possum77 possum77 skrev:
Ser ut som att det är något slags högtalarkabel som använts till råga på allt
Det kan vara H03VH-H som är avsedd för 230 V AC trots att den är bara enkelisolerad. Jag gissar att det räknas som förstärkt isolering. Denna sladdtyp är dock rätt ovanlig i Europa idag, den var mycket vanligare på 50- och 60-tålet.
 
hsd
Johan1975z skrev:
Läs inlägget precis ovan.
Jag har mer rätt än dig.
1-0 till mig!
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen. Brytaren måste därefter återställas (oftast manuellt) innan den börjar leda ström igen.

Jordfelsbrytaren är uppbyggd kring en summaströmtransformator med ringformad kärna. Ledarna till lasten går genom denna. Normalt är strömmarna i ledarna lika stora men med motsatt tecken, och magnetfältenkring ledarna tar därför ut varandra. Vid ett jordfel uppstår obalans, magnetfälten upphäver inte längre varandra och en ström induceras i sekundärspolen. Denna ström får en elektromagnet att utlösa en brytarmekanism.

För att testa funktionen finns en speciell brytare som via ett motstånd förbikopplar strömtransformatorn och åstadkommer en felström. Jordfelsbrytaren bör testas var 6:e månad[3] genom att trycka in testknappen. Vid tveksamhet om jordfelsbrytarens funktion skall alltid behörig elektriker kontaktas. Vid installationer i kalla, fuktiga eller dammiga utrymmen läggs vikt vid att jordfelsbrytaren tillsammans med de andra komponenterna är korrekt kapslade (inneslutna i en skyddskapsling med högre IP-klass avsedd för mer krävande miljö än normal inomhusmiljö). Funktionstest bör i sådana miljöer utföras oftare än var 6:e månad, då den mekaniska utlösningsmekanismen påverkas av framförallt fukt och damm.

Vanlig jordning skyddar inte om en människa kommer i direkt kontakt med en spänningsförande ledare, till exempel en kabel med trasig isolering eller ett spänningssatt metallhölje med trasig jordning. Det gör däremot jordfelsbrytaren. När den upptäcker att en del ström försvinner bort en annan väg (genom människans kropp och ner i marken, diskbänken etc.) löser den ut. I de fall när människan står på isolerande underlag och samtidigt håller i både fas och neutralledaren förlorar jordfelsbrytaren sin skyddsförmåga. Den kan nämligen inte skilja om det är en glödlampa, TV eller människa i andra änden av kabeln.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Men varför motionera jfb? För att mekaniken kan pga damm och fukt fastna? Varför är det då inte viktigt att motionera en db?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Magnus E K
Den inbyggda säkringen ovan kunde gjorts lite mindre dold om kopplingsdosan haft transparent lock. Finns det sådana?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
Jobbar som servicetekniker och skulle serva en kompressor med inbyggd kyltork. Gjorde som vanligt en kontroll på trycktanken och det var en en del vatten i den. Kyltorken startade inte och den automatiska dräneraren hade ingen spänning.

Följde matningen och fick se det här spektaklet.
[bild]
[bild]

Elektrikern hade glömt meddela kunden om att det satt en säkring där.

- Elektrikern? Det är ingen hos er som pulat själv?
- Nä, hur så?
- Se själv!
-Oj då! Ja, det är varken det första eller enda som krånglat eller blivit fel av den elektrikern!

Bad kunden boka in en kontroll av anläggningen i lokalen. "Elektrikern" gick tydligen inte att få tag på längre....

Härlig dragavlastning av kabeln/sladden!
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det finns små dosor med transparent/röktonat lock, tex
[länk]
Sedan en bit din-skena för att montera säkringen på.
Varför gå över ån efter vatten? Det finns ju färdiga små normkapslingar med skena och allt klart.
 
Mikael_L
N nmeden skrev:
Men varför motionera jfb? För att mekaniken kan pga damm och fukt fastna? Varför är det då inte viktigt att motionera en db?
För att i en JFB så skapas kraften till att få mekanismen att trippa utav en elektromagnet med 0.03 A ström i.
I en MCB så är det också en elektromagnet, men strömmen är för t.ex. en C10 100A, vilket naturligtvis ger betydligt mer tillgänglig kraft för att putta till även en kärvande mekanism.
Sen har en MCB ytterligare en tripmekanism, en bimetall, vilken också orkar utöva mer kraft.
 
  • Gilla
nmeden och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Varför gå över ån efter vatten? Det finns ju färdiga små normkapslingar med skena och allt klart.
Jag vet att det finns små normkapslingar, @Magnus E K frågade om det finns liknande kapsling men med transparent lock, så det var det jag svarade på.

Det händer ibland att man inte vill ha saker lättillgängliga för ”kleti å pleti” men ända ”synligt”, då kan kapsling med skruvat transparent lock vara melodin.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär:
Jag förstår ändå inte vart felströmmen ska ta vägen om den inte leds till jord?
 
Annan nolla i systemet? Annan fas? Kapacitiv koppling till något annat?
 
useless useless skrev:
Jag förstår ändå inte vart felströmmen ska ta vägen om den inte leds till jord?
Man kan ju råka koppla in sig mellan 2 faser t.ex. även om det nog inte är det vanligaste felfallet.
 
Mikael_L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man kan ju råka koppla in sig mellan 2 faser t.ex. även om det nog inte är det vanligaste felfallet.
Fast om de två faserna ligger bakom samma JFB så reagerar den dock inte ...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Visst finns det specialfall man kan spekulera i, men i en normal villa har jag svårt att se att man ska komma åt någon främmande potential som inte är jord eller en annan fas. Ström mellan två faser är ingen felström ur jfb'ns synvinkel. Kapacitiv koppling ger väl inte upphov till tillräckligt hög ström?
 
useless useless skrev:
Jag förstår ändå inte vart felströmmen ska ta vägen om den inte leds till jord?
Ladda en elbil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.