Ja, där är det kanske läge att byta färger...
 
A
hsd hsd skrev:
Kom ihåg att en jordfelsbrytare enbart löser om det blir en felström mot jord
Ström mellan fas och nolla löser inte jfb, hur fel det än är
Det är ju snarare tvärtom mot vad du skriver.
En jordfelsbrytare bryter när det blir tillräckligt stor obalans mellan nolla och fas. Om strömmen går via jord eller någon annanstans spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Apropå färger, postad på Facebook av en elektriker
Han kanske hoppade av utbildningen efter lektionen om hur viktigt det är med skyddsjord? :thinking:
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
hsd
Johan1975z skrev:
Det är ju snarare tvärtom mot vad du skriver.
En jordfelsbrytare bryter när det blir tillräckligt stor obalans mellan nolla och fas. Om strömmen går via jord eller någon annanstans spelar ingen roll.
Den bryter inte om Du håller fasen i vänsterhand och nollan i höger hand men risken att Du förolyckas är överhängande
Om strömmen går via månen så går det ingen ström , för att det ska gå ström erfordras en krets och om någon tar i fasen men är isolerad från jord så går ingen ström
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ström mellan fas och nolla löser inte jfb, hur fel det än är

Johan1975z skrev:
Det är ju snarare tvärtom mot vad du skriver.
Så du menar alltså, @Johan1975z, att ström mellan fas och nolla löser jordfelsbrytaren? I så fall skulle den lösa ut varje gång du tänder en lampa...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
@hsd @Johan1975z båda har delvis rätt och delvis fel.

En JFB mäter strömmen mellan faserna och nollan.

Om strömmen går en annan väg tillbaka än genom JFBn så löser den.
Det kvittar om strömmen går tillbaka till fas/nolla/jord bara det blir utanför JFBn så löser den.

Om en gruppcentral innehåller två JFBer och man kopplar in en belastning mellan JFB1’s fas & JFB2’s nolla så kommer ena/bägge JFBerna att lösa så fort belastningen överstiger JFBernas värde.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där borde ligga i en tråd "värsta snickringen". Alltså snickare...
Det där fixar målarn.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Inget direkt elfel, men den här reklamen kör Schneider Electric på instagram nu, där de jagar efter en elfirma som vill va med i ett jippo där de ska bygga Anders Bagges hus till ett smart hem.

Lite självsäkert sitter han i ett "hobbyrum" som om det vore hans eget och säger:
"Välkommen in i mitt kaos, eller det här e inget kaos för jag vet var precis varenda pryl är..."
Men han har då aldrig hållt en lödpenna i sitt liv tidigare det är då säkert...
[bild]
var det inte hans hus som hade fuktskador rätt genomgående efter att han tagit dit billigast möjliga snickare? Sen fick arga snickers vara där

Så nu vill han ha ännu mer gratisbygge ;)
 
Ja det är flera gånger man löst ut JFB när man mekat på en spänningslös grupp. Är någon annan grupp spänningsatt så löser JFB om en nolla får kontakt med jord det behöver inte vara skyddsjorden!
 
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
@hsd @Johan1975z båda har delvis rätt och delvis fel.
Nja, jag tycker väl egentligen att Johan1975z har beskrivit det hela korrekt.

Men det var kanske lite olyckligt att skriva "snarare tvärtom mot vad du skriver" då det givetvis kan tolkas som att han menade att JFB inte löser för en ström mot jord.
Jag misstänker att det där tvärtom mer syftade på ordet "enbart" i den citerade meningen; "Kom ihåg att en jordfelsbrytare enbart löser om det blir en felström mot jord"
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Den bryter inte om Du håller fasen i vänsterhand och nollan i höger hand men risken att Du förolyckas är överhängande
Om strömmen går via månen så går det ingen ström , för att det ska gå ström erfordras en krets och om någon tar i fasen men är isolerad från jord så går ingen ström

Läs inlägget precis ovan.
Jag har mer rätt än dig.
1-0 till mig!
 
A
Hej
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag tycker väl egentligen att Johan1975z har beskrivit det hela korrekt.

Men det var kanske lite olyckligt att skriva "snarare tvärtom mot vad du skriver" då det givetvis kan tolkas som att han menade att JFB inte löser för en ström mot jord.
Jag misstänker att det där tvärtom mer syftade på ordet "enbart" i den citerade meningen; "Kom ihåg att en jordfelsbrytare enbart löser om det blir en felström mot jord"
Hej,
Ja, du tolkar mitt inlägg helt korrekt i nedersta meningen. Tack för att du förtydligar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag misstänker att det där tvärtom mer syftade på ordet "enbart" i den citerade meningen; "Kom ihåg att en jordfelsbrytare enbart löser om det blir en felström mot jord"
Vid vilka felfall ska den lösa i en normal villa med en jfb?
 
Mikael_L
Såhär:
Johan1975z skrev:
En jordfelsbrytare bryter när det blir tillräckligt stor obalans mellan nolla och fas. Om strömmen går via jord eller någon annanstans spelar ingen roll.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jobbar som servicetekniker och skulle serva en kompressor med inbyggd kyltork. Gjorde som vanligt en kontroll på trycktanken och det var en en del vatten i den. Kyltorken startade inte och den automatiska dräneraren hade ingen spänning.

Följde matningen och fick se det här spektaklet.
Elektrisk installation med ovanligt placerad säkring och slarvigt dragna kablar inne i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installationsbox med felaktigt anslutna kablar och en öppen säkringshållare mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikern hade glömt meddela kunden om att det satt en säkring där.

- Elektrikern? Det är ingen hos er som pulat själv?
- Nä, hur så?
- Se själv!
-Oj då! Ja, det är varken det första eller enda som krånglat eller blivit fel av den elektrikern!

Bad kunden boka in en kontroll av anläggningen i lokalen. "Elektrikern" gick tydligen inte att få tag på längre....
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.