det är väl vinsten som jag ser... naturligtvis så är det en smaksak hur man gör :)
 
dedden skrev:
När man eldar mot Ack-tank, strävar man då inte efter att fylla tankarna helt med säg 80-gradigt vatten, alltså om man laddar fullt finns ingen skiktning???
När tankarna fylls så går det till så att i toppen på tanken finns ett lager med nyvärmt 80-90-gradigt vatten. Under det så finns ett gränsskikt med "ljummet" vatten och under det så finns kallt vatten. (Det kalla vattnet håller 20-40 grader hos mig, men det kan säkert variera beroende på hur radiatorsystemet är dimensionerat.) Man vill ha ett så tunt gränsskikt som möjligt när man laddar ur tankarna, eftersom man då kan ha längre mellan eldningarna. Om man laddar proppfullt så spelar skiktningen mindre roll under laddningen, men det är inte alltid man laddar precis proppfullt. Om man har värmt allt vatten till 80 grader så finns det mycket riktigt inga olika skikt.

Sedan om man nu börjar med radiatorslingan så tas framledningsvattnet ut från toppen av tekniktanken och returen går till inloppet (kallt) på sista tanken, är det när man börjar plocka ut energi som skiktningen uppstår och är det då man skall sträva efter skiktning???
Ja, men det är viktigt vid laddningen också eftersom man inte alltid kan avpassa vedinläggen exakt till ackvolymen.

Vidare då om VVB i tekniktanken, duschar man så kyler man toppvattnet i tekniktanken, detta vatten sjunker till botten då eller???
Vattnet under VVB:n kyls av eftersom kallvattnet kommer in lågt i beredaren när du öppnar duschkranen. När vattnet under beredaren kyls av så börjar det sjunka och då blandar det sig med vattnet längr ner i tanken. Alltså, när du tar ut tappvarmvatten så sänks tempen under beredaren. Ok, tempen sänks lite högre också om du tappar mycket vatten på kort tid.

Mer rimligt i mitt tankesätt verkar vara att omgivande vatten kyls fast i mindre omfattning, alltså kanske man sänker tempen i hela tanken med VVB i???
Japp, fast mest från botten av vvb och neråt.
 
roli skrev:
Jag hänger heller inte riktigt med på vad man vinner med att kunna ändra ackarna från parallell till seriell koppling ???

Om man har ackarna seriellt inkopplade, Blandar man då inte varmt vatten med kallare MER än om man skulle ha dem parallellt anslutna?
Man kan vinna på att ha tankarna seriekopplade, men det är inte helt självklart. Det beror ganska mycket på hur kall returen från radiatorerna är, hur stor del av energin som går till varmvatten respektive värme, hur bra skiktningen är i tekniktanken, mm. Jag misstänker att jag skulle kunna vinna ganska mycket på att serikoppla, så jag ska kolla hur det kan gå att göra i mitt system.

I Deddens fall är jag lite mer osäker på om han kan vinna något på det. Men det går åt ett par meter rör och två kulventiler mer för att kunna ha en sådan koppling, så varför inte prova?
 
Tack för svaren Reine, Roli och Sveno.
Man lär sig mycket på det här och dessutom är det ju roligt ;D

Ang mitt system så tror jag att jag kommer testa med kopplingen ovan, jag väntar bara med bild från Reine för att se att jag skissat rätt.
Ang fyrventilsshunten så tror jag starkt på denna också, frågan är bara vad röris säger när jag presenterar allt detta för han ::)

Det är ju just denna som de testat med gott resultat på SP (Peter Kovacs i en arbetsrapport).
Denna rapport är ju ganska intressant, har ni läst den?

Jag har även hittat en annan grej jag skulle vilja drifta med er:
På Degermans sida står det ju en hel del skrivet om att en intern VVB i tekniktank förstör skiktningen och att han förespråkar extern plattvärmeväxlare, har Ni nån erfarenhet av dessa???
Varför jag frågar är att jag (där jag köpte mina liggande tankar) även kan "komma över" en plattvärmeväxlare från CETETHERM http://www.cetetherm.se/ctweb/se.nsf/frameset.main.
Detta är en växlare som tidigare satt ihop med de tankar jag köpte och har fyra anslutningar DN50.

