Hej igen alla snälla som försöker hjälpa mig i det här med bordssågen :)

Kan det här vara något att ha? Dewalt DV745-QS

Dewalt DV745-QS bordssåg i gult och silverfärg, med skydd och styrskenor, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DeWalt-sågarna är ju kända för att ha ett relativt bra anhåll för att vara en "byggsåg". Jag tror att du kommer bli nöjd med en sådan. Tänk dock på att det kräver en del pysslande för att få en sådan såg att vara så exakt den kan vara. Den är lätt och kräver ett bra tungt bord att stå på så att den inte flyttar på sig mm.

Jag kör på Makita 2704 och är mycket nöjd nu när jag lagt tid och kraft på att ställa in och justera allt på sågen, bygga om anhållet, fixa till bordet mm. Men som sagt. Innan hade jag ingen såg alls, så bara att få tillgång till en bordsåg var ett stort steg för mig. Hade jag haft utrymmet hade jag utan tvekan köpt en större tyngre såg, men med mina förutsättningar är jag nöjd med det jag har idag. I de flesta fall är det inte verktyget utan min kompetens som är hindret, så även med bordsågen.
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hej igen alla snälla som försöker hjälpa mig i det här med bordssågen :)

Kan det här vara något att ha? Dewalt DV745-QS

[bild]
Den där är nog en av de bättre portabla bordssågar du kan få tag på. Kör på!
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Bygga om anhållet....:rolleyes::thinking: Öhö räcker det inte med att starta den? Bord hade jag nog tänkt bygga en stadigt för sågen med låsbara hjul som jag kan rulla i garaget. Jag har aldrig haft ett varmgarage men kommer "få" det nu i nya kåken och kommer inte ha bilen där då jag även "får" två carportar på köpet.

Ställa in alls på sådan och justera :thinking:

Bart Bart skrev:
DeWalt-sågarna är ju kända för att ha ett relativt bra anhåll för att vara en "byggsåg". Jag tror att du kommer bli nöjd med en sådan. Tänk dock på att det kräver en del pysslande för att få en sådan såg att vara så exakt den kan vara. Den är lätt och kräver ett bra tungt bord att stå på så att den inte flyttar på sig mm.

Jag kör på Makita 2704 och är mycket nöjd nu när jag lagt tid och kraft på att ställa in och justera allt på sågen, bygga om anhållet, fixa till bordet mm. Men som sagt. Innan hade jag ingen såg alls, så bara att få tillgång till en bordsåg var ett stort steg för mig. Hade jag haft utrymmet hade jag utan tvekan köpt en större tyngre såg, men med mina förutsättningar är jag nöjd med det jag har idag. I de flesta fall är det inte verktyget utan min kompetens som är hindret, så även med bordsågen.
 
Jag tror du kommer vara nöjd med den precis som den är.

Låt inte mina störningar skrämma dig. Köp sågen, du kommer bli mer än nöjd har jag en känsla av. Om du sen upptäcker att du vill ha bättre precision så går det att lösa helt enkelt.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Lite nyfiken bara hur man bygger om anhållet för att det ska blir stadigare och bättre :) samt hur man kan få bättre precision i sågen :) Gör man det genom inställningar man kan göra på sågen som den ser ut eller måste man tillföra något?


Bart Bart skrev:
Jag tror du kommer vara nöjd med den precis som den är.

Låt inte mina störningar skrämma dig. Köp sågen, du kommer bli mer än nöjd har jag en känsla av. Om du sen upptäcker att du vill ha bättre precision så går det att lösa helt enkelt.
Bart Bart skrev:
Jag tror du kommer vara nöjd med den precis som den är.

Låt inte mina störningar skrämma dig. Köp sågen, du kommer bli mer än nöjd har jag en känsla av. Om du sen upptäcker att du vill ha bättre precision så går det att lösa helt enkelt.
 
Ah, välkommen till förbättringsträsket :D

Om du börjar kika på Youtube och söker på "table saw rip fence" så får du snabbt en uppfattning om hur många olika inställningar som går att göra för att förbättra precisionen på en bordsåg. Många inställningar finns färdiga att göra på sågen. Andra får man pilla lite med egna lösningar.

