G MrGlad8 skrev:
Vi skaffade precis verisure i vår nya villa.
Fick ett nytt paket som innehöll:
7 Vibrationsdetektorer
2 Rökdetektorer
2 Kameradetektorer
1 Huvudenhet
1 Manöverpanel
1 Larmbricka
1 Röstenhet med sirén
1 Trygghetspanel
Larmskyltar och dekaler

För 2490 kr och sen 459 kr/mån

Kändes ändå som ett bra pris!
Innan tiden då du kan behålla någorlunda funktionalitet (dvs basic basic) om 60 månader så lär månadsavgiften vara uppe i 600 kr / mån. Men även med dagens pris så har du betalat över 30.000. Verisure är smidigt, ger bra funktioner (dock inte bästa larmskyddet) men prisvärt är svårt att kalla det.

Hade de erbjudit ert upp-front alternativ med endast larmcentraltjänst för en lägre månadskostnad likt andra larmcentraler så hade jag betraktat dem som mer seriösa. Det är de dock inte intresserade av (längre).

Vår månadskostnad har stigit rejält under de åren vi har haft vårt.
 
G
F fredl skrev:
Innan tiden då du kan behålla någorlunda funktionalitet (dvs basic basic) om 60 månader så lär månadsavgiften vara uppe i 600 kr / mån. Men även med dagens pris så har du betalat över 30.000. Verisure är smidigt, ger bra funktioner (dock inte bästa larmskyddet) men prisvärt är svårt att kalla det.

Hade de erbjudit ert upp-front alternativ med endast larmcentraltjänst för en lägre månadskostnad likt andra larmcentraler så hade jag betraktat dem som mer seriösa. Det är de dock inte intresserade av (längre).

Vår månadskostnad har stigit rejält under de åren vi har haft vårt.
Jo dock så känner jag en som har Sector Alarm med betydligt mindre paket och han betalar typ 416 i månaden. Det är denna månadskostnad man får betala om man vill ha sitt larm uppkopplat till larmcentral.
Månadskostnaden styr ju inte dom utan höjs beroende på inflation mm. Och den justeringen är väl inte så ofta? Men om jag inte är nöjd så är det ju bara att sägs upp så har jag förlorat 2000 kr? Värre än så är det inte.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
G
F fredl skrev:
Innan tiden då du kan behålla någorlunda funktionalitet (dvs basic basic) om 60 månader så lär månadsavgiften vara uppe i 600 kr / mån. Men även med dagens pris så har du betalat över 30.000. Verisure är smidigt, ger bra funktioner (dock inte bästa larmskyddet) men prisvärt är svårt att kalla det.

Hade de erbjudit ert upp-front alternativ med endast larmcentraltjänst för en lägre månadskostnad likt andra larmcentraler så hade jag betraktat dem som mer seriösa. Det är de dock inte intresserade av (längre).

Vår månadskostnad har stigit rejält under de åren vi har haft vårt.

Och det ska tilläggas att dom 30k du skriver om är den kostnad du betalat i månadsavgift tilldäs att larmet blir ditt och du kan koppla från larmtjänsten, 5 år.
Men ex Sector Alarm äger väl alltid ditt larm? Blir aldrig ditt så är säga, om jag förstått att rätt. Hur som helst har jag ingen avsikt att koppla bort larmtjänsten. Skaffar ju larmet pga larmtjänsten delvis.
 
Jag betalar 900/kvartalet men har bara en kamera, en dörrdetektor, manöverpanel, en smartplug, sirén med tempsensor. Bor i mitten av radhuslänga så har bara två sidor man kan gå in via. Har haft larmet i minst 5 år tror jag, kommer inte ihåg. Batterierna är inte bytta än.

Larmet har löst ut en gång när vi var på semester, väktarna var på plats efter 12 minuter. Dom hittade en mal som satt sig på kamera detektorn.
 
G MrGlad8 skrev:
Jo dock så känner jag en som har Sector Alarm med betydligt mindre paket och han betalar typ 416 i månaden. Det är denna månadskostnad man får betala om man vill ha sitt larm uppkopplat till larmcentral.
Månadskostnaden styr ju inte dom utan höjs beroende på inflation mm. Och den justeringen är väl inte så ofta? Men om jag inte är nöjd så är det ju bara att sägs upp så har jag förlorat 2000 kr? Värre än så är det inte.
Nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron. Man kan ha ett eget larm kopplat mot larmcentral för dryga 100kr/månaden.