Den stora frågan är: ska jag slå detta ur hågen här och nu, eller finns det någon som helst anledning att fortsätta spåna i detta projekt? ;)

Detta är som sagt vild brainstorming, men om det skulle lämna min hjärna och vidare till min mun så röris hör det, vill jag drifta detta med er innan... ;D
 
Hej på er

Så här ser min bild ut (länkar in den igen eftersom den ligger på föregående sida)


panna.jpg

Som jag sa i en tidigare sträng så är seriekopplingen ganska viktig i mitt fall eftersom värmen tas ut en bit ner på tanken under varmvattenslingan. Detta betyder att varmvatten finns även om det inte går att ta ut värme (förutsatt att det finns någon värme i tankarna naturligtvis :))

Detta är faktiskt väldigt bra på sommaren när lite värme körs ut i källaren för fuktens skull. Då klarar man sig med solfångaren eftersom värmeuttaget inte direkt påverkar varmvattnet. Då körs tankarna oftast paralellt.

På vintern så måste nästan seriekopplingen köras eftersom värmen försvinner tidigt annars.

Troligtvis så stämmer inte riktigt proportionerna på bilden, i verkligheten tror jag värmen tas lite längre ner än på bilden.

Dedden:

Jag vet inte riktigt men det känns som det har blivit ett par ventiler för mycket på din skiss. T.ex i underkant så har du en gren som går paralellt med två stycken ventiler ovanpå varandra (på två olika rör). Jag antar att du skulle använda dem för att välja om du vill ta retur från olika tankar vilket du inte behöver tänka på. På min skiss tar jag bara returen från bortre tanken, men är ventilen öppen sköter naturlagarna att det blir jämt laddat.

Även i överkant tycker jag det verkar som att det kanske blev en ventil för mycket (inte riktigt säker där däremot, skall testa att rita ihop själv en gång)

Skicka ett mail till mig så kan jag kladda ihop hur jag menar (du har fått adressen i priv. med.)

Hoppas det klarnar något.

Hur stämmer bilderna som du ritat? Hur högt upp på ack1 kommer toppen på ack 2 att hamna?

Om toppen hamnar i överkant ack 1 så finns det nog lite varmvatten att vinna, men hamnar den 1/3 ner så har du nog precis som sveno påpekade inte så stor vinst av det hela...

Mvh
Reine
 
Hej på er!

Reine, tack för bilden och svaret.

Det kan nog ha blivit en eller flera ventiler för mycket på min skiss, jag håller på att göra en ny, skalenlig där jag även ritar upp i pannrummet grejerna är tänkta att placeras, jag lägger upp den när den är klar så får ni se...
Anledningen till ventilerna tror jag var att jag inte ville ha en passage mellan topp och bott när man kör parallellt, men det spelar kanske ingen roll?!

Gällande ack-tankarna så, om jag monterar de jag har rätt upp och ner hamna 1400 ög samt tekniktanken ca 1800 ög, det blir alltså en skillnad på 40 cm, jag vet inte om detta har någon påverkan i parallellt läge när varmt toppvatten från slavack 1 skall gå över till tekniktank, någon som vet???

Vidare har jag ytterligare ett huvudbry, denna gång gäller det parallell koppling och eventuell "skev" skiktning...
Med detta menar jag att jag har fått för mig att om jag kopplar som min senaste skiss så kommer laddningen, alltså eldningen att bli lite galen...

Om man ponerar att man eldar för att fylla hela ack.-volymen, då borde det bli problem eftersom tekniktanken bara är på 500l och slavisarna är på 1500l.

Alltså, tekniktanken fylls på snabbt och när den är full så skickar den över het-vatten till en botten av slavack 3-4, detta borde bli fel väg med försluster som följd, eller???

