Demmpa Demmpa skrev:
Även privata villor omfattas av SBA,

[länk]
”Även den enskilde villaägaren behöver arbeta med SBA. I det fallet kan det handla om att regelbundet kontrollera sin brandvarnare eller se till att man har fungerande släckutrustning.”


[länk]
Gäller alla fastigheter
Ett systematiskt brandskyddsarbete ska bedrivas för alla byggnader eller anläggningar om än i varierande omfattning. Hemma i villan eller i lägenheten kan det räcka med en brandvarnare och någon form av släckutrustning.”


Edit: Anläggningsskötare brandlarmssystem & släcksystem, håller nästan dagligen på med SBA. Är även villaägare, håller på med SBA hemma också.
Har ett larmsystem uppkopplat mot larmcentral med brandskydd.
Tyckte placeringen av ena brandvarnaren är lite fel, så jag påpekade det till företaget.
Ingen som brytt sig ?
Hade i köket egen brandvarnare, och den pep när jag brände en form rejält i ugnen. Brandvarnaren från systemet nåddes aldrig av röken, ej heller den värmekänsliga enheten ovanför spisen.
Påtalat detta flera gånger, men ingen åtgärd.
Har full takhöjd i kök/allrum där brandvarnare från systemet sitter.
 
U ullak40 skrev:
Har ett larmsystem uppkopplat mot larmcentral med brandskydd.
Tyckte placeringen av ena brandvarnaren är lite fel, så jag påpekade det till företaget.
Ingen som brytt sig ?
Hade i köket egen brandvarnare, och den pep när jag brände en form rejält i ugnen. Brandvarnaren från systemet nåddes aldrig av röken, ej heller den värmekänsliga enheten ovanför spisen.
Påtalat detta flera gånger, men ingen åtgärd.
Har full takhöjd i kök/allrum där brandvarnare från systemet sitter.
Är det brandvarnare kopplade till inbrottslarm från någon av ”hemma”-aktörerna så förstår jag att dom inte bryr sig.

Att den värmekänsliga enheten ovanför spisen inte reagerar på att du bränner mat i ugnen är inte heller lustigt eftersom det inte blir så varmt ovanför spisen när något i ugnen bränns.

Nu vet jag inte hur din planlösning ser ut eller var brandvarnaren (som inte löste) sitter.
I ett kök har man ”alltid” frånluft, då blir det automatiskt lite svårare (men inte omöjligt) för röken att spridas till andra delar av bostaden.

När rumshöjden överstiger 6m så ska rökdetektorn börja nedpendlas så att mätkammaren kommer under värmekudden som bildas uppe vid taket.

Om det är någon balk/vägg/etc som bygger ner mer än 10% av vägghöjden så betraktas det som ett eget rum enligt SBF110:x.
Enligt SBF110:6 (och senare) så ”ska” det vara minst en rökdetektor per rum, samt max 100m^2 per rökdetektor samt max 10m radie.

http://sfpe-biv.se/attachments/article/10249/SBF 110_8 Remissutgåva.pdf
 
Det är Verisure larmsystem ! Ville ha brandvarnare i köksdelen, men det sätts inte i kök då det finns värmekomponent fick jag till svar. Kök & allrum är ett stort rum med öppen planlösning. Full takhöjd från ena ytterväggen där kök är beläget, fram till där allrum slutar på mitten av huset (långsida).
 
  • Vitlaserat träbjälktak med rökdetektor, köksinredning med vit skåpsluckor och svart köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En varnare i köksdelen resulterar alltid i larm när du steker fläsk eller pannkakor, att fläkten skulle dra ut allt matos så en varnare inte reagerar är inget att tänka på, den känner av oset
 
J jonaserik skrev:
En varnare i köksdelen resulterar alltid i larm när du steker fläsk eller pannkakor, att fläkten skulle dra ut allt matos så en varnare inte reagerar är inget att tänka på, den känner av oset
Denna gång var det i ugnen jag brände rejält. Ingen varnare i systemet nåddes av röken. Värmevarnaren känner inte av värme från ugn. Vet att det ej ska vara varnare i kök nära spis/ugn, men bättre då det varnar en gång för mycket än en gång för lite ! De flesta bränder startar ju i köket.
 
Det är alltså en värmedetektor och ingen rökdetektor?

Värmedetektorer har oftast en inbyggd tröghet för att undvika larm. Antingen är den gjord för att larm när temperaturen når en viss nivå, exempelvis 60 grader, eller larmar den när värmestegringen är för snabb, exempelvis 1 grad per 10 sekund. Det kan även vara en kombination av dessa.

Oftast använder man just en värmedetektor i sådana utrymmen där man inte vill att en kort lust av någon gas eller aerosol ska trigga igång en rökdetektor. Exempelvis vattenångor eller lite stekos. Sätter man en vanlig rökdetektor i nära spisar eller badrum tar det inte lång tid förrän de ligger på bordet med batterierna utslitna.

Jag skulle vara glad av att ha den värmedetektorn (som iofs borde placerats högre och närmre spis). Sen kan du ju komplettera med en rökdetektor lite längre ifrån.

Om du är seriöst intresserad av brandskydd skulle jag rekommendera dig att skaffa en spisvakt också!
 
T Tungbetong skrev:
Det är alltså en värmedetektor och ingen rökdetektor?

Värmedetektorer har oftast en inbyggd tröghet för att undvika larm. Antingen är den gjord för att larm när temperaturen når en viss nivå, exempelvis 60 grader, eller larmar den när värmestegringen är för snabb, exempelvis 1 grad per 10 sekund. Det kan även vara en kombination av dessa.

Oftast använder man just en värmedetektor i sådana utrymmen där man inte vill att en kort lust av någon gas eller aerosol ska trigga igång en rökdetektor. Exempelvis vattenångor eller lite stekos. Sätter man en vanlig rökdetektor i nära spisar eller badrum tar det inte lång tid förrän de ligger på bordet med batterierna utslitna.

Jag skulle vara glad av att ha den värmedetektorn (som iofs borde placerats högre och närmre spis). Sen kan du ju komplettera med en rökdetektor lite längre ifrån.

Om du är seriöst intresserad av brandskydd skulle jag rekommendera dig att skaffa en spisvakt också!
Det som sitter ovanför spishällen på väggen är en värmedetektor.
Det som sitter uppe i trätaket är en brandvarnare/rökdetektor.
Hur sätter jag in en spisvakt då ?
Har induktionshäll.
 
U ullak40 skrev:
Det som sitter ovanför spishällen på väggen är en värmedetektor.
Det som sitter uppe i trätaket är en brandvarnare/rökdetektor.
Hur sätter jag in en spisvakt då ?
Har induktionshäll.
Ok, då förstår jag. Den lösningen hade jag varit väldigt nöjd med. Där värmedetektorn är placerad hade du inte kunnat ha en rökdetektor utan att få larm varje gång du lagar mat. Rökdetektorer reagerar vid en viss koncentration av aerosoler i luften, huruvida det är rök eller vattenånga har mindre betydelse.

Det finns numera spisvakter som man kan installera själv. Dessa består ofta av två enheter. En enhet kopplas mellan stickproppen till spisen och eluttaget och en placeras ovanför spisen. Delen ovanför spisen reagerar på brand eller rök genom rökdetektor, värmedetektor eller flamdetektor och skickar en signal till enheten vid stickproppen som då bryter strömmen. För ickerökare tycker jag det är nästa steg i ett bra brandskydd efter brandvarnare och brandsläckare. Många tycker även att brandfilt ska in däremellan i rangordningen.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.