Vi har själv verisure. Betalar 1199kr/kvartal. Hade vi inte haft barn så hade det inte vart värt det. Enda anledningen är just röstenheten, detta pga äldsta dottern som nu börjat gå hem från skolan och vara hemma själv. Skulle larmet gå av någon anledning så är där någon som kommer prata med henne.

Har inte orkat sätta mig in i ifall där finns en motsvarande lösning med egna prylar.
 
G MrGlad8 skrev:
Jo dock så känner jag en som har Sector Alarm med betydligt mindre paket och han betalar typ 416 i månaden. Det är denna månadskostnad man får betala om man vill ha sitt larm uppkopplat till larmcentral.
Månadskostnaden styr ju inte dom utan höjs beroende på inflation mm. Och den justeringen är väl inte så ofta? Men om jag inte är nöjd så är det ju bara att sägs upp så har jag förlorat 2000 kr? Värre än så är det inte.
Månadskostnaden höjer de precis som de vill, 5-8% per år.

Givetvis kan du koppla ett egenköpt larm till larmcentral, blir garanterat billigare än Verisure.
 
Finns alltid två läger. Dom som tycker de är viktigt med larmtjänstbevakningen och dom som sköter de själva. Vidare så betalar den första gruppen ett premium för vanligtvis färre komponenter per månad medan den sistnämnda gruppen, som jag själv tillhör, betalar inget per månad, men desto mer up front för alla enheter.

Jag har idag 6st Kameror som filmar runt hela huset dygnet runt. Jag har magnetkontakter på alla dörrar och fönster med bryt och slag-sensor teknik så larm utlöser innan någon har ens kommit in. Jag har 6st IR-däckare för extra larmbekräftelse i fall någon lyckas komma in. Så man vet att det är skarpt läge och inte bara en dörr som blåst upp (glömts låsas). Jag har även utomhus siren, vilket inte ens Verisure erbjuder och dessutom avråder ifrån. Vidare har jag en app som är i direkt kontakt med mitt larm över dubbla kommunikationskanaler (Både Google och direktkontakt). Appen är snabb och modern som med fingersensor integration och logg och enkelt gränssnitt som även mormor förstår sig på. Och avslutningsvis så har jag även 3st vattenlarm samt brandvarnare ihopkopplat med allt. Hela denna härligheten kostar mig 0 kr per månad. Jag äger alla delarna.

Jag har haft Verisure. De blir snabbt pengar över tid. Med alla mina komponenter så hade måndasavgiften varit brutal då jag inte direkt har sparat på krutet. Vi snackar någonstans över 1.000 kr per månad. :)
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Finns alltid två läger. Dom som tycker de är viktigt med larmtjänstbevakningen och dom som sköter de själva. Vidare så betalar den första gruppen ett premium för vanligtvis färre komponenter per månad medan den sistnämnda gruppen, som jag själv tillhör, betalar inget per månad, men desto mer up front för alla enheter.

Jag har idag 6st Kameror som filmar runt hela huset dygnet runt. Jag har magnetkontakter på alla dörrar och fönster med bryt och slag-sensor teknik så larm utlöser innan någon har ens kommit in. Jag har 6st IR-däckare för extra larmbekräftelse i fall någon lyckas komma in. Så man vet att det är skarpt läge och inte bara en dörr som blåst upp (glömts låsas). Jag har även utomhus siren, vilket inte ens Verisure erbjuder och dessutom avråder ifrån. Vidare har jag en app som är i direkt kontakt med mitt larm över dubbla kommunikationskanaler (Både Google och direktkontakt). Appen är snabb och modern som med fingersensor integration och logg och enkelt gränssnitt som även mormor förstår sig på. Och avslutningsvis så har jag även 3st vattenlarm samt brandvarnare ihopkopplat med allt. Hela denna härligheten kostar mig 0 kr per månad. Jag äger alla delarna.