Jag menar alltså att om man skall köra med parallellkoppling så måste alla tankar som kopplas parallellt vara lika stora, eller vad tycker ni???

Detta skulle ju inte vara fallet om man kopplar i serie, men när man väl börjar ta ut ur tekniktanken vill man ju ha påfyllning från slavackarna, alltså då parallellt...

Hänger ni med, tänker jag rätt???

Om jag nu skulle tänka någotsånär rätt så borde ju mitt system funka kanon SERIEkopplat OM jag dessutom haft en plattvärmeväxlare för tappvarmvatten, alltså ingen inbyggd VVB i tekniktanken...
 
Det här är en liten kommentar till Deddens senaste skiss.
Ventilerna 1 och 3 kan du ta bort. Ventilen och rören mellan T-rören vid nederkant på tank 1 tog jag bort. De är onödiga. Ventil 5 ska flyttas till 4.

Tvåtums kopparrör benämns Cu 54 och i ditt fall är det lite onödigt grovt. Det skadar inte, men det är dyrt dyrt dyrt. Om du ska dra grooova rör så blir det mycket billigare med blåa rör (stål). Cu 35 är tillräckligt om du ändå ska pumpa runt vattnet. Självcirkulation funkar i 35-rör också.

Sen tycker jag att du ska ha en kulventil i nederkant på varje tank. Dvs mellan tanken och ev T-rör. Då slipper du tömma alla tankarna för att byta en koppling, eller om du vill koppla på någon extra utrustning.

dedden.gif

Angående parallellkoppling så tror jag inte att tankarna behöver vara lika dana, eller ens lika stora. Det är ganska vanligt att ha en tekniktank på 500 liter och slavtank på flera m[sup]3[/sup].
 
Ahh, tack Sveno  :D

Jag var precis på väg med att lägga upp min nya skiss (många skisser blir det)  ;)
Jag lägger ut den trots att jag inte riktigt kollat att dina rättelser är med, jag tror bl a att avst-vent som sitter på para-serie röret är kvar (tänkte att den annars kanske kunde fungera som en liten mini ack vid parallellkörning...

Ja, jag får väl rätta till bilden nedan allteftersom, dessutom har jag inte hunnit rita in slavack 3, men tänk er den till vänster om slavack 2, samma gäller expansionskärl, bara en rörstump än så länge  ;)

Om ni undrar varför alla dessa skisser så ska denna vara någotsånär skalenlig och jag gjorde den för att få en bättre bild hur skulle kunna se ut efter installation :)

En annan grej jag kom på i skissandet. Som det är ritat nu är påfyllningen kopplad på VV-stammen, är detta en bra grej???
Tänkte främst då på att vid påfyllning kunna fylla med varmvatten från VVB som inte sänker tempen och som kanske, kanske har lite mindre syre i sig ???

Gällande CU 54, Sveno, varför jag skrev in det var att det följde med ca 6-7 meter just CU 54 när jag köpte tankarna, de ville helt enkelt slippa att slänga det själva , och jag tackade inte nej  ::)

Gällande kulvent på ackarna, så har jag inte ritat in detta, men förutsatt det, men det blir lite knökigt i 2D ;)

Vi hörs!

varme5.gif
 
Dedden

En lite fråga på senaste skissen, mellan slavtank ett och två sitter ett T, där ena ändan går ut åt vänster och upp till shunten, borde det inte gå in i tekniktanken på mitten också (dvs rakt över från T't till tekniktanken för att inte "skeva" till skiktningen) ??

Sveno?

Av skissen att dömma så verkar det bli en calmar, stämmer detta? (ser vissa förändringar jämfört med tidiga skisser:))
Jag hoppas att min röris beställt pannan innan Baxi höjde...

