Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Det är väl helt enkelt så att med klassisk ADSL tillåter signaleringsspektrumet ca 9Mbit/s. Eftersom de allra flesta kunder är mest intresserad av hög bandbredd ner så har man utformat tjänsten så att det är ca 8Mbit/s ner och 1 upp.
Det finns/fanns symmetriska tjänster, SDSL, och då delar man väl helt enkelt 50/50 på signaleringsutrymmet.

För övrigt så säljer väl Telia bara VDSL nu för tiden? Symmetrisk är det definitivt inte...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Låg på fel nivå för att min småbarnsförälderhjärna skulle orka sätta sig in i det.
 
useless useless skrev:
Det finns/fanns symmetriska tjänster, SDSL, och då delar man väl helt enkelt 50/50 på signaleringsutrymmet.
Om jag nu minns rätt blev det problem med telefonin och sedan fanns det varianter som använde flera trådar, men ingen riktig standard för de synkrona.
 
Nån som har köpt den här kanske kan bringa mer klarhet? https://standards.globalspec.com/std/589251/ANSI T1.413

Men jag har iallafall inte hittat något stöd på internet för att assymetrin har någon teknisk förklaring, utan man verkar ha delat bandbredden/frekvensutrymmet på ett marknadsmässigt fördelaktigt sätt.

The marketing reasons for an asymmetric connection are that, firstly, most users of internet traffic will require less data to be uploaded than downloaded. For example, in normal web browsing, a user will visit a number of web sites and will need to download the data that comprises the web pages from the site, images, text, sound files etc. but they will only upload a small amount of data, as the only uploaded data is that used for the purpose of verifying the receipt of the downloaded data or any data inputted by the user into forms etc.
This provides a justification for internet service providers to offer a more expensive service aimed at commercial users who host websites, and who therefore need a service which allows for as much data to be uploaded as downloaded.
 
I ADSL har man bara två trådar. Man kör inte upp och ner parallellt utan differentierat i tid. För att få ut så mycket som möjligt av tillgänglig bandbredd har man som sagt lagt fördelningen som man gjort.

Delvis har det ju med störningar att göra, för utan överlagrade telefonsamtal och med kortare ledning så får man högre bandbredd och skulle kunna kosta på sig mer uppströms.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ni som skriver att man inte kan ha mobilt bredband som enda bredband på grund av att man inte kan använda det till stationära enheter när man tar med mobilen hemifrån eller pga batteritid - ni är medvetna om att det finns stationära 4G-routers?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rätt bra fart på en gammal rutten koax.....:)
Koax är bra! Jag drog nytt i hela kåken 2013 och bytte TV-antenn förra året. Skulle gärna titta på koaxmodem men de jag sett verkar rätt dyra.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Koax är bra! Jag drog nytt i hela kåken 2013 och bytte TV-antenn förra året. Skulle gärna titta på koaxmodem men de jag sett verkar rätt dyra.
...well det känns som att det tåget lämnat stationen nu.....jag hann aldrig dra i koax i alla rör i huset innan det är dags att ta bort det igen. Kommer aldrig distribuera tv på koax igen här....:)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J
T TobiasStockholm skrev:
Ni som skriver att man inte kan ha mobilt bredband som enda bredband på grund av att man inte kan använda det till stationära enheter när man tar med mobilen hemifrån eller pga batteritid - ni är medvetna om att det finns stationära 4G-routers?
Ja det är det nog inte många som missat. Dock ska man vara medveten om att det numera hos vissa operatörer är så att man inte kan ta med sig Bredband via mobilnätet hemifrån, utan det måste då vara det lite dyrare äkta Mobilt bredband.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...well det känns som att det tåget lämnat stationen nu.....jag hann aldrig dra i koax i alla rör i huset innan det är dags att ta bort det igen. Kommer aldrig distribuera tv på koax igen här....:)
Boxer tycker jag har mycket fördelaktiga priser, speciellt om man har många TV. Sedan är det ju så att när zombierna attackerar och slår ut centralfiberswitchen i Sverige så kan militären bara parkera en portabel sändare på en hög punkt så får du aktuell lägesorientering via TV.
 
Äh, det finns både redundans och diversitet i näten, samt markbunden radio som väl är beredskapslösningen;)(y)
 
MathiasS MathiasS skrev:
...well det känns som att det tåget lämnat stationen nu.....jag hann aldrig dra i koax i alla rör i huset innan det är dags att ta bort det igen. Kommer aldrig distribuera tv på koax igen här....:)
Samma här.. 2 år sen. Både för sat och marktv..
Vad tänkte jag på?
 
hsd
Jag har kvar tvantennen och koax, så får det vara till den dag någon kabel är ivägen
 
A Anders_Nilsson skrev:
Boxer tycker jag har mycket fördelaktiga priser, speciellt om man har många TV. Sedan är det ju så att när zombierna attackerar och slår ut centralfiberswitchen i Sverige så kan militären bara parkera en portabel sändare på en hög punkt så får du aktuell lägesorientering via TV.
Det får nog räcka att ta in den infon via radio........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.