Jag har haft Verisure. De blir snabbt pengar över tid. Med alla mina komponenter så hade måndasavgiften varit brutal då jag inte direkt har sparat på krutet. Vi snackar någonstans över 1.000 kr per månad. :)
Har nyss skaffat verisure, blir att bygga eget framöver när tid och pengar finns.
Pratade med dom om månadskostnad per enhet, och dom menade att det är ett tak på 540kr månaden eller liknande oavsett hur många enheter di har.
 
W whak skrev:
Har nyss skaffat verisure, blir att bygga eget framöver när tid och pengar finns.
Pratade med dom om månadskostnad per enhet, och dom menade att det är ett tak på 540kr månaden eller liknande oavsett hur många enheter di har.
Trevligt då har dom ändrat reglerna sedan jag var kund. Längre bak i denna tråd är det ju folk som betalar mer än denna summan dock. Men de kanske är en ny grej som erbjuds alla kunder idag.
 
G
Jo självklart kan du bygga ditt eget larm och sen koppla det till larmcentral själv. Men det är ju inte gratis. Dels så kommer ju det kosta att köpa ett larm beroende på vad man vill ha sen så kostar larmcentralen beroende på om du ska ha fria utryckningar eller inte då. Utan fri utryckning ca 100 kr i månaden men då kostar utryckning 2000 kr ca. Och vill du ha fria utryckningar/1 per år så ligger det på ca 200 kr i månaden.
Och det är ju då på inbrott, men sen ska du har kameraverifiering så är det inte det lättaste att förstå vad som ingår.

Men för då ytterligare ca 200 kr i månaden så anser jag att du får otroligt mycket mer för pengarna om du då blir kund hos ex verisure eller kanske då sektor. Där har du fria utryckningar och dom ringer och meddelar dig om det blir inbrott, går brandlarm (skickar även ut brandbil om dom kan verifiera rök) samt så har dom ofta trygghetsfunktioner där du snabbt kan ringa upp dom om du känner dig osäker i ditt hem.

Du behöver inte tänka på någonting, dom har 100% koll på ditt hem åt dig och du får en otroligt bra och väl utformad app där du själv får full kontroll på ditt hem om du så vill!

Som sagt man får vad man betalar för. Svårt att jämföra att vara kund hos verisure och ha eget larm mot larmcentral, går inte jämföra!

Som någon var inne på så tycker jag 200 kr extra i månaden är värt det om man har barn, då för tryggheten samt grymt bra utformade appar där man kan se vem som larmat av osv.
 
G
Jag tror också efter att ha läst tråden att många missuppfattar varför man skaffar "larm".
Är det för att FÖRHINDRA inbrott? - Nej
Är det för att FÖRHINDRA brand? - Nej
Är det för FÖRHINDRA att någon skadar sig i hemmet? - Nej

Man skaffar ju larm för att OM det blir inbrott så vet man att oavsett var du är så är en väktare på plats där väktaren då lagar rutan, dörren eller vad som nu gått sönder i samband med inbrottet. Och i bästa fall finns bra bilder på förövaren som tagits med ditt larm. Utan kostnad.

Börjar det brinna och du inte är hemma så vet du att ditt hem är övervakat och brandkår rings dit om det är en bekräftad brand. Är du hemma och larmet går så går larmet också och då pratar larmet med dig, är visst bevisat är bättre än ljud. Utan kostnad.

Skulle du skada dig eller känner dig otrygg av någon anledning så kan du trycka på en knapp så kommer väktare utan kostnad.

Sen finns det väl dom då här i tråden som då säger "Ja men hur ofta sker ett inbrott, brand mm" ?
Nej förmodligen aldrig, men du skaffar ju inte en försäkring för att du på något sätt ska förhindra att det du försäkrar dig om inte ska hända utan du skaffar ju det för att OM det händer så lindras det och underlättas allt efter på ett eller annat sätt.

Och självklart kan man bygga sitt eget larm, men det kommer inte bli billigt om du nu då vill ha ett larm i samma klass som Verisures. Samt ska du då koppla dig till larmcentral så kommer det kanske skilja 200-250 kr i månaden mot om du hade haft Versisure, alltså inte så mycket mindre när du ser hur mycket mer du får hos Verisure.