Mvh
Reine
 
Dedden, på din senaste skiss så måste du ha en avluftningsventil på röret som jag har markerat. Den rördelen ovan strecket kommer aldrig att fyllas med vatten annars. Det är lite riskabelt att dra rör så eftersom den delen blir så känslig för luft som löses ut ur vattnet när man har fyllt på vatten. Det är lätt hänt att det samlas luft där när pannan värmer färskt vatten och då får du ingen cirkulation i det röret. Kanske en automatisk avluftare kan hjälpa.
dedden2.gif

Jag kan inte se någon anledning till varför man inte skulle kunna fylla systemet via vvb, men min rörgubbe och hans bror gjorde inte så. Varför vet jag inte. Jag får fråga nästa helg när jag ligger under hans bil. ;)

Grova kopparrör är guld värt. Lite avis blir man allt. :) Tyvärr kostar löddelar, isolering och ventiler också guld i de dimensionerna, men du fick ju såklart sånt också >:( Livet är orättvist...

Låt ventilen på para-serie-röret sitta kvar. När du kör parallellkoppling förhindrar den att vattnet som kyls av i det röret cirkulerar in i tankarna.

Angående Reine E:s resonemang om att shunta in från mitten både på teknik- och slavtank. När man kör parallellt så bör man ta från båda hållen, men vid seriekoppling är det nog bättre på slavtanken. Då måste man köra parallellt om man kör solvärme med slinga i botten av tekniktanken.

Det börjar bli väldigt mycket kopplingar i systemet nu... KISS är något som man bör ha i åtanke. (Keep It Simple, Stupid) Om du inte märker upp allt och skriver instruktioner så kommer bara du att begripa hur det funkar. Knappt det, om tio år.

Ett alternativ kan vara att bara shunta från övre delen och mitten av tekniktanken och köra parallellkopplat om man har solvärme. Annars köra seriekopplat och acceptera att det kanske blir lite sämre skiktning under mitten av tekniktanken.
 
S
Sveno och Hansson28:

Tack för svar. Måste säga att det känns halvjobbigt att min röris inte gör enligt "dagens" teknik, särskilt eftersom panna och tankar redan är beställda... Men shunt ska han iallafall installera.

En sak som jag blir nyfiken på är grovleken på rör som ni diskuterat i tråden. Vad är för- respektive nackdelar finns det med smala och grova rör till ack.tankar? Jag känner att jag inte vill ha för smala rör så att vattenflödet stryps. Hur stor är risken och vilken rörgrovlek rekommenderar ni?

Dessutom tvistar de lärde (jag och den manliga parten i relationen ;) ) om huruvida varmvattnet kommer från tankarna eller från vvb som sitter i en av tankarna. Jag hävdar att vattnet kommer från "hela" tankarna och inte bara från vvb (sommartid från vvb), men jag kan inte förklara för honom hur man då kan få ett slutet system? Främst på grund av att jag inte vet om ett slutet system är helt slutet (dvs bara går runt, runt, runt...) , eller om det kan vara öppet på vissa delar, dvs vattnet kommer ut i badkaret men kommer inte in igen. Och jag antar att vattnet som cirkulerar i golvvärme och radiatorer inte ska tillbaka och sedan hamna i badkaret? Det betyder förmodligen att det måste finnas 2 "slingor" för uppvärmning i pannan, en för tappvatten och en för uppvärmning?

Vill ngn vara gullig och hjälpa mig att reda ut så att jag har ett litet hum om allt när sakerna ska installeras, hur mycket jag än läser om detta så känns det som att jag inte får grepp om det.

//Scalla
 
Scalla

Grövre rör gör att cirkulationen mellan tankarna går lättare och (misstänker jag iallafall) inte rör runt så mycket i tankarna, men å andra sidan så är det nog lite så att det är svårt att motivera fördelarna jämfört med priset. Naturligtvis fungerar det tillfredställande med 32 mm rör också...

Om du tittar på min skiss lite längre upp ser du ganska enkelt hur det ser ut, varmvattnet går (i mitt fall) geom en slinga som värms av ackumulatorvattnet, dvs värmen kommer från tanken men vattnet kommer utifrån (typ kallvattenledningen). Har man en beredare så fungerar det likadant, men istället för en slinga har man helt enkelt en bytta i tanken som värms upp av ackumulatorvattnet.

