Ska spackla sprickor mellan vad jag tror är tretexplattor. Resultatet behöver inte bli perfekt (kan inte bli värre än det redan är). Eftersom jag inte har någon erfarenhet är jag lite osäker på hur jag ska gå tillväga och har några frågor.
1. Kan jag sätta glasfiberemsan direkt på tapeten, och sedan spackla över? Eller behöver jag spackla först och sätta remsan över?
2. Behöver jag skära bort tapet för att få det någorlunda jämt så att det inte buktar ut allt för mycket. Eller är risken att jag förstör allt mer om jag skär i tapeten?

Om någon med erfarenhet har lite tips är jag oerhört tacksam!
Spricka på vägg med texturerad tapet som ska spacklas och repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog bara fyllt i med lite flexibel fog där, klart enklast
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog bara fyllt i med lite flexibel fog där, klart enklast
Förlåt för dum fråga, men vad är flexibel fog? När jag frågat tidigare fick jag svaret att det var kört utan skarvremsa eller glasfiberremsa... började nämligen spackla i hopp om att det skulle räcka men alla sprickorna är åter igen sprickor...
 
Undrar om Tretex över huvud taget är lönt att spackla.
Limmad pappremsa över skarven är ju originalutförande när dom monterades en gång i tiden, så troligen det bästa även nu.
Annars är får du sätta upp en cowerup tapet på väggarna först innan du tapetserar.
 
GoC GoC skrev:
Undrar om Tretex över huvud taget är lönt att spackla.
Limmad pappremsa över skarven är ju originalutförande när dom monterades en gång i tiden, så troligen det bästa även nu.
Annars är får du sätta upp en cowerup tapet på väggarna först innan du tapetserar.
Tror du att det funkar att limma på en skarvremsa? Vi ska inte tapetsera utan bara måla, och behöver som sagt inte bli fantastiskt, det är en sommarstuga så nödlösningar känns okej...
 
  • Gilla
Mondeo99
  • Laddar…
F Frokenfalk skrev:
Tror du att det funkar att limma på en skarvremsa? Vi ska inte tapetsera utan bara måla, och behöver som sagt inte bli fantastiskt, det är en sommarstuga så nödlösningar känns okej...
Det skulle jag tro, var ju så som det gjordes en gång i tiden. Sedan kan du ju spackla lite på varje sida av remsan om du vill vara mer noga.
Oavsett så rör sig tretexen så det måste finnas något som tar upp den rörelsen.
Det ser i mitt gamla hus som om remsorna är limmade ute i kanterna bara så att det är några cm i mitten som inte sitter fast och kan ta upp rörelserna utan att spricka.
Annars är det väl acrylfog som är en modern quickfix till det mesta.
Spackel fungerar i alla fall inte som du märkt.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Ska du måla så krävs mer finish än om du ska tapetsera. Allra helst skulle jag sätta renoveringsgips. Men är det inte jättenoga så skulle jag limma pappersremsa och sedan spackla in den efter att limmet torkat.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Tretex kan du inte spackla och få det att hålla, varken i skarv eller mellan. Du kan dock lägga spackel på en liten yta, t.ex. skruvskalle men inget större än så.
Skär endast bort om det är något löst som sticker ut.
Limma pappremsa över skarven och måla flödigt 2-3 gånger så har du ett ok resultat. Inte perfekt men ganska ok.

Edit. Tjockt ersatt av flödigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog satt renoveringstapet och målat på denna. Brukar tipsa om flüggers tjockare som döljer mycket skavanker. Det finns naturligtvis en risk att skarvarna kommer synas med tiden ändå eftersom det är ett material som rör sig till skillnad mot gips.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Många föreslår papper, funkar skarvremsa som brukar användas till gips? Och vilken typ av lim bör jag använda? Vanligt tapetklistret eller finns det något smidigare? :)
 
Vanlig skarvremsa till gips är det jag menar men kör den i papp, inte glasfibern.
Tapetlim eller självhäftande remsa.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Ett tips är att riva ner till ren tretex en bra bit ut från skarven. På detta målar du med en tät färg som suger in i tretexen ordentligt. Efter detta fungerar det att spackla in remsa som vanligt. Anledningen till att det spricker är till stor del att tretexen rör sig på tjockleken av fukten som kommer in mellan skivorna. Målar man då skarvarna med tät färg slipper man detta. De skarvar jag gjort på detta vis med har jag inte några sprickor i alls medan de som gjorde utan denna metod sprack upp redan när tapeten började torka.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ett tips är att riva ner till ren tretex en bra bit ut från skarven. På detta målar du med en tät färg som suger in i tretexen ordentligt. Efter detta fungerar det att spackla in remsa som vanligt. Anledningen till att det spricker är till stor del att tretexen rör sig på tjockleken av fukten som kommer in mellan skivorna. Målar man då skarvarna med tät färg slipper man detta. De skarvar jag gjort på detta vis med har jag inte några sprickor i alls medan de som gjorde utan denna metod sprack upp redan när tapeten började torka.
Tack! Vi prövar med akrylfog nu så får vi se hur det går, funkar inte det så får vi försöka något annat till våren :)
 
Jag har spacklat en hemsk tretex vägg med en riktigt dålig spaltad tapet. Det gick inget vidare. Jag målade ett lager med väggfärg, det binder ytan rätt bra. Tapetrester lossnar inte och även ytan på tretexen håller ihop bättre. Så jag tror att du fått bra råd. Måla först, remsa i skarvar och sedan spackling innan tapet eller färg.

Edit: Mitt resultat blev inte helt bra. Men väldigt mycket bättre än innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.