Sen väljer alla om man tycker det är värt det eller inte. Jag betalar exempelvis för den bästa nivån på min hemförsäkring där allt ingår. Man kan ha samma diskussion där också.. Men den diskussionen leder bara till slut till personliga tycken och ev hur tjock plånbok man har.

Larm är en försäkring. Jag betalar á 500 spänn för min villaförsäkring (dyraste nivån). Att sen utöver det ha ett komplett hemlarm känns ju bara logiskt.

Sen kommer jag nog aldrig behöva använda mig utav min hemförsäkring och inte heller för larmet men det är så en försäkring fungerar.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Finns alltid två läger. Dom som tycker de är viktigt med larmtjänstbevakningen och dom som sköter de själva. Vidare så betalar den första gruppen ett premium för vanligtvis färre komponenter per månad medan den sistnämnda gruppen, som jag själv tillhör, betalar inget per månad, men desto mer up front för alla enheter.

Jag har idag 6st Kameror som filmar runt hela huset dygnet runt. Jag har magnetkontakter på alla dörrar och fönster med bryt och slag-sensor teknik så larm utlöser innan någon har ens kommit in. Jag har 6st IR-däckare för extra larmbekräftelse i fall någon lyckas komma in. Så man vet att det är skarpt läge och inte bara en dörr som blåst upp (glömts låsas). Jag har även utomhus siren, vilket inte ens Verisure erbjuder och dessutom avråder ifrån. Vidare har jag en app som är i direkt kontakt med mitt larm över dubbla kommunikationskanaler (Både Google och direktkontakt). Appen är snabb och modern som med fingersensor integration och logg och enkelt gränssnitt som även mormor förstår sig på. Och avslutningsvis så har jag även 3st vattenlarm samt brandvarnare ihopkopplat med allt. Hela denna härligheten kostar mig 0 kr per månad. Jag äger alla delarna.

Jag har haft Verisure. De blir snabbt pengar över tid. Med alla mina komponenter så hade måndasavgiften varit brutal då jag inte direkt har sparat på krutet. Vi snackar någonstans över 1.000 kr per månad. :)
Vad kostar ett sådant larm på ett ungefär att köpa in? Skulle ju vara en intressant uppgift för att kunna göra en bra jämförelse på vad saker kostar, dvs. en bra jämförelse mellan "hyrt" och eget larm.
 
@MrGlad8
Vi skaffar väl larm av olika anledningar, vår anledning är för att min bättre hälft inte ska komma hem med en inbrottstjuv i huset, vilket hände i barndomen.

Glöm inte bort att Verisure höjer avgiften för larmet varje år, skillnaden blir snabbt större.
Koppla till larmcentral går att få för så lite som 80kr i månaden, och det från Lövestad.
Räknar man med utryckning oftare än en gång om året så ska man ha fria utryckningar, annars kan man betala per utryckning.
Vårt larm närmar sig 20år och komponenterna börjar gå sönder, det märks att Verisure hellre vill att vi skaffat ett nytt larm (högre avgift och ny installation) istället för att konstadsfritt byta ut de felande komponenterna.

Verisure låser också dig till deras system, du kan inte använda sensorer från andra tillverkare utan är begränsad till deras utbud.
Kamerorna i larm idag är skrattretande dåliga, du kan inte heller komplettera ditt verisure-larm med en riktig kamera.
Ska du bygga om något behöver du troligen också ha hem en servicetekniker å 800kr varje gång du ska demontera och montera upp en deckare.

Det springer iväg med Verisure.

Men visst, vill du intala dig själv att du gjort rätt val, kör på.
 
R roli skrev:
Vad kostar ett sådant larm på ett ungefär att köpa in? Skulle ju vara en intressant uppgift för att kunna göra en bra jämförelse på vad saker kostar, dvs. en bra jämförelse mellan "hyrt" och eget larm.
Mitt larm är ett Ajax. Vad det kostar beror helt på hur många komponenter som du vill ha. Kolla här:
http://webshop.sakerhetsbyggarna.se/
eller här:
http://alarmshoppen.se/16-ajax-systems
Vill du inte köpa ifrån Sverige så finns det även i utlandet till cirka 20% lägre pris inkl frakt ifrån Polen.
Jag köpte mitt i Sverige då jag föredrar kunna ha det lokalt med garantier och support och sådant.
 
