Utbildad är en sak, praktiserande en annan.
 
prototypen prototypen skrev:
Elektriker VET att färgen på plasten inte har någon betydelse, det är kopparn som strömmen går genom och den är lika.:p
Helt rätt! Riktiga män behöver inte färg.

Mer on topic, jag tycker att man om man är seriös gott kan hänga upp FK längs balkongräcket och penselmåla till rätt färg så har man löst alla problem. Alternativt skriver man vilken färg det skall vara på en bit målartejp som man fäster i änden av tråden.
 
A Anders_Nilsson skrev:
. Alternativt skriver man vilken färg det skall vara på en bit målartejp som man fäster i änden av tråden.
Men då måste elektrikern vara läskunnig.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Men då måste elektrikern vara läskunnig.
Räcker väl att han är skrivkunnig...;)
 
Mikael_L
Var hos en kompis i helgen, han ville gärna få hjälp med att sätta upp ett trefasuttag till en bordsåg som har planer på att köpa.

Redan innan jag fått av kåpan från centralen börjar de onda aningarna.
Och det blir liksom inte bättre heller sen.
Elcentral med öppen kåpa som visar slarvigt dragna kablar och tejpade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oorganiserad elcentral med öppen kåpa och synliga kablar samt säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk elcentral med öppen kåpa visar trådar och anslutningar, tecken på felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Vadå, inget fel på Hager, det är ju Rutab elektrikerna är rädda för.

;)
 
Ubåt när det skall vara Torix är ett klart stilbrott! Sedan ser ju kabeln ut att vara 2x0.75. Plus för mycket naken koppar.
 
:thinking: Naken koppar tänder väl bara skrothandlare på?
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Lite rolig bild
 
  • Eluttagspanel med öppna kablar på en grön vägg och brända märken på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kisumisu och 9 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ubåt när det skall vara Torix är ett klart stilbrott! Sedan ser ju kabeln ut att vara 2x0.75. Plus för mycket naken koppar.
Hellre för mycket än för lite. ;)
 
Jag gillar den blåa eltejpen för att markera nollan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det känns som att det var fler fel än rätt i den där centralen.
* FK på utsidan, både sådana som spretade ut ifrån kapslingen och kablar som var avmantlade för långt.
* Gigantiska håltagningar in i centralen, uppfyller ej IP20
* minst en skyddsjord som inte satt i jordskenan, den hade glidit ut så gott som helt
* En skyddsjord till en trefasmatning var kopplad på nollskenan (eller jag inser precis nu att det var ju en PEN i gruppledning faktiskt, då endast en fas användes i denna kabel, den hade bytt funktion, detta är ju också ett rätt allvarligt fel)
* Inte kapat av ledare i mer lagom längd, utan sen bara knölat in ett stort paket med FK/EK, hemskt.
* Pressat in biledare i snabbklämmorna
* Felanvändning av färger på slang och ledare, gulgrön slang på biledare, gulgrön matning till JFB
* åsså den där ubåten i bild, den ledaren är inte för långt skalad, det är bara sista mm som tar under skruven ...
 
Är det en grön kabel man ser i en av ubåtarna? Det är ju inte ofta i så fall. Skall man byta ut en sån om möjligt?
 
Mikael_L
Grön .., ja det tror jag nog att det var.

Ska den bytas? ... tja ...
Jag ser inte att det finns något rakt och enkelt svar här.
I detta fallet är installationen gammal, innan modern nationell standard för ledarfärger antagits, så den var OK då, och är därmed OK idag också.
Man kan ju byta ändå, men det är inte alltid det bästa.

I ett hus eller lägenhet med gammal färgstandard och i stort orörd och fin elinstallation så tycker jag det blir mer förbryllande och rörigt att börja byta ut lite ledningar. Det blir svårare att gissa vad en färg betyder, helt enkelt.

Men om det mesta är utbytt (som det är i denna centralen) så kan det ju vara en riktig välgärning att försöka få väck det sista med gammal färgstandard, av egentligen precis samma skäl.
 
Apropå färger, postad på Facebook av en elektriker.

Öppen eldosa med färgade kablar och avtagen strömbrytare, visar elektrikerarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
kisumisu och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.