Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Kollade nu vilka hastigheter jag kunde välja hemma (via Telia Öppen Fiber), fick följande;
1000/1000 9st
1000/100 8st
500/500 12st
500/100 1st
250/250 12st
250/100 2st
100/100 13st
10/10 10st
Alltså totalt 56 med symmetrisk hastighet och 11 med asymmetrisk hastighet.
 
  • Gilla
Michael-i-Malmö och 2 till
  • Laddar…
Ja, så brukar det se ut idag, och det där med asymmetrisk handlar ju inte om att de "stryper" utan att de erbjuder billigare alternativ för den som är nöjd med lägre hastighet upp.

De flesta är ju konsumenter av data, inte producenter, och har störst behöv av hög hastighet ner.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Kollade nu vilka hastigheter jag kunde välja hemma (via Telia Öppen Fiber), fick följande;
1000/1000 9st
1000/100 8st
500/500 12st
500/100 1st
250/250 12st
250/100 2st
100/100 13st
10/10 10st
Alltså totalt 56 med symmetrisk hastighet och 11 med asymmetrisk hastighet.
Då är det schysstare villkor hos Telia då.

Nu är det ju så att jag har Telenor och är inte en stackars Comhem kund.
Men hos Telenors operatörer så är det flera som fular med 100/10 osv....Telenor själva erbjuder i alla fall symmetrisk numera!
 
Jag förstår inte vad operatören tjänar på asymmetriska abonnemang, säljs det abonnemang som har mer upload än download också? (till företag?) Eller har de byggt upp stomnätet asymmetriskt så att de har fler fiber i ena riktningen än andra?
I min värld så är alla förbindelser symmetriska, men någonstans måste ju asymmetrin uppstå om det inte är så att det bara är en strategi för att öka medelpriset, och det egentligen finns en massa outnyttjad upload kapacitet i nätet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
För ADSL-tjänster var detta en teknisk fråga. Pga störningar går det inte att ha samma fart upp och ner. I fiber-fallet finns det ingen teknisk begränsning. Nätet är symetriskt upp och ner hela vägen.

Detta är således en kommersiell fråga, dvs pris och prismodell.

Grunden är att de flesta har ett behov som är asymetriskt. Man laddar ner saker, i huvudsak. För att IP-kommunikation ska fungera behöver "upp" vara cirka 10% av "ner" och därför hamnar man ungefär där i abb (istället för 100/20 tex).

Om man nu fått standard till att bli 100/10 så öppnas en möjlighet till en differentierad prismodell, dvs att i detta fall ta mer betalt för den symetriska förbindelsen, även om det inte krävs något mer av operatören för att leverera.

Så ja det är bara en strategi för att öka medelpriset - samma sak gäller ju faktiskt för alla förbindelser upp till 100/100. All utrustning överallt hanterar det och alla lägre hastigheter är bara en fråga om pris. Snart klarar väl alla nät 1000 end to end men riktigt där är vi kanske inte ännu.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nja, I fallet ADSL är det assymetriskt allokerad bandbredd, A i ADSL står just för assymetrisk.
 
MathiasS MathiasS skrev:
För ADSL-tjänster var detta en teknisk fråga. Pga störningar går det inte att ha samma fart upp och ner.
Samma för koax, det finns helt enkelt mer bandbredd nerströms än uppströms. Dagens koaxmodem klarar väl typ 4 Gbit/s ner och 1 Gbit/s upp, så då ligger det nära tillhands att erbjuda asymmetriska tjänster till slutkund.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, I fallet ADSL är det assymetriskt allokerad bandbredd, A i ADSL står just för assymetrisk.
Nja? Var det inte det jag sa? Det är tekniken i adsl tjänsten som begränsar, man kan inte köra symetriskt med adsl bara för att man känner för det. Då får man använda en annan teknik, tex VDSL som var bättre på detta, men på bekostnad av kabellängd.

I princip så är det ju så att frekvensspektrat är begränsat och man använder därför mindre till uppströmmen för att få bra fart nedåt, och den optimala fördelningen är ungefär 10% till uppströmmen för då begränsas inte IP-signaleringen (ackar och annat bjäfs).

Jag kanske missförstår din invändning?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Samma för koax, det finns helt enkelt mer bandbredd nerströms än uppströms. Dagens koaxmodem klarar väl typ 4 Gbit/s ner och 1 Gbit/s upp, så då ligger det nära tillhands att erbjuda asymmetriska tjänster till slutkund.
Rätt bra fart på en gammal rutten koax.....:)
 
Du skrev störningar, det var bara det jag invände mot. :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skrev störningar, det var bara det jag invände mot. :)
Ok, med störningar menar jag att nedströms stör uppströms och tvärtom, därför kan man inte köra symetriskt.
 
Det har jag helt missat, förklara gärna mer, trodde det bara hade med bandbreddsallokering att göra, att ned fick betydligt med bandbredd att skicka på än vad upplänken fick.
 
J
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det där stödjer inte det jag sa och jag hittar inget som gör det vid en snabb googling, men jag är nog inte beredd att ge upp min uppfattning riktigt ännu. Problemet som jag minns det är att man dränker en redan svag signal nedströms med en stark signal uppströms. Det skapar störningar även när man har skilda frekvensband för kommunikationen......funderar på om jag kan hitta någon gammal bok i ämnet...
 
Hittade inget i ämnet i en förvisso 20år gammal bok "data and computer communication", den innehöll inget av VDSL dock så det kan vara där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.