G MrGlad8 skrev:
Jo självklart kan du bygga ditt eget larm och sen koppla det till larmcentral själv. Men det är ju inte gratis. Dels så kommer ju det kosta att köpa ett larm beroende på vad man vill ha sen så kostar larmcentralen beroende på om du ska ha fria utryckningar eller inte då. Utan fri utryckning ca 100 kr i månaden men då kostar utryckning 2000 kr ca. Och vill du ha fria utryckningar/1 per år så ligger det på ca 200 kr i månaden.
Och det är ju då på inbrott, men sen ska du har kameraverifiering så är det inte det lättaste att förstå vad som ingår.

Men för då ytterligare ca 200 kr i månaden så anser jag att du får otroligt mycket mer för pengarna om du då blir kund hos ex verisure eller kanske då sektor. Där har du fria utryckningar och dom ringer och meddelar dig om det blir inbrott, går brandlarm (skickar även ut brandbil om dom kan verifiera rök) samt så har dom ofta trygghetsfunktioner där du snabbt kan ringa upp dom om du känner dig osäker i ditt hem.

Du behöver inte tänka på någonting, dom har 100% koll på ditt hem åt dig och du får en otroligt bra och väl utformad app där du själv får full kontroll på ditt hem om du så vill!

Som sagt man får vad man betalar för. Svårt att jämföra att vara kund hos verisure och ha eget larm mot larmcentral, går inte jämföra!

Som någon var inne på så tycker jag 200 kr extra i månaden är värt det om man har barn, då för tryggheten samt grymt bra utformade appar där man kan se vem som larmat av osv.
Vadå "Bygga ditt eget larm" ? Det är ingen som bygger något här vad jag vet. Man packar upp en förpackning, man tar fram sin mobil och fotar av QR-koden sedan skruvar man upp enheten där den ska vara. Färdigt? Bygger man då?

Fria utryckningar är nog det mest meningslösa man kan köpa. Om man inte bor i typ i vad polisen kallar "socialt utsatta områden". Gör man det så får man nog valuta för sina pengar. Annars känns ju som kostnad per tillfälle är mer logiskt. Om du dessutom har ett larm som är kombinerat med fler sensorer (skal och IR) så kan du ju se om flera sensorer har slagit ut eller om du ser något på dina kameror (bekräftat larm). Då är det ju värt att betala för en väktare. Men om en dörr har blåst upp vill jag inte ligga och betala 200-300kr extra varje månad för att tycka mig fått valuta för mitt fina abonnemang med "fria utryckningar".

Larmbevakning kan man koppla till mitt larm för så lite som 80kr per månad. Dom skickar en väktare om du vill, men du får betala för det. Men jag skulle aldrig skicka en väktare om jag inte kan bekräfta att det har hänt något vilket man kan med tänket ovan jag precis beskrev.

Sedan är kamerorna som Verisure levererar SKIT. Klart om man tycker 640x480 är modernt idag 2019 så, why not. Men vill man ha 30 bilder per sekund och 1920x1080P med mörkerseende och möjlighet att på distans flytta på kamerahuvudet m.h.a en app så du kan täcka in alla vinklar samt lagrade inspelningar i molnet, ja då är nog inte Verisures "kameror" så mycket att ha. Med mina kameror kan man identifiera ansikten. Med Verisures kameror kan man dagtid se skillnad mellan en bil och en person (förhoppningsvis). Och då med den skillnaden att mina kameror kostar 0kr per månad och Verisure är hygglig som bara tar ett par hundralappar. :)

Jag har haft Verisure och Ajax. I mitt tycke är bägge apparna bra. Men jag tycker Ajax appen är betydligt mer "iq-fiskmås anpassad". Den fungerar grymt och är snabb och "it just works"-faktorn är hög. Finns även möjlighet att göra avancerade inställningar och trimma men det är inte upp i ditt ansikte utan det vardagliga är det du ser först och främst.

Sista biten i vad du skriver håller jag med om. Kontroll. Vill man lämna ut sitt hem med kameror och sensorer som bekvar en hemma så är ju Verisure helt perfekt. Är man dock angelägen att hålla i kontrollen kring säkerheten själv så finns det betydligt bättre alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.