Ackumulatorvattnet går även ut i radiatorerna/golvärmen och tillbaka igen, dvs ett slutet system och du slipper bada i radiatorvatten.

Hoppas att det var ett hjälpligt svar :)

Mvh
Reine
 
scalla skrev:
Tack för svar. Måste säga att det känns halvjobbigt att min röris inte gör enligt "dagens" teknik, särskilt eftersom panna och tankar redan är beställda... Men shunt ska han iallafall installera.
Ställ krav. Du betalar surt förvärvade pengar för att hans kunnande och arbete. Om han inte har kunnandet så får han se till att skaffa sig det, eller så får du hyra in en som kan läxa upp din nuvarande röris.

En sak som jag blir nyfiken på är grovleken på rör som ni diskuterat i tråden. Vad är för- respektive nackdelar finns det med smala och grova rör till ack.tankar? Jag känner att jag inte vill ha för smala rör så att vattenflödet stryps. Hur stor är risken och vilken rörgrovlek rekommenderar ni?
Mellan panna och tankar ska det vara minst 35 mm kopparrör. Nackdelen med grova rör är att de kostar mer. Fördelen är att systemet fungerar. Risken om du drar för tunna rör är att flödet stryps så mycket att laddpumpen inte orkar transportera bort de 35 kW som din panna levererar. Då stiger tempen i pannan och maxtermostaten slår ifrån fläkten och kväver elden. Då bildas sot och tjära. Du får sota pannan oftare och i förlängningen så finns det risk att grejerna slits mer och att du får kokningar och andra problem. Om strömmen går när pannan är i full drift så måste rören vara så grova att värmen från pannan kan transporteras bort med självcirkulation. Tunna rör är en säkerhetsrisk.


Dessutom tvistar de lärde (jag och den manliga parten i relationen ;) ) om huruvida varmvattnet kommer från tankarna eller från vvb som sitter i en av tankarna. Jag hävdar att vattnet kommer från "hela" tankarna och inte bara från vvb (sommartid från vvb), men jag kan inte förklara för honom hur man då kan få ett slutet system? Främst på grund av att jag inte vet om ett slutet system är helt slutet (dvs bara går runt, runt, runt...) , eller om det kan vara öppet på vissa delar, dvs vattnet kommer ut i badkaret men kommer inte in igen. Och jag antar att vattnet som cirkulerar i golvvärme och radiatorer inte ska tillbaka och sedan hamna i badkaret? Det betyder förmodligen att det måste finnas 2 "slingor" för uppvärmning i pannan, en för tappvatten och en för uppvärmning?
Det finns två typer av vatten i ett värmesystem. Pannvatten och tappvarmvatten.

Pannvatten (värmevatten) är det vatten som cirkulerar ut i radiatorer och golvvärme. Radiatorerna är kopplade via shunten till acktankarna som i sin tur är kopplade till pannan. En laddpump som sitter på laddomaten pumpar värmt vatten från pannan till tankarna. Cirkulationspumpen cirkulerar pannvatten i radiatorsystemet. Varmt vatten från tankarna blandas i shunten med kallare vatten från radiatorerna och och fortsätter ut i radiatorerna. Från radiatorerna kommer vatten dels till shunten och dels till botten av tankarna.

Tappvarmvattensystemets vatten är helt och hållet skiljt från radiatorsystemets (som finns i panna och ackar också) vatten. Kallt vatten kommer in till varmvattenberedaren som antingen är en slinga av kopparrör eller en behållare som är monterad i en av ackarna. Pannvattnet i tanken värmer det kalla vattnet. När du öppnar en varmvattenkran så tas varmt vatten ut i toppen av beredaren och kallt vatten strömmar in i botten. Gubben din hade alltså rätt.