Det jag har gjort är först och främst att jag justerade avståndet på listerna som håller anhållet så att det spänner åt tillräckligt hårt så att det inte ska flytta sig under press. Det andra är att jag sågat till och spänt fast en MDF-skiva i anhållet som är injusterat till exat 90 grader i förhållande till bordet. Sen är naturligtvis anhållet injusterat i 90 grader mot klingan, vilket det tyvärr inte var vid leverans. Bordet är slipat på sina ställen så att det ska vara så jämt och platt som möjligt. T-spåren i bordet är lite för breda för de tillbehör som följde med så det är justerat också. Plattan som ligger runt klingan låg inte helt dikt och rörde sig lite upp och ned vid press, så det har fått sig en översyn också.

Sen har jag utvecklat bordet så att jag använder den del som går att skjuta ut som fräsbord, vilket är väldigt bekvämt då jag kan använda samma anhåll som till sågen.

Sen står sågen på ett bord på hjul med spånupptagning under.
 
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra info men kanske inte att jag förstår så mycket innan jag köper min egen såg :cool: Om du vill och har lust får du väldigt gärna ta lite bilder på det du gjort så jag ser vad du menar och kanske några bra exempel på hur jag kan göra själv :)

Bart Bart skrev:
Ah, välkommen till förbättringsträsket :D

Om du börjar kika på Youtube och söker på "table saw rip fence" så får du snabbt en uppfattning om hur många olika inställningar som går att göra för att förbättra precisionen på en bordsåg. Många inställningar finns färdiga att göra på sågen. Andra får man pilla lite med egna lösningar.

Det jag har gjort är först och främst att jag justerade avståndet på listerna som håller anhållet så att det spänner åt tillräckligt hårt så att det inte ska flytta sig under press. Det andra är att jag sågat till och spänt fast en MDF-skiva i anhållet som är injusterat till exat 90 grader i förhållande till bordet. Sen är naturligtvis anhållet injusterat i 90 grader mot klingan, vilket det tyvärr inte var vid leverans. Bordet är slipat på sina ställen så att det ska vara så jämt och platt som möjligt. T-spåren i bordet är lite för breda för de tillbehör som följde med så det är justerat också. Plattan som ligger runt klingan låg inte helt dikt och rörde sig lite upp och ned vid press, så det har fått sig en översyn också.

Sen har jag utvecklat bordet så att jag använder den del som går att skjuta ut som fräsbord, vilket är väldigt bekvämt då jag kan använda samma anhåll som till sågen.

Sen står sågen på ett bord på hjul med spånupptagning under.
 
Varje såg har dina egenheter. Skaffa en såg först och fundera på om nåt behöver åtgärdas när du känt in den först. Det kan ju faktiskt fungera utmärkt för dig utan några som helst förändringar.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det där med "spånlåda"...? Beror det på att du inte har någon spånsug eller är det bättre på något sätt?

Bart Bart skrev:
Varje såg har dina egenheter. Skaffa en såg först och fundera på om nåt behöver åtgärdas när du känt in den först. Det kan ju faktiskt fungera utmärkt för dig utan några som helst förändringar.
 
Jag har en grovdammsugare jag kopplar till sågen. Men en stor del av spånen faller rakt igenom sågen och hamnar under sågen. Den är konstruerad så helt enkelt. Så jag har gjort bordet den står på med en öppning och en lutande skiva under som samlar och transporterar allt damm och spån till en öppning jag dammsuger ur ibland.
 
Är inte Makita MLT100 bättre än DeWALT DW745-QS... Nästan 1000 kr billigare ser jag ☺️

Makita MLT100 bordsåg utställd i butik med prislapp och märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Dewalts anhåll behöver du inte bygga om.. det är riktigt stabilt! Behöver man ställa in nollan dvs rödstrecket så sitter den på en liten plastbit som man kan lossa o flytta på.. jag har en sådan såg själv och byter inte iväg den i första taget!
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Då blev det rätt

En förpackad DeWALT-produkt i en orange kundvagn inne i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P pleqtiz skrev:
Dewalts anhåll behöver du inte bygga om.. det är riktigt stabilt! Behöver man ställa in nollan dvs rödstrecket så sitter den på en liten plastbit som man kan lossa o flytta på.. jag har en sådan såg själv och byter inte iväg den i första taget!
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Då blev det rätt

[bild]
Ett bords-kap? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.