Ett gott råd är att se till att kunna så mycket som möjligt. Då kan du argumentera och ifrågasätta saker mycket bättre. Låna eller köp boken Värmeboken av Axelsson, Anders och Andrén, Lars. Det är en bra början. KOV och STEM har gett ut ett häfte om ackumulatorsystem som är mycket bra, men lite överkurs för dig än så länge, känns det som. ;) Panntillverkare och ackumulatortanktillverkare har ofta snygga systemskisser där man kan se hur det ska se ut. Det finns säkert fler bra böcker om värmesystem på biblioteket.
 
Ja, nu ska vi se om jag kan sy ihop detta:

En lite fråga på senaste skissen, mellan slavtank ett och två sitter ett T, där ena ändan går ut åt vänster och upp till shunten, borde det inte gå in i tekniktanken på mitten också (dvs rakt över från T't till tekniktanken för att inte "skeva" till skiktningen) ??
Ja, jag tänkte främst vid seriekoppling, men det bör nog kopplas parallellt med tekniktank vid parallellkörning, precis som Sveno skriver...

Av skissen att dömma så verkar det bli en calmar, stämmer detta? (ser vissa förändringar jämfört med tidiga skisser)
Jag hoppas att min röris beställt pannan innan Baxi höjde...
Jepp, jag har ritat på Calmar, men skisserna har ingen direkt betydelse som så, men jag har flera anledningar mer och mer gått över till att jag kanske väljer en Calmar:

1. Kolla bilden nedan. Detta problem har jag brottats med länge om jag nu skulle välja Baxi. Av någon mindre idiotiskt anledning ligger det en golvbrunn strax intill fundamentet för pannan. Med Baxin så kommer pannan att delvis sticka ut över denna golvbrunn.
Jag tror inte detta är speciellt bra och försvårar installationen, kan även tänka mig ökad risk för yttre korrosion etc???
pannskiss.gif

2. Priset!
Baxi höjer nu priset rätt rejält enl "min" röris, låter lite skumt iofs, men man får väl tro han...
Dessutom firar Trebema 30 år och har specialerbjudande, så diffen som var kanske 6-7 tusen är nu kanske uppemot 12.000:-
Och jag kan inte enligt min egen beräkning riktigt räkna ihop dessa 12.000:-, utan det lutar åt Calmar, vad har ni för kommentarer???

Sveno:

Ahh, tänkte inte på detta, tack för hjälpen (avluftning).
Jag skäms nästan att skriva detta men en sådan här följde med köpet, kan man använda denna månne?  :-[ http://www.durgo.se/durgo/jsp/dp002.jsp?itemcode=5021027

Ang grova kopparrör så vet jag inte om dessa går att använda, vi får se vad röris säger, men visst det var med lite av varje så jag hoppas vi kan nyttja iallafall något, man får ha tur nån gång också  ;)

Komplexitet, jaa, detta satt jag och grunnade på igår, det blir bara mer och mer och detta vill jag juu egentligen inte...
Men men vi får se var vi hamnar, det kanske går att banta systemets funktioner när allt börjar utkristallisera sig, förhoppningsvis  ;)

Men vad tror Ni annars, skulle detta kunna funka i parallellt läge, tror Ni de 40cm diff mellan teknikack och slav förstör eventuell varmvattenförflyttning mellan slavtank och tekniktank???
 
Dedden

De anledningarna att välja calmar är väl så goda som några, jag valde Baxi'n för min röris rekomenderade den just för att han vet att den fungerar och att det är ett relativt stort företag som levererar reservdelar länge. Därmed inte sagt att trebema inte gör det, men han hade nog ingen större koll på dem heller å andra sidan.

Det som jag gillade med calmar är luckan (har inte sett en sådan bra lucka storleksmässigt någon annanstans) och den enkla keramiken.

det som jag gillar med Innovan är just att utsläppen är relativt låga även med lite sämre ved och att rörisen (som jag i viss mån känner privat) rekomenderade den för dess pålitlighet.

Så kontentan är att jag stog mellan två hötappar, valde den ena och funderar om jag gjorde rätt :), men så är det väl alltid att välja mellan två goda och troligtvis relativt likvärdiga ting...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.